همهچیز درباره کارت سوخت ترانزیت؛ چرا سهمیه سوخت کامیونهای ترانزیتی کمتر است؟

آنچه در این مقاله می خوانید:
Toggleکارت سوخت ترانزیت یکی از موضوعات مهم و پرچالش برای رانندگان کامیون، بهویژه فعالان حوزه حملونقل بینالمللی است. رانندههایی که مسیرهای طولانی و فرامرزی را طی میکنند، همیشه از ناهماهنگیها و کموکاستیهای سیستم سهمیه سوخت گلایه دارند. در این مطلب از باکامیون، به زبان ساده از سامانه پیمایش گرفته تا روش دریافت کارت سوخت ترانزیت و دردسرهای مرزی آن میپردازیم.
نقش سامانه پیمایش در دریافت کارت سوخت ترانزیت
سامانه جامع پیمایش که با همکاری سازمان راهداری و وزارت راه و شهرسازی راهاندازی شده است. سهمیه سوخت خودروهای سنگین را بر اساس پیمایش واقعی روزانه شارژ میکند. اطلاعات تردد از طریق اسناد بارنامه، مسیرهای جغرافیایی، و دستگاههای ردیاب جمعآوری میشود. تا مشخص شود هر کامیون چقدر راه رفته و به همان نسبت، سهمیه سوخت بگیرد.
اما مشکل اصلی کجاست؟ این سامانه بیشتر بر مبنای تردد داخل کشور طراحی شده؛ رانندگانی که مسیرهای بینالمللی مثل ایران به اروپا را طی میکنند. متأسفانه با یک سیستم غیرمنصفانه روبهرو هستند. چراکه پیمایش خارجی در این سامانه لحاظ نمیشود. و سهمیه آنها هم کمتر از واقعیت است. این یعنی خرج بیشتر، سهمیه کمتر و در نهایت نارضایتی بیشتر!

مشکلات دریافت کارت سوخت ترانزیت
علاوه بر سامانهای که هنوز کامل و بینقص نیست. مشکلات بزرگتری هم در حملونقل بینالمللی وجود دارد:
- حقوق و مزایای مبهم
خیلی از رانندهها با شرکتهایی کار میکنند که فقط دنبال سود خودشان هستند. درصدی از کرایه بار خارجی را میگیرند، ولی مبلغ مناسبی به راننده نمیدهند. نبود شفافیت در سامانه پیمایش در این زمینه هم مزید بر علت است. - فرسودگی ناوگان
کامیونهای بالای ۲۰ سال همچنان در جادههای بینالمللی تردد میکنند. این مسئله نهتنها خطرناک است، بلکه باعث مشکلات فنی و افزایش هزینههای نگهداری نیز میشود. - کمبود ناوگان نو
با افزایش قیمت دلار، خرید ماشین نو برای رانندهها به یک آرزوی دوردست تبدیل میشود. همین مسئله، ظرفیت حملونقل کشور رو محدود می کند. - توقفهای مرزی بیپایان
رانندهها ساعتها، گاهی روزها، در مرزهای معطل می شوند. و خبری از هماهنگی و تسهیل در روند عبور و مرور وجود ندارد. این معطلیها نیز منجر به سوزاندن سوخت و نارحتی رانندگان می شود.
نحوه دریافت کارت سوخت ترانزیت
برای رانندههایی که ماشین صفر دارند، کارت سوخت ترانزیت از طرف پلیس به صورت خودکار صادر و ارسال میشود. اما اگه کارتتان رو گم کردید یا به هر دلیلی ندارید. بایستی به پلیس ۱۰+. مراجعه کنید. مدارکی که برای مراجعه حضوری نیاز است به شرح زیر است؛
- اصل و کپی کارت خودرو یا سند
- کارت ملی، شناسنامه، کد پستی
- بیمهنامه معتبر
- پرداخت هزینه به حساب شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی
پس از ثبت اطلاعات، پیامک اطلاعرسانی برای شما ارسال میشود. یادآوری کنیم، بیمهنامه مهمترین مدرک است؛ بدون آن فرآیند صدور کارت به مشکل میخورد.
بیشتر بخوانید؛ دست های پشت پرده قاچاق سوخت؛ متهمان اصلی فروش غیرقانونی سوخت معرفی شدند!
جمعبندی
درست است که کارت سوخت ترانزیت کار را برای رانندهها آسانتر میکند. با این حال تا وقتی مشکلات سامانه پیمایش، فرسودگی ناوگان، بینظمی مرزها و نبود شفافیت در حقوق و دستمزد حل نشود، این کارت بیشتر از اینکه امتیاز باشد، دغدغهای جدی باقی میماند.
اگر شما هم رانندهای هستید که در این مسیر با مشکل برخورد کردید، حتما تجربه خود رو با ما و بقیه مخاطبان درمیان بگذارید.
شبکه های اجتماعی
اینستاگرام مدیر سایت اینستاگرام باکامیون گروه واتس اپ نیازمندی رانندگان گروه واتس اپ نیازمندی رانندگان یوتیوب باکامیون
جدیدترین ویدئو ها
مطالب پربازدید
-
-
-
-
-
نارضایتی رانندگان از کامیون های بدون آینه نسل جدید بنز و داف3 فروردین, 1402
12 دیدگاه
اصلاً به درد نمیخوره ترانزیت ماشینی خدا تومن میخری، بعد هرجا بری از افغانستان تا اروپا، تا میفهمن ایرانی شروع میکنن به توهین و تحقیر.
