برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

27055

تحولی بی‌سابقه در حمل‌ونقل عمومی کشور؛ 50 اتوبوس برقی به بندرعباس رسید

تاریخ خبر
50 اتوبوس برقی به بندرعباس رسید

امروزه کاهش آلودگی هوا و توسعه حمل‌ونقل پاک دغدغه اصلی شهرهای بزرگ دنیا از جمله تهران است. خبر رسیدن 50 اتوبوس برقی به بندرعباس و انتقال آن‌ها به تهران، نویدبخش تحولی بزرگ در ناوگان حمل‌ونقل عمومی کشور است. در ادامه به بررسی کامل روند ورود و فعالیت اتوبوس‌های برقی در ایران، مشخصات فنی آن‌ها و تأثیرات زیست‌محیطی و اقتصادی می‌پردازیم.

ورود ۵۰ اتوبوس برقی به بندرعباس و توسعه ناوگان حمل‌ونقل برقی در تهران

اگر در حوزه خرید کامیون و ماشین‌های سنگین فعالیت می‌کنید، حتما ورود گسترده اتوبوس‌های برقی به ناوگان حمل‌ونقل شهری تهران و بندرعباس را دنبال کنید. این تحول بزرگ نشان‌دهنده روند جهانی حرکت به سمت استفاده از خودروهای پاک و برقی است. استفاده از این اتوبوس‌ها نه‌تنها آلودگی هوا را کاهش می‌دهد، بلکه هزینه‌های نگهداری و سوخت را نیز به طور قابل توجهی کاهش می‌دهد. در خرداد 1404، 50 اتوبوس برقی به بندرعباس رسید که ادامه‌ای بر ورود گسترده اتوبوس‌های برقی در اسفند سال گذشته بود.

  • خرداد 1404:

احمد قیومی، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران، اعلام کرد کشتی حامل 50 دستگاه اتوبوس جدید برقی به بندرعباس رسیده و عملیات تخلیه این اتوبوس‌ها در حال انجام است. پیش از این، 101 دستگاه اتوبوس برقی جدید نیز به بندرعباس رسیده بود که با ورود این 50 دستگاه جدید، تعداد اتوبوس‌های برقی وارد شده به کشور به 151 دستگاه رسید.

وی افزود که این ناوگان به تدریج از بندرعباس به تهران منتقل خواهد شد و تمامی این اتوبوس‌ها به محض رسیدن به تهران وارد ناوگان اتوبوسرانی شهر شده و برای خدمت‌رسانی به شهروندان به کار گرفته خواهند شد.

  • اسفند 1403:

احمد قیومی از فعال شدن حدود 100 دستگاه اتوبوس برقی در 7 خط مختلف اتوبوسرانی تهران خبر داد. این اتوبوس‌ها در خطوطی همچون پایانه شرق قدیم به پردیس پایانه شرق جدید، شهرک توحید به میدان امام خمینی، شهرک رسالت به میدان محمدیه، پایانه جنوب به سعدی جنوبی، پاسدار گمنام به سعدی جنوبی، انتهای 17 شهریور به میدان امام حسین (ع) و پایانه والفجر به میدان بهارستان فعالیت دارند.

ورود 50 اتوبوس برقی به بندرعباس

راه‌اندازی نخستین خط اتوبوس برقی در تهران

احمد قیومی همچنین تشریح کرد که نخستین خط اتوبوس برقی تهران در مسیر جمهوری تا بهارستان به طول 4.5 کیلومتر راه‌اندازی شده و دارای 10 ایستگاه در مسیر رفت و 14 ایستگاه در مسیر برگشت است. در حال حاضر 10 دستگاه اتوبوس برقی هایدگر در این مسیر فعال است و علاوه بر آن 25 دستگاه اتوبوس جدید شرکت خودرو سرویس شهر نیز در این خط فعالیت می‌کنند.
وی افزود این اتوبوس‌ها مجهز به باتری CATL LFP ساخت چین با ظرفیت 422.87کیلووات ساعت هستند که قادرند بیش از 255 کیلومتر مسافت را طی کنند. همچنین موتور 195.350کیلوواتی با گشتاور 1400.3500 نیوتن‌متر دارند و می‌توانند سرعت تا 80 کیلومتر بر ساعت و شتاب صفر تا 50 کیلومتر بر ساعت را در 10 ثانیه فراهم کنند.
این اتوبوس‌ها دارای 34 صندلی ثابت و 2 صندلی تاشو، سیستم تهویه هوای VALEO، نمایشگرهای LCD برای مسافران، آینه‌های جانبی گرم‌شونده و سیستم نظارت 360 درجه هستند. مدیریت برق و عملکردها توسط سیستم CAN-BUS و مدیریت باتری (BMS) کنترل می‌شود.

ورود 50 اتوبوس برقی به بندرعباس

جمع‌بندی

ورود و توسعه ناوگان اتوبوس برقی در تهران با هدف کاهش آلودگی هوا، بهبود کیفیت خدمات حمل‌ونقل عمومی و کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی، یکی از مهم‌ترین اقدامات مدیریت شهری تهران در سال‌های اخیر بوده است. با ورود این 50 اتوبوس برقی به بندرعباس و انتقال آن به تهران و فعال شدن اتوبوس‌ها در خطوط مختلف پایتخت، گام‌های بلندی در جهت توسعه حمل‌ونقل پاک برداشته شده است.

سوالات متداول

اتوبوس برقی چیست و چه مزایایی دارد؟

اتوبوس‌های برقی از وسایل نقلیه عمومی هستند . این اتوبوس‌ها مزایای بسیاری همچون کاهش آلودگی هوا، کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی، کاهش آلودگی صوتی و افزایش رفاه مسافران دارند.

چند دستگاه اتوبوس برقی تاکنون وارد تهران شده است؟

تا خرداد 1404، 151 دستگاه اتوبوس برقی وارد کشور شده و بخشی از آن‌ها در تهران فعال هستند.

5 از 6 رای

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به باکامیون می باشد.