جنجال در واگذاری سایپا؛ نجات صنعت خودرو یا تکرار یک انحصار تازه؟!!

آنچه در این مقاله می خوانید:
Toggleبا نزدیک شدن به مراحل پایانی واگذاری سهام سایپا، دو گروه صنعتی «ماموت» و «انتخاب» بهعنوان اصلیترین متقاضیان خرید سهام این خودروساز مطرح شدهاند. اما کارشناسان معتقدند واگذاری سایپا نه تنها ممکن است گرهای از مشکلات صنعت خودروسازی ایران باز نکند، بلکه انحصاری تازه و پرچالش را رقم بزند.
سایپا بهعنوان یکی از دو خودروساز بزرگ کشور، حالا در موقعیتی قرار دارد که آیندهاش در گرو تصمیمگیری درباره واگذاری به بخش خصوصی است. اما دغدغه اصلی نه خودِ واگذاری، بلکه شایستگی و اهلیت خریداران است.
ماموت؛ مسیر پرنوسان در صنعت خودرو
گروه صنعتی ماموت با سابقهای طولانی در ساخت تریلر و کامیون، طی سالهای اخیر تلاش کرده وارد بازار خودروهای سبک شود. سرمایهگذاری شکستخورده در پروژه فولکسواگن، راهاندازی برندهای مونتاژی مانند مکث موتور و لوکانو و تجربههای ناموفق در عرضه خودروهای چینی مانند کلوت و تیارا، نشان میدهد ماموت نه در تولید مستقل خودرو تجربهای دارد و نه در برنامهریزی بلندمدت موفق عمل کرده است.
نبود انسجام در استراتژی، نداشتن خدمات پس از فروش شفاف و وابستگی کامل به واردات قطعات، همه و همه تصویری از ضعف ماموت در ایفای نقشی کلیدی در صنعت خودروسازی ترسیم میکند.

انتخاب؛ انحصارگر بازار لوازم خانگی در آستانه ورود به خودروسازی
گروه صنعتی انتخاب نیز که بیشتر با برندهای لوازم خانگی چون اسنوا و دوو شناخته میشود. هیچ تجربهای در حوزه طراحی، مهندسی یا تولید خودرو ندارد. این گروه در غیاب برندهای کرهای، بازار لوازم خانگی ایران را در اختیار گرفت. اما گزارشهای متعدد از واردات بالای قطعات و تنوع صوری محصولات آن، نگرانیهایی جدی درباره تکرار همین الگو در صنعت خودرو به وجود آورده است.
ورود انتخاب به بازار خودرو ایران بدون تجربه، تنها میتواند انحصاری تازه شکل دهد. انحصاری که اینبار نه در لوازم خانگی، بلکه در بازاری بسیار گستردهتر و حیاتیتر رقم میخورد.
بیشر بخوانید؛ بساط رانتخواران جمع میشود؟ سامانه توزیع بار، ضربه نهایی به بومیگرایی در حملونقل!
در آخر؛ خصوصیسازی یا واگذاری بحران؟
خصوصیسازی واقعی صنعت خودرو باید مبتنی بر تجربه، تخصص، برنامهریزی شفاف و تعهد صنعتی باشد. واگذاری سایپا به گروههایی که نه تجربه فنی دارند، نه سابقه تولیدی شفاف، تنها بحران مدیریت را از یک بخش به بخش دیگر منتقل میکند.
اگر واگذاری به ماموت یا انتخاب انجام شود، بدون اصلاح ساختار، تنها با تغییر نام بازیگران، همان مشکلات گذشته صنعت خودرو ادامه خواهد یافت. سایپا به برنامهای منسجم، فناوری بومی، شبکه خدمات پس از فروش گسترده و چشماندازی روشن نیاز دارد. چیزی که تاکنون در عملکرد این دو گروه دیده نشده است.
نظر شما درباره واگذاری سایپا چیست؟


شبکه های اجتماعی
اینستاگرام مدیر سایت اینستاگرام باکامیون گروه واتس اپ نیازمندی رانندگان گروه واتس اپ نیازمندی رانندگان یوتیوب باکامیون
جدیدترین ویدئو ها
-
ویدیو قویترین کامیون دنیا، ولوو اف اچ۷۸۰ جفت دیفرانسیل ۲۰۲۵22 فروردین, 1404
-
-
ویدیو معرفی اسکانیا تورینگ جدید، اولین اتوبوس وارداتی 202525 اسفند, 1403
-
-
مطالب پربازدید
-
-
-
-
-
نارضایتی رانندگان از کامیون های بدون آینه نسل جدید بنز و داف3 فروردین, 1402
8 دیدگاه
این خانه از پای بست ویران است
ما هیچ ما نگاه
سلام،ازاین جیب به آن جیب بیچاره مردم،شرکتی که دهها هزار میلیارد تومن زیان انباشته داره کدام شرکت معتبر وجود دارد که وارد این کارزار شود.مگر خودشان که راه خوردن و بردن و نابود کردن را کاملا بلد هستند…
چرا این سهام رو به ثروتمندان واگذار میکنید، این سهام رو به مردم واگذار بکنید، به هر کد ملی به مقدار مشخصی سهام تخصیص بدهید.
هیچی دیگه حالا افتادن به جون کارخونه های ملی ماشینسازی اول از کارخونه های معمولی شروع شد ماشین سازی تبریز وغیره حالا سایپا بعدشم ایرانخودرو میشه خاک و کهدارن میفروشن به اماراتیها شرق کشور لز زمینها میبخشن به طالبان دریاچه خزرو میدن به روسها ووووو کجایی رضاشاه روحت شاد
لوازم خانگی اسنوا در تولید حتی یک محصول با کیفیت عاجز و ناتوان بوده است و با مونتاژ قطعات چینی درجه ۳ از آشفتگی و نبود کالای خارجی در بازار ایران سوع استفاده می کند . الان هم فقط مونده که در بازار خودرو هم وارد شوند .
کرمان موتور اهلیتش از بقیه بیشتره
سلام،ازاین جیب به آن جیب بیچاره مردم،شرکتی که دهها هزار میلیارد تومن زیان انباشته داره کدام شرکت معتبر وجود دارد که وارد این کارزار شود.مگر خودشان که راه خوردن و بردن و نابود کردن را کاملا بلد هستند…
ارسال دیدگاه