برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

21885

مافیای انحصار؛ چرا واردات کامیون های اروپایی به کشور متوقف شد؟

تاریخ خبر
چرا واردات کامیون های اروپایی به کشور متوقف شد

در سال‌های اخیر، مشکل نوسازی ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای به یکی از چالش‌های اساسی صنعت لجستیک در ایران تبدیل شده است. علی‌اصغر جانجانی، دبیر کانون انجمن‌های حمل‌ونقل، در تازه‌ترین اظهارات خود از مافیای انحصار پرده برداشته و اعلام کرده است که برخی مونتاژکاران با استدلال‌های نادرست و غلط، مانع واردات کامیون های اروپایی شده‌اند.

در حالی که بسیاری از شرکت‌های داخلی خود را «تولیدکننده» می‌دانند، در واقع فعالیت آن‌ها محدود به مونتاژ قطعات وارداتی است. این شرکت‌ها، با ادعای حمایت از تولید داخلی، به شدت در برابر واردات کامیون‌های باکیفیت خارجی مقاومت کرده‌اند. این در حالی است که کامیون‌های داخلی نه‌تنها کیفیت و استانداردهای لازم را ندارند، بلکه با قیمت‌های گزاف به رانندگان فروخته می‌شوند.

کامیون‌های فرسوده، بلای جان جاده‌ها و رانندگان

عدم نوسازی ناوگان کامیون‌های کشور باعث شده است که بیش از ۷۰ درصد این ناوگان شامل خودروهای فرسوده‌ای باشد که هم مصرف سوخت بالایی دارند و هم ایمنی جاده‌ها را به خطر می‌اندازند. بسیاری از رانندگان، به دلیل هزینه‌های بالای تعمیر و نگهداری کامیون‌های فرسوده، متضرر شده‌اند و در این میان، انحصارگران صنعت حمل‌ونقل سودهای کلانی را به جیب زده‌اند.

چرا واردات کامیون‌های اروپایی متوقف شد؟

به‌رغم اینکه کشورهای اروپایی کامیون‌های چند سال کار کرده اما با استانداردهای بالا را با قیمت مناسب عرضه می‌کنند، برخی مونتاژکاران داخلی با فشار بر نهادهای دولتی، مانع ورود این خودروها به کشور شده‌اند. این اقدام نه‌تنها مانع از نوسازی ناوگان شده، بلکه باعث افزایش هزینه‌های حمل‌ونقل و در نهایت گرانی کالاهای اساسی نیز شده است.

بسیاری از رانندگان معتقدند که اگر امکان واردات کامیون‌های باکیفیت دست دوم اروپایی وجود داشت، هزینه‌های آن‌ها کاهش می‌یافت و امنیت جاده‌ها نیز افزایش پیدا می‌کرد. در شرایطی که کشورهای همسایه به راحتی از این فرصت استفاده کرده و ناوگان خود را با هزینه‌ای منطقی نوسازی کرده‌اند، رانندگان ایرانی همچنان درگیر مشکلات فنی و اقتصادی ناشی از استفاده از کامیون‌های فرسوده هستند.

سخن پایانی:

در حالی که کشور نیاز مبرمی به نوسازی ناوگان حمل‌ونقل با واردات کامیون های اروپایی دارد، برخی گروه‌های خاص، با انحصارطلبی و منفعت‌طلبی، مانع از این امر شده‌اند. دولت و نهادهای نظارتی باید با شفاف‌سازی و برداشتن موانع غیرضروری، اجازه دهند که کامیون‌های باکیفیت خارجی وارد کشور شوند و صنعت حمل‌ونقل از بحران کنونی نجات یابد.

برای خرید و فروش کامیون و خرید و فروش کشنده می‌توانید به آگهی ها در وبسایت باکامیون مراجعه کنید.

نظر شما چیست؟ آیا انحصار موجود در صنعت حمل‌ونقل باید شکسته شود؟ تجربیات خود را در این زمینه با ما به اشتراک بگذارید.

5 از 1 رای

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به باکامیون می باشد.