تعیین تکلیف ۴ هزار دستگاه کشنده در مرزها، پایان بلاتکلیفی کامیونهای وارداتی

آنچه در این مقاله می خوانید:
Toggleخبر خوش برای رانندگان و مالکان ناوگان حملونقل جادهای رسید! ۴۰۰۰ دستگاه کامیون کشنده که طی سالهای ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۳ به دلیل نقص در فرایندهای ثبت سفارش و تخصیص ارز، در گمرکات و مرزهای کشور بلاتکلیف مانده بودند، با همکاری دستگاههای نظارتی و اجرایی تعیین تکلیف و ترخیص شدند. این موفقیت در موضوع تعیین تکلیف ۴ هزار دستگاه کشنده در مرز، نقطه عطفی در تسهیل واردات ناوگان سنگین کشور و حمایت از فعالان بخش حملونقل جادهای به شمار میآید.

پیشینه و دلایل بلاتکلیفی ۴ هزار دستگاه کشنده در مرز
در یک سال اخیر، بیش از شش هزار دستگاه کامیون کشنده که توسط شرکتهای بازرگانی و متقاضیان حقیقی و حقوقی ثبت سفارش و خریداری شده بودند، بهدلیل چند چالش اساسی امکان ترخیص نیافتند. نخست، بسیاری از این کامیونها در سامانه تجارت بهدرستی ثبت نشده و اطلاعات ناقص باعث نقص در ثبت سفارش شده بود. دوم، روند دریافت ارز مرجع برای واردات خودروهای سنگین به دلیل تأخیرهای اداری و مشکلات تخصیص ارز متوقف مانده بود. سوم، هماهنگی ناکافی میان وزارت صنعت، معدن و تجارت، بانک مرکزی و سازمان راهداری باعث طولانی شدن روند ترخیص شد و در نهایت فشار مالی و نارضایتی رانندگان را بهدنبال داشت.

روند تعیین تکلیف و ترخیص ۴ هزار دستگاه کشنده در مرز
رضا اکبری، رئیس سازمان راهداری و حملونقل جادهای، توضیح داد که در مرحله نخست، همه پروندهها شناسایی و وضعیت ثبتی و ارزی هر دستگاه در سامانههای گمرکی و تجارت بررسی شد. سپس نقصهای اطلاعاتی با اصلاح فرآیند ثبت سفارش و ثبت مجدد سفارشها در سامانه وزارت صنعت برطرف گردید. در گام بعدی، با هماهنگی بانک مرکزی، ارز مرجع مورد نیاز تخصیص یافت و موافقتنامههای نهایی صادر شد. در نهایت، ورود سازمان بازرسی دادستانی تهران به پروندهها، موانع حقوقی را برطرف کرد تا کامیونها امکان ورود به کشور و ترخیص پیدا کنند.
نقش سازمان راهداری در حمایت از رانندگان
اگرچه بر اساس مقررات، تکلیفی مبنی بر ترخیص مستقیم ناوگان بر عهده سازمان راهداری نیست، این نهاد با هدف حمایت از رانندگان و مالکان تلاشهای گستردهای انجام داد. سازمان راهداری با بهرهگیری از راهکارهای قانونی برای تسریع فرایندها، ارائه پیشنهادات اجرایی به معاون اول رئیسجمهور و تأکید ویژه بر اجرای بند «پ» ماده ۵۹ قانون برنامه هفتم توسعه در خصوص اسقاط متناظر ناوگان فرسوده، گامی مهم در رفع این مشکل برداشت.
ترخیص کامیونهای جدید از گمرک و مرزها موجب کاهش هزینههای لجستیک شد؛ زیرا توقّف طولانیمدت در مرزها و هزینههای انبارداری به حداقل رسید. افزوده شدن چهار هزار دستگاه کشنده به شبکه حملونقل کشور، ظرفیت حملونقل جادهای را بهطور قابل توجهی افزایش داد و انعطافپذیری عملیات باربری را ارتقا بخشید. علاوه بر این، نوسازی ناوگان بهبود کیفیت خدمات، کاهش مصرف سوخت و آلایندگی و در نتیجه تقویت رقابتپذیری شرکتهای حملونقل را در پی خواهد داشت. مدیران ارشد دولت و نمایندگان مجلس نیز با تصویب مشوقهای مالی و تسهیل مقررات، در تلاشاند تا روند نوسازی ناوگان حملونقل کالای کشور را بیش از پیش تسریع کنند.
بیشتر بخوانید: به گفته قالیباف «ماندن هزاران کامیون پشت مرزها اشکال کار وزارت راه است!»
