برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

15103

معرفی وانت فیات اولترا؛ وانت کامیونی که هرگز پا به جاده نگذاشت!

تاریخ خبر
معرفی وانت فیات اولترا؛ وانت کامیونی که هرگز پا به جاده نگذاشت!

وقتی صحبت از خودروهای خارج از جاده‌ای می‌شود. که می‌توانند با هر چالشی روبرو شوند. معمولاً برندهایی مانند تویوتا و فورد با پیک‌آپ‌های هایلوکس و رنجر، یا ایویکو با کامیون‌های نظامی‌اش، به ذهن خطور می‌کنند. اما در پس این مدل‌ها، مدل فیات اولترا 4×4 وجود دارد. این خودروی نظامی‌نما که قادر به رقابت با قدرتمندترین‌های دنیای خارج از جاده بود. هرچند به خط تولید نرسید. اما هر بیننده‌ای را شگفت‌زده می‌کرد. در ادامه مطلب با ما همراه شوید تا وانت فیات اولترا را بررسی کنیم.

طراحی نظامی برای استفاده غیر نظامی

فیات اولترا با طراحی نظامی برای استفاده غیرنظامی

فیات اولترا 4×4 در واقع نسخه تحول‌یافته‌ای از خودروی نظامی IVECO LMV بود. این خودرو که به وسیله شرکت فیات برای کاربردهای غیرنظامی طراحی شد، نخستین بار در نمایشگاه بین‌المللی بولونیا 2005 معرفی شد و بلافاصله لقب “هامر ایتالیایی” را به خود اختصاص داد.

با وجود ظاهر متفاوت و ابعاد بزرگ (4.87 متر طول، 2.05 متر ارتفاع و 2.2 متر عرض)، اولترا به دلیل قابلیت‌های شگفت‌انگیزش در زمین‌های ناهموار، فراتر از هر مدلی در نوع خود قرار گرفت.

وانت فیات اولترا
Fiat Ultra van

قدرت و توانایی‌های بی‌نظیر در جاده‌های صعب‌العبور

فیات اولتره مجهز به یک موتور 3.0 لیتری دیزل Common Rail بود که توانایی تولید 185 اسب بخار و گشتاور 456 نیوتن‌متر در 1800 دور در دقیقه را داشت. با این که این قدرت برای یک خودروی 4 تنی ممکن است ناکافی به نظر برسد، اما سیستم چهار چرخ متحرک دائمی و انتقال نیروی آن، اولتره را به غول واقعی زمین‌های دشوار تبدیل کرده بود.

این خودرو با گیربکس 6 سرعته اتوماتیک، به حداکثر سرعت 130 کیلومتر بر ساعت دست می‌یافت. اما نقطه قوت اصلی‌اش، توانایی غلبه بر موانع بود؛ با سیستم تعلیق مستقل در هر چهار چرخ، فاصله بین دو محور 3230 میلی‌متری و فاصله از سطح زمین 500 میلی‌متری، قادر به عبور از شیب‌های جانبی تا 40 درصد و شیب‌های عمودی 85 درجه بود.

فضای داخلی فیات اولترا

فضای داخلی کامیون وانت فیات اولترا

کابین فیات اولترا با حفظ سادگی و منشأ نظامی خود، به گونه‌ای طراحی شده بود که برای استفاده غیرنظامی هم جذاب باشد. این خودرو ظرفیت حمل 4 تا 5 نفر را داشت و با لهجه‌های آبی و سفید، صندلی‌های اسپرت و فرمان مدرن، تجربه‌ای شیک و کاربردی را ارائه می‌داد. همچنین دریچه‌ای در سقف، که یادگار گذشته نظامی خودرو بود، امکان ایجاد ارتباط با محیط بیرون را فراهم می‌کرد.

در آخر

با تمام جذابیت‌ها و توانایی‌های فیات اولترا 4×4، این پروژه هیچ‌گاه وارد فاز تولید نشد. شرکت فیات به دلایلی از جمله خطرات احتمالی بازار غیرنظامی، از تولید این مدل خودداری کرد. این خودرو که می‌توانست یکی از قوی‌ترین و شگفت‌انگیزترین خودروهای خارج از جاده باشد، هرگز فرصت رقابت با برندهای مطرحی مانند تویوتا و فورد را نیافت.

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به باکامیون می باشد.