همش میگن رانندگی نمیصرفه خب بفروشین برین سراغ یه کار دیگه
تو هم مثل اونی که گفت ایران خوب نیست جمع کنید برید جایی دیگه
فقدان شفافیت در حقوق ودستمزد یکی از گرفتاریهایی است که افرادی سود جو وسو استفاده گرها از آن بهره می برند که در همه ی شغلها زالو صفتهایی کار را برای بهره برداری همراهی می کنند اما نبود شفافیت در این کار نباید روی سوخت تخصیصی تاثیر بگذارد تا دردی بالا دردهای دیگر باشد
یه موقعی بود دلار میرفت بالا کامیون گران میشد الان دلار اومده پایین کامیون ارزان نشده گران هم شده
گازاییل برای مصرف خودروهای گازاییلی است نه برای قاچاق که یه عدهای نامرد دارند قاچاقش میکنند واقعا اون مسولی که اون بالا نشسته است چه میداند کدام کامیون در صد کیلومتر چقدر مصرف میکند جای تاسف دارد برای من 376 لیتر گازاییل شارژ شده این را چیکارش کنم باید اون مسول بگوید
سلام. ودرود از آنجا که یه سری کامیون شهری کار میکنن وبا سامانه باربرگت شارژ میشوند مدتیه سامانه باربرگت سهمیه رو کم یا اختلالی در سیستم بوجود آمده و هیچ گونه جوابگو نیستن شماره شون اغلب نوبت چهل پنجاه و بهمون میده ویهو میره سر پیام گیر وبعدم خدا یارت خبری نی آیا با کم کردن سوخت ماشینا تونستید جلو قاچاق گازویئل بگیرید صد در هزار نه چون خودشون که در راس کار سوخت هستن قاچاق انجام میدم ودولتو آدرس اشتباه میدهند و ضربه رو کنه کامیون دار بخورم نصب سیپاد هم شده نوبتی بری ثبت نام کنی کلی پول بدی بشینی تا بیاد چهار ماهه ثبت نام کردم کمبوده .آقا نمیتونید نکنید اول سیپادو به تعداد آماده کن بعد اجبارش کن ولا موندیم این تصمیمات بر چه اساسی میگیرن
سلام. ودرود از آنجا که یه سری کامیون شهری کار میکنن وبا سامانه باربرگت شارژ میشوند مدتیه سامانه باربرگت سهمیه رو کم یا اختلالی در سیستم بوجود آمده و هیچ گونه جوابگو نیستن شماره شون اغلب نوبت چهل پنجاه و بهمون میده ویهو میره سر پیام گیر وبعدم خدا یارت خبری نی آیا با کم کردن سوخت ماشینا تونستید جلو قاچاق گازویئل بگیرید صد در هزار نه چون خودشون که در راس کار سوخت هستن قاچاق انجام میدم ودولتو آدرس اشتباه میدهند و ضربه رو کنه کامیون دار بخورم نصب سیپاد هم شده نوبتی بری ثبت نام کنی کلی پول بدی بشینی تا بیاد چهار ماهه ثبت نام کردم کمبوده .آقا نمیتونید نکنید اول سیپادو به تعداد آماده کن بعد اجبارش کن ولا موندیم این تصمیمات بر چه اساسی میگیرن
سلام. ودرود از آنجا که یه سری کامیون شهری کار میکنن وبا سامانه باربرگت شارژ میشوند مدتیه سامانه باربرگت سهمیه رو کم یا اختلالی در سیستم بوجود آمده و هیچ گونه جوابگو نیستن شماره شون اغلب نوبت چهل پنجاه و بهمون میده ویهو میره سر پیام گیر وبعدم خدا یارت خبری نی آیا با کم کردن سوخت ماشینا تونستید جلو قاچاق گازویئل بگیرید صد در هزار نه چون خودشون که در راس کار سوخت هستن قاچاق انجام میدم ودولتو آدرس اشتباه میدهند و ضربه رو کنه کامیون دار بخورم نصب سیپاد هم شده نوبتی بری ثبت نام کنی کلی پول بدی بشینی تا بیاد چهار ماهه ثبت نام کردم کمبوده .آقا نمیتونید نکنید اول سیپادو به تعداد آماده کن بعد اجبارش کن ولا موندیم این تصمیمات بر چه اساسی میگیرن
سلام اصلاهیچ سهمیه وشارژی برای مسیرترانزیت که خودمن مسیراروپاکارمیکنم اختصاص ندادندداخلی بابارنامه انجام میشه راننده هایی که مسیرترانزیت کارمیکننداصلاکارت سوختشان باسی ام آرکه صادرمیشه اصلاشارژنشده وهیچ سهمیه ای اختصاص ندادند
واقعا چرا دولت درخطوط ریلی سرمایه گذاری نمیگنه به جای گامیون لگوموتیو واردنمیکنه که مصرف گازوییل وبنزین ۵۰درصد سوخت گمتری مصرف کنیم وهم انقدردرجاده گشته ومجروح ندهیم تم امنیت بیشتر درقطار هست
واقعا لگوموتیو هم سود دهی بالای برای رانندگان ودرامدشان چند برابر میشود ولی مافیای خودر نمیگذارد خطوط ریلی درایران رشدکند هزینه لگوموتیو هزاربرابر کمتر گامیون است
ارسال دیدگاه