برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

14146

تست جاده ای کامیون پیلسان 480 با بار قیر در گردنه معروف بایک!

تاریخ خبر
تست جاده کامیون پیلسان 480 با بار قیر در گردنه معروف بایک!

در این ویدیو به سراغ  تست جاده ای کامیون پیلسان 480 رفته ایم. این محصول یکی از پرطرفدار ترین و بی حاشیه ترین کامیون های چینی بازار بحساب می اید. ما در باکامیون برای اولین بار در ایران تست جاده ای کامیون‌ها را با بار در جاده های صعب العبور انجام می‌دهیم؛ تا عملکرد واقعی کامیون‌ها را در جاده برای شما به نمایش بگذاریم.

فیلم تست جاده ای کامیون پیلسان 480

عملکرد تست جاده ای کامیون پیلسان 480 با وزن و بار مشخص در سربالایی و سرازیری

تست جاده‌ای کامیون پیلسان 480 با بار 26.5 تن در گردنه‌ای معروف که پیشتر کامیون بایک را در آن تست کرده بودیم، انجام شد. این تست در شرایط مختلف جاده‌ای و سربالایی انجام شد تا عملکرد واقعی کامیون در چنین شرایطی بررسی شود.

در این تست، با فشار دادن پدال گاز تا حد ممکن، متوجه شدیم که کامیون قادر است به خوبی با بار 26.5 تن از گردنه عبور کند. در حین حرکت، گیربکس دستی به خوبی دنده‌ها را تغییر می‌دهد و هیچ گونه گیجی یا تأخیری در تغییر دنده‌ها مشاهده نمی‌شود. سرعت در این شرایط به 66 کیلومتر بر ساعت رسید و بدون هیچ مشکلی، کامیون به حرکت خود ادامه داد. سیستم هوشمند گیربکس به موقع دنده‌ها را تغییر می‌دهد و از کاهش قدرت موتور جلوگیری می‌کند.

در قسمت‌های سربالایی، صدای فن ثانویه موتور به گوش می‌رسید و دمای آب موتور در حدود 85 درجه سانتی‌گراد ثابت باقی ماند. این نشان‌دهنده عملکرد خوب سیستم خنک‌کننده در شرایط دشوار جاده‌ای است. موتور پیلسان 480 با قدرت 480 اسب‌بخار و گشتاور 2300 نیوتن‌متر توانایی بالایی در حفظ سرعت و عبور از سربالایی‌ها دارد.

در مسیر سرازیری، کامیون به خوبی شتاب گرفته و بدون نیاز به فشار اضافی بر پدال گاز، به راحتی از سرعت 110 کیلومتر بر ساعت عبور کرد. همچنین، در هنگام سبقت گرفتن از دیگر وسایل نقلیه، کامیون به خوبی عمل کرده و بدون مشکل به سرعت مطلوب رسید.

پیشرانه MC 13.48-50 از شرکت Sinotruk که در پیلسان 480 استفاده شده، یک موتور شش سیلندر خطی با حجم 13 لیتر است که توانایی تولید 480 اسب‌بخار قدرت و 2300 نیوتن‌متر گشتاور را دارد. این موتور تحت لیسانس مان MAN ساخته شده و از استانداردهای یورو 5 + EEV پشتیبانی می‌کند.

از دیگر مشخصات فنی کامیون پیلسان گیربکس نیمه اتوماتیک AMT ساخت ZF آلمان با 12 دنده، وظیفه ارسال قدرت به چرخ‌ها را بر عهده دارد و در بسیاری از کشنده‌های اروپایی و چینی استفاده می‌شود. این گیربکس در کنار موتور قدرتمند پیلسان 480، تجربه رانندگی راحت و قدرتمندی را برای راننده فراهم می‌آورد.

نحوه عملکرد سیستم و آپشن های پیلسان 480 در تست جاده ای

همانطور که در ویدیو تست جاده‌ای گفتیم، اگر بخواهیم از نظر دسترسی به این ماشین نمره بدهم، باید بگویم که دسترسی به برخی قسمت‌ها، به ویژه نوع کلیدها و سیستم‌های دیجیتالی، ضعیف‌تر است. به خصوص اینکه در این مدل، تعداد کلیدهای دیجیتالی کاهش یافته و تنظیمات آنها باید به صورت دستی و یکی یکی انجام شود. این طراحی باعث می‌شود که راننده پشت فرمان کمی گیج شود و برای استفاده از برخی ویژگی‌ها باید آن‌ها را از قبل حفظ کرده باشد.

