برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

24208

همه‌چیز درباره کارت سوخت ترانزیت؛ چرا سهمیه سوخت کامیون‌های ترانزیتی کمتر است؟

تاریخ خبر
همه‌چیز درباره کارت سوخت ترانزیت؛ چرا سهمیه سوخت کامیون‌های ترانزیتی کمتر است؟

کارت سوخت ترانزیت یکی از موضوعات مهم و پرچالش برای رانندگان کامیون، به‌ویژه فعالان حوزه حمل‌ونقل بین‌المللی است. راننده‌هایی که مسیرهای طولانی و فرامرزی را طی می‌کنند، همیشه از ناهماهنگی‌ها و کم‌و‌کاستی‌های سیستم سهمیه سوخت گلایه دارند. در این مطلب از باکامیون، به زبان ساده از سامانه پیمایش گرفته تا روش دریافت کارت سوخت ترانزیت و دردسرهای مرزی آن می‌پردازیم.

نقش سامانه پیمایش در دریافت کارت سوخت ترانزیت

سامانه جامع پیمایش که با همکاری سازمان راهداری و وزارت راه‌ و شهرسازی راه‌اندازی شده است. سهمیه سوخت خودروهای سنگین را بر اساس پیمایش واقعی روزانه شارژ می‌کند. اطلاعات تردد از طریق اسناد بارنامه، مسیرهای جغرافیایی، و دستگاه‌های ردیاب جمع‌آوری می‌شود. تا مشخص شود هر کامیون چقدر راه رفته و به همان نسبت، سهمیه سوخت بگیرد.

اما مشکل اصلی کجاست؟ این سامانه بیشتر بر مبنای تردد داخل کشور طراحی شده؛ رانندگانی که مسیرهای بین‌المللی مثل ایران به اروپا را طی می‌کنند. متأسفانه با یک سیستم غیرمنصفانه روبه‌رو هستند. چراکه پیمایش خارجی در این سامانه لحاظ نمی‌شود. و سهمیه‌ آن‌ها هم کمتر از واقعیت است. این یعنی خرج بیشتر، سهمیه کمتر و در نهایت نارضایتی بیشتر!

کارت سوخت ترانزیت

مشکلات دریافت کارت سوخت ترانزیت

علاوه بر سامانه‌ای که هنوز کامل و بی‌نقص نیست. مشکلات بزرگ‌تری هم در حمل‌ونقل بین‌المللی وجود دارد:

  1. حقوق و مزایای مبهم
    خیلی از راننده‌ها با شرکت‌هایی کار می‌کنند که فقط دنبال سود خودشان هستند. درصدی از کرایه بار خارجی را می‌گیرند، ولی مبلغ مناسبی به راننده نمی‌دهند. نبود شفافیت در سامانه پیمایش در این زمینه هم مزید بر علت است.
  2. فرسودگی ناوگان
    کامیون‌های بالای ۲۰ سال همچنان در جاده‌های بین‌المللی تردد می‌کنند. این مسئله نه‌تنها خطرناک است، بلکه باعث مشکلات فنی و افزایش هزینه‌های نگهداری نیز می‌شود.
  3. کمبود ناوگان نو
    با افزایش قیمت دلار، خرید ماشین نو برای راننده‌ها به یک آرزوی دوردست تبدیل می‌شود. همین مسئله، ظرفیت حمل‌ونقل کشور رو محدود می کند.
  4. توقف‌های مرزی بی‌پایان
    راننده‌ها ساعت‌ها، گاهی روزها، در مرزهای معطل می شوند. و خبری از هماهنگی و تسهیل در روند عبور و مرور وجود ندارد. این معطلی‌ها نیز منجر به سوزاندن سوخت و نارحتی رانندگان می شود.

نحوه دریافت کارت سوخت ترانزیت

برای راننده‌هایی که ماشین صفر دارند، کارت سوخت ترانزیت از طرف پلیس به صورت خودکار صادر و ارسال می‌شود. اما اگه کارتتان رو گم کردید یا به هر دلیلی ندارید.  بایستی به پلیس ۱۰+. مراجعه کنید. مدارکی که برای مراجعه حضوری نیاز است به شرح زیر است؛

  • اصل و کپی کارت خودرو یا سند
  • کارت ملی، شناسنامه، کد پستی
  • بیمه‌نامه معتبر
  • پرداخت هزینه به حساب شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی

پس از ثبت اطلاعات، پیامک اطلاع‌رسانی برای شما ارسال می‌شود. یادآوری کنیم، بیمه‌نامه مهم‌ترین مدرک است؛ بدون آن فرآیند صدور کارت به مشکل می‌خورد.

جمع‌بندی

درست است که کارت سوخت ترانزیت کار را برای راننده‌ها آسان‌تر می‌کند. با این حال تا وقتی مشکلات سامانه پیمایش، فرسودگی ناوگان، بی‌نظمی مرزها و نبود شفافیت در حقوق و دستمزد حل نشود، این کارت بیشتر از اینکه امتیاز باشد، دغدغه‌ای جدی باقی می‌ماند.

اگر شما هم راننده‌ای هستید که در این مسیر با مشکل برخورد کردید، حتما تجربه خود رو با ما و بقیه مخاطبان درمیان بگذارید.

4.9 از 7 رای

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به باکامیون می باشد.