طرح باک پر؛ درآمدزایی دولت یا ضربه ای به صادرات و کامیونداران؟

آنچه در این مقاله می خوانید:
Toggleاجرای طرح باک پر در ایران که با هدف مبارزه با قاچاق سوخت آغاز شد، اکنون با موجی از انتقادات و اعتراضات کامیونداران و فعالان اقتصادی مواجه شده است. این طرح چگونه بر صادرات و اقتصاد کشور تأثیر گذاشته است؟
ماجرای طرح باک پر چیست؟
این طرح کامیونهای خروجی از کشور را ملزم میکند تا یا باک خود را پر کنند یا هزینهای معادل 1000 لیتر گازوئیل پرداخت نمایند. به گفته دولت، هدف از این قانون جلوگیری از قاچاق سوخت و افزایش درآمدهای مرزی است. اما در عمل، پیامدهای آن چالشهای جدی برای رانندگان و صادرکنندگان ایجاد کرده است.
پیامدهای منفی برای رانندگان و صادرات
افزایش هزینهها
کامیونداران گزارش دادهاند که اجرای این طرح، هزینههای حملونقل را به طور قابلتوجهی بالا برده است. افزایش قیمت تمامشده کالاها باعث کاهش توان رقابت صادرکنندگان ایرانی در بازارهای بینالمللی شده است.
اعتراض رانندگان
رانندگان ایرانی و خارجی، بهویژه در مرزهای ترکیه، اعلام کردهاند که این سیاست نه تنها مشکلات آنها را حل نمیکند، بلکه شرایط کار را برایشان سختتر کرده است. تأخیر در تحویل کالا و کاهش درآمد از جمله مشکلاتی است که این طرح ایجاد کرده است.
مقاله مرتبط: شکایت از پلیس:چگونه از مأمور پلیس راهنمایی رشوه بگیر شکایت کنیم
ناتوانی در کنترل فساد؛ دلیل اصلی؟
فاطمه قنبرپور، رئیس کمیسیون حملونقل، ترانزیت و لجستیک اتاق بازرگانی ایران، اجرای طرح باک پر را ناشی از ناتوانی دولت در ایجاد سیستمهای کنترلی فساد در مبادی ورودی و خروجی میداند. او تصریح میکند که به جای حل مشکلات زیرساختی و مدیریت صحیح منابع، دولت با وضع چنین محدودیتهایی، فشار را بر دوش بخش خصوصی و صادرکنندگان میاندازد.
آمار درآمدهای دولتی از طرح باک پر
مدیر شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی منطقه کردستان، اعلام کرده که درآمد روزانه از این طرح در مرز باشماق مریوان به پنج میلیارد تومان رسیده است. این رقم، افزایش 300 درصدی نسبت به قبل از اجرای طرح را نشان میدهد. با این حال، آیا این افزایش درآمد به قیمت تضعیف صادرات و زیان بخش خصوصی بهصرفه است؟
آینده طرح باک پر؛ راهحل چیست؟
کارشناسان بر این باورند که برای جلوگیری از قاچاق سوخت، دولت باید بهجای سیاستهای تنبیهی، به دنبال راهحلهای زیرساختی و سیستماتیک باشد. رفع ناترازی تولید و مصرف سوخت مایع، ایجاد سیستمهای کنترلی مؤثر در مبادی مرزی و ارائه مشوقهای صادراتی از جمله اقداماتی است که میتواند جایگزین سیاستهای محدودکننده فعلی شود.
آیا دولت حاضر است با بازنگری در این طرح، مسیر را برای رشد صادرات و کاهش فشار بر بخش خصوصی هموار کند؟ این پرسشی است که فعالان اقتصادی و کامیونداران همچنان در انتظار پاسخ آن هستند.
پاسخ به چند پرسش متداول درباره طرح باک پر
طرح باک پر با هدف جلوگیری از قاچاق سوخت و تأمین بخشی از ناترازی سوخت در کشور به اجرا درآمده است.
این طرح موجب افزایش هزینههای حملونقل، کاهش توان رقابت صادرکنندگان، تأخیر در تحویل کالاها و فشار اقتصادی بر کامیونداران شده است.
بله، همه کامیونهای خروجی از مرزهای ایران ملزم به اجرای این طرح هستند، حتی اگر محموله صادراتی داشته باشند.


شبکه های اجتماعی
اینستاگرام مدیر سایت اینستاگرام باکامیون گروه واتس اپ نیازمندی رانندگان گروه واتس اپ نیازمندی رانندگان یوتیوب باکامیون
جدیدترین ویدئو ها
مطالب پربازدید
-
-
-
-
نارضایتی رانندگان از کامیون های بدون آینه نسل جدید بنز و داف3 فروردین, 1402
-
ارسال دیدگاه