در مورد سیستم تعلیق، این ماشین دارای دیفرانسیل چهار چرخ و کابین شاروین است که نرمی خوبی دارد. با این حال، کنترل ماشین مخصوصاً در سرعت‌های بالا کمی دشوار است. به نظر می‌رسد که این مشکل ممکن است به دلیل میل موج‌گیر باشد که نسبت به سایر خودروها تفاوت‌هایی دارد. این تفاوت‌ها باعث می‌شود که فرمان‌پذیری در حین حرکت با بار سخت‌تر شود و راننده نتواند به راحتی فرمان دهد. شخصاً هنگام رانندگی بیشتر فرمان را با دو دست نگه می‌دارم چون احساس می‌کنم ممکن است کنترل آن را از دست بدهم.

در بخش کنترل‌ها، این ماشین دارای کلیدهای کروز کنترل است که می‌توان سرعت را تنظیم کرد و همچنین کلیدهای فرمان صوتی برای مدیریت تماس‌ها و سایر امکانات. صفحه کیلومترشمار دیجیتالی آن اطلاعات مختلفی را نمایش می‌دهد، از جمله میزان سوخت باک، دمای آب، سرعت دیجیتال و دنده خودرو. علاوه بر این، میزان باد تانک‌ها به صورت دیجیتالی نشان داده می‌شود.

نکته‌ای که باید به آن اشاره کنم، وجود تکان‌های زیاد و سختی در کنترل فرمان است که به دلیل بار غیر یکنواخت در تانک‌ها رخ می‌دهد. تانک‌های بار این ماشین به گونه‌ای طراحی شده‌اند که تا آخر پر نمی‌شوند و این باعث می‌شود که بار در حین حرکت بازی کند و فرمان‌پذیری را دشوارتر کند.

آرامش و آسایش راننده در مسیرهای طولانی

کامیون پیلسان 480 در تست جاده توانست آرامش و آسایش بالایی را برای راننده در مسیرهای طولانی فراهم کند. طراحی ارگونومیک کابین با صندلی‌های راحت و قابلیت تنظیم کامل، به راننده این امکان را می‌دهد که بدون احساس خستگی زیاد، ساعت‌ها پشت فرمان بماند. همچنین سیستم تهویه هوای پیشرفته و فضای داخلی جادار، تجربه‌ای راحت و مطلوب را در طول سفرهای طولانی فراهم می‌آورد.

در کنار این ویژگی‌ها، سیستم تعلیق پیشرفته و کاهش‌دهنده ارتعاشات نیز نقش مهمی در راحتی راننده ایفا می‌کند. در مسیرهای ناهموار، پیلسان 480 به خوبی از شوک‌ها و ضربه‌ها جلوگیری می‌کند و تجربه رانندگی نرم و بی‌دغدغه‌ای را ارائه می‌دهد که به کاهش استرس و خستگی راننده کمک می‌کند.

مزایا و معایب کامیون پیلسان در تست جاده ای

مزایا؛ قدرت و گیربکس برنامه ریزی شدۀ مناسب که عملکرد خوبی دارد. شاسی مقاوم و کیفیت قابل قبول بخش های مختلف کابین

معایب؛ طراحی داشبورد و کابین سبک قدیمی،تعلیق خشک اتاق و عدم هماهنگی کنترل تعلیقات دیفرانسیل، موتور متفاوت نسبت به دیگر چینی ها است. قطعا شرایط خدمات سخت تری را نسبت به دیگر چینی های بازار خواهد داشت. وزن سنگین تر نسبت به رقبا و باتری پشت بودن.

 مقایسه با رقبا هم قیمت

پیلسان۴۸۰ در واقع کپی چینی کامیون های مان در ایران بحساب می‌آید. که از سال ۱۴۰۲ توسط شرکت پیلسان به عنوان زیر مجموعه ای از ماموت تولید و به بازار عرضه می‌شود. در مقایسه با چنی‌های بازار مثل بایک و … عملکرد بسزایی دارد.

قیمت کامیون پیلسان۴۸۰ در حال حاضر، حدود حدوداً 6 تا 7 میلیارد است. که در بازه قیمتی پر رقابتی به بازار عرضه می شود. با این حال به دلیل دارا بودن کیفیت مناسب قطعات و‌موتور پرقدرت توانسته بازار خوبی را بخضوص‌در جنوب کشور و استان های بندر عباس و سیستان بلوچستان از آن خود کند.

پیلسان۴۸۰
پیلسان۴۸۰
پیلسان۴۸۰ کابین

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به باکامیون می باشد.