جمع بندی
تعیین تکلیف ۴۰۰۰ دستگاه ناوگان کشنده در مرزها، گامی مهم در راستای پشتیبانی از رانندگان و مالکان حملونقل جادهای محسوب میشود. با رفع موانع ثبت سفارش و تخصیص ارز، این کامیونها به شبکه حملونقل کشور افزوده شدند و مقدمات نوسازی تدریجی ناوگان فرسوده نیز هموار گشت. ادامه همکاری میان دستگاههای اجرایی و نظارتی و توجه به بندهای قانون برنامه توسعه، ضامن تداوم این موفقیت و ارتقای بهرهوری لجستیک کشور خواهد بود.
شبکه های اجتماعی
اینستاگرام مدیر سایت اینستاگرام باکامیون گروه واتس اپ نیازمندی رانندگان گروه واتس اپ نیازمندی رانندگان یوتیوب باکامیون
جدیدترین ویدئو ها
مطالب پربازدید
-
-
-
-
-
نارضایتی رانندگان از کامیون های بدون آینه نسل جدید بنز و داف3 فروردین, 1402
51 دیدگاه
والا نمیدونم از این همه واردات کامیون تولید کامیون چینی چه قصدی دارید،در صورتی که نه باری برای حمل هست و نه جاده و گازوئیل دارید. فقط این رو میدونم که اگر این چاه برای مردم و راننده ها آب نداره در عوض برای دولت خوب نونی داره. از هر کامیون وارداتی که ۲تا۳میلیارد گمرکی میگیره. کامیونهای چینی را هم که با قیمت حداقل ۶میلیارد به مردم میندازه
ایناروباید سال ۸۵و۸۶بجای دانگ فنگ وهوو واردمیکردن تا آنهمه کشته وخسارات به بار نمیاورد
سلام ماشین من مان 2019هست تبریز باز دید شده 3ماهه پلاکش نمیاد! تا کی باید صبر کنم ؟!
سلام چند وقت ماشینتون پشت مرز بود؟
سلام ماشینتون چنوو وقت پشت مرز بود
گواهینامه رانندگی با استعلام برای ثبت سفارش واتساپ
باسلام
جهت تامین گواهی اسقاط مستقیم سبک و دیزل مستقیم و بدون واسطه باماتماس بگیرید صنایع شبدیز پارس کد۲۶۱۴ مجری طرح ملی اسقاط خودروهای فرسوده ۰۹۱۹۴۱۷۰۱۳۴رجب زاده یاحق
این همه ماشین کو بار کو جاده کو گازوییل
بیشرف ها فقط میخوان مردم رو به جون هم بندازن
وگرنه که با این وضعیت کار و بار واردات ماشین حماقت هست
راهداری فکر بار کرده برای ماشین بعد خودش نمی داند چقدر ماشین وارد شده صنعت معدن فقط پول به شرکت ثبت سفارش یعنی بی وجدانی
کدام حل مسأله. ،،،،مواد مخدر از گازوییل بهتر گیر میاد
سلام واقعان با ماشین های روزنه راننده خسته میشه درحال حاضرماشین نان میدهداوضاع کشاورزخیط هنداونه گرایه ماشین نمیشه پیازهمانطورخوشگبارهمانطور واقعان رانندگی ازدستان میاد ماشین بخر
علی برکهالله… برو پس ۴۰۰۰کشنده!! بار کجاس عاااامو ولمون کن نااااموسن….
خودرو رانت دارد نمیگذارن مردم به نون برسن
تولید کامیون مونتاژ چین باید متوقف و در عوض واردات به زیر ده سال کار برسد تا راننده هم بتواند خرید کند مصرف سوخت و آلایندگی هم کم شود از طر فی گمرگ در هیچ کجای دنیا از کامیون وارداتی گرفته نمیشود دولت بایستی گرفتن گمرکی را متوقف کند تا رانندگان هم تا آخر عمر راننده نباشند و بتوانند مالک شوند
بابای منم ده دستگاه مان گرفته پشت مرز خوابیده وخیالش راحته هروقت وارد بشه دوبرابر سود میکنه عجله نداریم مان را هر وقت از گمرک خارج کنی دوبرابر میفروشی .
