برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

12125

بررسی کامیون دیما HT 490 ؛ مشخصات فنی، ایمنی و ظاهری

تاریخ خبر
بررسی کامل کامیون دیما HT 490 ؛ مشخصات فنی، ایمنی و ظاهری

آنچه در این مقاله می خوانید:

در نمایشگاه بین‌المللی شیراز که چندی پیش برگزار شد، شاهد رونمایی از جدیدترین محصولات بسیاری از شرکت‌های مختلف بودیم. یکی از این شرکت‌های تجاری، خودروسازی مایان بود که سه مدل کامیون دیما، شامل کامیون دیما HT 490، دیما LR 154 و کامیون باری دیما، را معرفی کرد.

در این مطلب قصد داریم به مشخصات فنی ایمنی و ظاهری کامیون دیما HT 490 بپردازیم. برای آشنایی با محصول جدید مایان دیزل ادامه مطلب را از دست ندهید.

کامیون کشنده دیما HT 490 مایان دیزل
کامیون HT 490 جدید

مشخصات فنی کامیون دیما HT 490

لازم است ذکر شود این کشنده در بازارهای جهانی به نام جک گالوپ H7 شناخته می‌شود. در واقع شرکت جک با همکاری مایان دیزل کامیون دیما را وارد بازار خودروهای سنگین کشور کردند. در زیر با مشخصات فنی این محصول بیشتر آشنا می‌شویم.

موتور

در این محصول از موتور 12 لیتری 6 سیندری برند کامینز استفاده شده است. موتور ISGe5 جدیدترین موتور کامینز است که در کشور چین بر روی خط مونتاژ قرار دارد. همچنین دارای قدرتی بالغ بر 490 اسب بخار با گشتاوری حدود 2300 نیوتن متر است. همین امر نیز این کشنده سنگین وزن را در مسیرهای طولانی به مدلی ایده‌آل تبدیل کرده است.

گیربکس

جعبه دنده یا گیربکس این محصول دارای 14 دنده، که دو دنده آن در عقب تعبیه شده است. این گیربکس برای تعویض دقیق‌تر دنده‌ها و هماهنگی بین گشتاور تعبیه شده است. این ویژگی به خصوص در سربالایی‌ها، عملکرد کشنده را بهبود می‌بخشد و تعویض دنده‌ها نرم‌تر و هماهنگ‌تر می‌کند.

کشنده چینی دیما HT 490 در نمایشگاه خودرو شیراز

سیستم ترمز

ترمز عقب و جلوی دیما HT490  دیسکی دومداره مستقل بادی است. همچنین دارای ریتاردر هیدرولیکی ۵ مرحله‌ای نیز می‌باشد. و شاسی آن، 7.4 تن از وزن ناخالص 18 تنی را به خود اختصاص داده است.

اوزان

این خودروی سنگین وزن چینی می‌تواند وزن 7.5 تنی را روی محور جلو و سنگینی ۱۳ تن را روی محور عقب تحمل کند.

سیستمهای ایمنی

  • سیستم ضد لغزش ASR
  • سیستم کنترل الکترونیکی پایداری ESC
  • سیستم کنترل خودرو برای راننده EBD
  • سیستم ترمز احیاکننده EBS

 

طراحی ظاهری

کشنده دیما HT 490 در این بخش، چندان درخشان ظاهر نمی‌شود و هویت چینی خود را آشکار می‌کند. اگرچه طراحی این کامیون نقطه‌ضعف خاصی ندارد؛ ولی فاقد ابهت خاص کشنده‌های مشهوری همچون ولوو FH است. چراغ‌های ساده جلو دیما با شیبی ملایم به سمت مرکز طراحی شده‌اند و زیر آن‌ها نیز مه‌شکن‌ها تعبیه شده‌اند. نشان دیما نیز با حروفی بسیار بزرگ بر پیشانی کامیون حک شده است. نکته عجیب این کامیون، وجود شیشه پشتی کابین است که عمدتاً در کشنده‌های چینی دیده می‌شود و نمایی غیرمعمول ایجاد می‌کند. در مجموع، طراحی ظاهری دیما را علیرغم کاستی‌ها می‌توان رضایت‌بخش دانست، هرچند در مقایسه با کشنده‌های مدرن جهان نخواهد بود.

 

در آخر

شرکت‌های چینی در چند سال اخیر پیشرفت‌های چشمگیری در زمینه تولید خودروهای سنگین داشته‌اند و کامیون دیما  HT 490 به وضوح چنین چیزی را نشان می‌دهد. این محصول از قوای محرکه خوبی برخوردار است. با این حال، هستند افرادی که به جای خرید محصولات صفر کیلومتر و جدید چینی ترجیح می‌دهند مدل‌های اروپایی دست دوم را خریداری کنند. نظرات خود را دربارۀ این محصول با ما به اشتراک بگذارید.

گالری
اولین نفر امتیاز دهید

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به باکامیون می باشد.