برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

4900

کامیون ماک‌مترو ،کامیون بگیر دو‌سال برای‌مترو کار‌کن بعد براخودت

تاریخ خبر

در این مقاله قصد داریم به معرفی و بررسی کامیون ماک اولترالاینر بپردازیم که در ایران به کامیون ماک مترویی معروف شده است.
در سال های ۱۳۶۸ و ۱۳۶۹ کامیون های ماک بی دماغ اولترالاینر به کشور وارد می‌شدند نه تعداد ابتدایی آنان برای شرکت مترو بودن و الباقی را به افرادی که دارای گواهینامه پایه یک بودند بدون پیش پرداخت می‌فروختند به این شرط که این کامیون ها تا دو سال برای ساخت مترو تهران استفاده شوند و سپس بعد از دو سال کامیون کاملا متعلق به خریدار می‌شد.
هزینه های نگهداری کامیون ماک مترو بعهده شرکت مترو سازی بود و هر ماه هزینه هایی به مالکان پرداخت می‌گردید.
پس از دو سال کامیون های ماک اولترا لاینر مجاز به تردد در بخش های مختلف کشور و کار آزاد بودند.
جالب است که در فاصله کمتر از ۳۵ سال وضعیت به گونه ایی شده سات که برای خرید یک کامیون بنز طرح ۵۰ سال پیش باید از روش های گوناگون برای ثبت نام اقدام نمود و در نهایت پس از چهار ماه به صورت نقدی کامیون تحویل خریدار می‌گردد.

کامیون ماک مترویی
کامیون ماک

کامیون ماک مترویی

کامیون ماک اولترالاینر در آن زمان به صورت استوک و با کارکرد کمتر از دو سال وارد کشور می‌شدند که در آن زمان بالا ترین مدل کامیون ماک در دنیا بحساب می آمدند.
در آن زمان کمپانی ماک تمرکز ویژه ایی بر روی تولید کامیون های ماک بی دماغ داشت و سپس بعد از ۸ سال از تولید ماک مترویی دست کشید و دچار بدهکاری و ورشکستگی هایی شد.
کامیون رنو مگنوم دارای طراحی الگو برداری شده از روی همین کامیون ماک مترویی است و در واقع پس از ۱۵ سال از اتمام تولید ماک مترویی رنو مگنوم با الگو برداری از روی این کامیون توسط طراحان و مهندسان آمریکایی ساخته شد که تعداد انگشت شماری از آن نیز در کشور موجود است.

کامیون ماک
کامیون ماک

امکانات ماک مترویی

ماک مترویی بهترین و بالاترین مدل کامیون آمریکایی در دهه ۸۰ میلادی بود که در آن زمان امکانات و ویژگی های خاص خود را دارد بود.
بعنوان مثال در پایین درب سمت شاگرد شیشه تعبیه شده که برای نشان دادن نقطه کور و کاهش تصادفات حاصل از نقطه کور قرار داده شده است ،در حال ته سال ها بعد اروپایی ها از این قابلیت کپی برداری کردند.
کابین کامیون ماک مترویی مانند دیگر کامیون های ماک دارای فضای بسیار بزرگ و جاداری است که راننده در آن آسایش خوبی را داشته است.
کامیون ماک اولترا لاینر کامیون فول اپشن دهه هفتاد میلادی بحساب می امده است و بعنوان مثال دارای امکاناتی مانند تنظیم ارتفاع چراغ جلو با کلید و خروجی برق ۲۲۰ ولت در بخش بیرونی کابین برای مواقع مورد نیاز و کلید چراغ سلام برای مواقع استفاده از نور بالا بوده است.

کابین کامیون ماک
کابین کامیون ماک

مشخصات فنی ماک مترویی

ماک مترویی یک کامیون دو جفت دیفرانسیل مختص حمل و نقل برون شهری با کیلومتر پیمایش بالا بوده است.
این کامیون دارای موتور قوی تر از ماک ار۶۰۰ بوده است آمل بدلیل دیفرانسیل های سرعتی این کامیون برای حمل و نقل های سنگین و فوق سنگین مناسب نیست.

داشبورد کامیون ماک
داشبورد کامیون ماک

موتور ماک مترویی

موتور این کامیون از نوع شش سیلندر ۱۱ لیتری ماک است که توانایی تولید حدود ۴۰۰ اسب بخار قدرت و ۲۱۰۰ نیوتون متر گشتاور را داراست.

گیربکس ماک مترویی

گیربکس افسانه ایی کامیون ماک مترویی ، گیربکس هجده سرعته دستی فولر است که یکی از مشهور و پر استفاده ترین گیربکس ها در دنیای های تجاری بحساب می اید.

 

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به باکامیون می باشد.