سلام من مان ۲۰۲۰ خریدم ولی ثبت سفارش نمیدن،موندم چکار کنم
سلام ماشینتون چنوو وقت پشت مرز بود
سلام یک ساله ماشین داخل گمرگ بازرگان مونده کسی بلک مانیست
سلام ماشینتون چنوو وقت پشت مرز بود
اگه راست میگید بجای کامیون که اشباع شده اتوبوس وارد کنید که اینقدر مردم واسه مسافرت مشکل نداشته باشن
اگه راست میگید بجای کامیون که اشباع شده اتوبوس وارد کنید که اینقدر مردم واسه مسافرت مشکل نداشته باشن
خوب خیلیم عالی ماشین ها به روز بشن اما بی شرفها قیمت رو منطقی کنین نه یه ولوو بشه بیست چند میلیارد ماشین های فرسوده رو جمع کنین نه گواهی اسقاط الکی بفروشبن یه دونه ماشین هم از دور خارج نشه آخه خاک بر سر عوامل مملکت که به اندازه گاو هم سرشون نمیشه فقط تو دزدی حرفه ای هستند
بابا من الان 9 ماه است ماشین در گمرک تبریز است نمیدن دروغ میگن همشون دزد دروغگو هستند کل ایران دزد است وارداتی نخرید
سلام یک ساله ماشین داخل گمرگ بازرگان مونده کسی بلک مانیست
خدا به داد راننده ها برسه. چه خبره آخه مگه صنعت حمل و نقل چقدر پتانسیل و گنجایش داره؟ رانندگی و کامیون داری جز شغل های خدماتی شده مردم و جوونهارو بیچاره نکنیدجوونها دنبال کامیونن بدون تجربه و با سن کم میان تو حادهها و با یه حادثه از بین میرن و نیروی جوان کار این مملکت با کل سرمایه اش به باد میره و چند تا خانواده هم عزادار میشن
با سلام خدمت دوستان عزیز من راننده مرزی هستم که ماشین میبرم بدون دغدغه اونور مرز و الحمدلله جوش نه لاستیک نه غیره رو هم نمیزنم دلیلش اینه که ماشین از خودم نیست و فقط مزد و اون توی جیبم هست شکر خدا راضی ام اما روزهایی که مالک خودم بودم و ماشین داشتم آنقدر زندگی برام تیره و تار بود که خدا میداند متاسفانه الان از مالک بودن، راننده ناوگان باشی خیلی بهتره همه این قضایا برمیگرده به ضعف ونا ترازی دستگاه مربوطه و مهمترین گرانی قطعه وندادن کرایه مناسب و ناهماهنگی در پرداخت کرایه و بی انصافی شرکتهای حمل و نقل هست
کجاتعیین تکلیف شده
ازبرج 4سال1403تاالان توگمرگه ماشین هیچ نهادواداره ای هم جوابگونیست
کجاتعیین تکلیف شده
ازبرج 4سال1403تاالان توگمرگه ماشین هیچ نهادواداره ای هم جوابگونیست
کجاتعیین تکلیف شده
ازبرج 4سال1403تاالان توگمرگه ماشین هیچ نهادواداره ای هم جوابگونیست
کاش یه مسئول دلسوزباشه
برادر تعیین و تکلیف نشده سه قوه گفتن اجرا کن آقای اتابک اجرا نمیکنه میگه ماشین ها که ی عمر راننده بدبخت زحمت کشیده یا بشه برا ترکیه یا دولت خوش صاحب بشه
سلام ماشین های ۲۰۲۰ تا چه تاریخی باید پشت مرز بمونن
مونونم
باسلام خدمت همه همکاران راننده کشور ما اگه خودرو خوب وبروز داشته باشه.هم راننده راحتره وهم خرابی واصطحلاک خودرو کمتره وهمین امر باعث میشه که هزینه های قطعات خودرو هم بیاد پایین..ودیگه یه شبه خودرو وقطعاتش بالا نمیره واینکه دیگه هر چی شما کار کردید.برا خودتون هست نه برا تعمیر کار و لاستیک فروش..پس بهتره که اینقدر واردات حودروداشته باشن که دیگه از نمایندگی خودرو صفر واقساطی بخری نه اینکه اینقدرجیب دلالها را پر کنید…
یاخدابهدادمابرسیددیگهنانخشکباخوردننداریم
یاخدابهدادمابرسیددیگهنانخشکباخوردننداریم
آقا مهدی حرف جالبی زد مهمترین کار یک شرکت اینه که در قضیه ماشین داری شرکت ها انصاف داشته باشند و واقعا یاری کنند اون ماشین دار رو ویا راننده رو اما متاسفانه همه از این داستان فراری میشن و درکل مجموع راننده ناوگان سپر خیلی از کارهای سخت وهر چی بلا هست بر سر راننده است شرکت فکر منفعت طلبی خودشه راننده میشود همه کاره چند منظوره تا همه مون احساس مسئولیت نکنیم هیچی درست نمیشه دولت تلاش میکنه اما حق به حق دار نخواهد رسید راننده زحمتکش اما این انصاف نخواهد بود همیشه هم صبورومظلوم
ماشین مان ۲۰۲۰گرفتم از برج ۴ سال گذشته توپارکینگ گمرک هست بیچاره شدیم نان خشک هم برامان نیست
ماشین مان ۲۰۲۰گرفتم از برج ۴ سال گذشته توپارکینگ گمرک هست بیچاره شدیم نان خشک هم برامان نیست
اقا جلوي اين ثبت سفارشها پس كي باز ميشه؟
این کشور کشور سرمایه داران و دلالان است ، کشور دزدان ، این کشور مردمی نیست خدا شاه پدر شاه بیامرزدشون که اگر بودن یقینا حال روز مردم چنین شرایطی اسفناکی نبود ، خدا لعنت بکنه باعث بانیش را..
سلام
fhپلاک شده خشک ۲۳و۲۴و۲۵هرتعدادباشه مشتری دادم۰۹۱۳۲۶۴۷۴۵۹
سلام
fhپلاک شده خشک ۲۳و۲۴و۲۵هرتعدادباشه مشتری دادم۰۹۳۰۷۰۹۹۸۹۱
۱سال کشنده دسته دوم خریدم کل زندگیم ۲خانواده راه فروختیم بیچاره شدیم هیچ مسئولی جواب گو نیست خجالت زده زن و بچمون هستیم هر روز میگن ثبت سفارش باز میشود خبری نیست خدا از سرتون نگذره ۱سال قبض انبار شدم
۱سال کشنده دسته دوم خریدم کل زندگیم ۲خانواده راه فروختیم بیچاره شدیم هیچ مسئولی جواب گو نیست خجالت زده زن و بچمون هستیم هر روز میگن ثبت سفارش باز میشود خبری نیست خدا از سرتون نگذره ۱سال قبض انبار شدم
سلام ثبت سفارش یک ساله باز نشده چرا خبر دروغ میزارید
سلام ماشین من 2019 که یک سال داخل ایران هنوز ثبت سفارش نداره دولت فقط الکی حرف میزنم عمل نمیکنه تمام ماشینها تو ترکیه موندن هیچ کدوم نیومدن ایران اگر کسی ثبت سفارش داره به این شماره زنگ بزنه
مگر کارت هوشمند قرار نشود ثبت سفارش بزنن چی شد بیچارمون کردن ما تاجر نیستیم که ثبت نمیزنن کلی راننده بیچاره خدا زده هستیم
بیچاره شدیم همگی تجمع کنیم اداره صمت تهران بلکه دلشون خوش آمد ثبت سفارش را باز کردن یا یک ثبت روی هوشمند راننده دادن چه دنیای شده کرایه منزل قسط وام موندیم خجالت زده زن وبچمون هستیم چه غلطی کردیم خریدیم خدایا دستمون بگیر
با سلام خدمت همه رانندهای ایران مسئولین ایران ۴۰۰۰ هزار نفر رو بیچاره کردن این مسئولین بی کفایت ما یا واردات رو ازاد نمیکردن یا اگر ازاد کردن بدون دغدغه پلاک کنن الان حدود ۲ ساله ماشین خریدیم ولی توی پارکینگ بازرگان داره میپوسه وهیچ کس به فکر ما بیچارها نیست تمام زندگی مون رو خدا شاهده فروختیم الانم میریم کار گری خرج خونه رو نمیتونیم بدیم ولی تمام سرمایه مان رو به باد دادیم ولی دیگه هیچ راهی برای ما نمانده دیگه توان دادن هزینه گمروک و ثبت رو هم نداریم به ما گفتن ۳ ماهه الان دوساله اسیر شدیم جلو زن وبچه داریم خجالت میکشیم به خدا چند بار فکر خودکشی به سر ما زده ولی بازم نمیتونیم تحمل کنیم اگه مسئولی این پیام رو دید وخوند خواهشن کمک کنید که زندگی همه ما داریم به فنا میریم بخاطر خدا دست این بندگان خدارو بگیرید که واقعا زندگی رو نمیتونیم اداره کنیم ودو ساله همش وام گرفتیم وخرج کردیم الان نمیتونیم از زیر سود بانکها فرار کنیم داریم له میشویم خواهش عاجزانه دارم کمک مان کنید هزاران زندگی داره از هم می پاشه بخاطر خدا کمک کنید تا این مشکل این بیچارها تمام بشه
کجا پایان یافت ماشین من و خیلی از همکارانم ۱۰ ماه وبیشتر دشت مرز داخل کشور ترکیه است کجا درست شده کجا پایان یافت
ارسال دیدگاه