کامیون ۶۶ ساله بنز مایلر رسانه غرب را شگفت زده کرد!

آنچه در این مقاله می خوانید:
Toggleکامیون ۶۶ ساله بنز مایلر ایرانخودرو میراثی زنده از گذشته در خطوط تولید ایرانخودرو است. در دنیای پرتغییر خودروسازی که طراحی و فناوری هر چند سال یک بار دگرگون میشود تصور تولید خودرویی متعلق به دهه ۱۹۵۰ میلادی، آنهم بهصورت صفرکیلومتر در سال ۲۰۲۵، امری عجیب و نادر بهنظر میرسد. اما ایرانخودرو دیزل با تداوم تولید کامیون بنز مایلر، این تصویر غیرممکن را ممکن کرده است. اتفاقی که نهفقط نگاه مردم ایران، بلکه توجه رسانههای خارجی را نیز به خود جلب کرده. بهتازگی وبسایت خودرویی Autopian با انتشار گزارشی تحلیلی، از ادامه تولید این کامیون کلاسیک در ایران به عنوان یکی از شگفتانگیزترین بقایای صنعتی جهان یاد کرده است.
کامیون بنز مایلر، مونتاژ ایرانخودرو
کامیونی که ما آن را با نام “بنز مایلر” میشناسیم، در اصل نسخهای از مرسدسبنز مدل ۱۹۵۹ است که از حدود شش دهه پیش تاکنون در ایران تولید یا مونتاژ میشود. این کامیون که سالهاست دیگر در کشور سازندهاش آلمان دیده نمیشود، در ایران همچنان بهصورت صفرکیلومتر تولید شده و حتی در نمایشگاههای خودرو در دسترس خریداران قرار دارد. چنین وضعیتی برای یک خودروی سنگین با طراحی قدیمی، در دنیای امروز تقریباً بیسابقه است.
با وجود اینکه طراحی خارجی بنز مایلر تقریباً همان شکل دهه ۵۰ میلادی را حفظ کرده، اما در بخشهای فنی و ایمنی، تغییرات و بهروزرسانیهایی اتفاق افتاده تا با استانداردهای امروزی همخوانی داشته باشد. موتور این کامیون نسخه بهینهشده موتور معروف OM 355 LA است که بهصورت توربودیزل طراحی شده و مصرف سوخت و توان آن نسبت به نسخههای اولیه ارتقاء پیدا کرده است.
ترمز ضد قفل یا همان ABS نیز به سیستم ترمز این کامیون افزوده شده که نقش مهمی در کاهش خطرات ترمزگیری ناگهانی دارد. همچنین فرمان این خودرو از نوع هیدرولیکی است که رانندگی با آن را برای راننده، بهخصوص در شرایط سنگین، آسانتر کرده است. نکته جالب دیگر، رعایت استاندارد آلایندگی یورو ۴ در مدلهای پایه و حتی استفاده از موتور کامینز با استاندارد یورو ۵ در برخی نسخههاست که نشان میدهد با وجود ظاهر قدیمی، زیر پوست این کامیون فناوریهای نسبتاً جدیدی قرار دارد.
بیشتر بخوانید: فیلم معرفی کامیون اسکانیا آر ۴۵۰ باری هشت چرخ
شگفتی رسانه های غربی از کامیون ۶۶ ساله بنز
وبسایت Autopian در گزارشی تحلیلی اعلام کرده است که کامیون بنز مایلر ممکن است قدیمیترین خودروی صفرکیلومتر در جهان باشد که هنوز روی خط تولید قرار دارد. این رسانه در ادامه مینویسد که تداوم تولید چنین خودرویی در کشوری مانند ایران، که با محدودیتهای وارداتی و زیرساختی مواجه است، نهتنها عجیب بلکه از جنبهای تحسینبرانگیز است. برخی از کاربران این رسانه نیز در بخش نظرات، دوام بالای این کامیون و مهندسی ساده اما کارآمد آن را ستودهاند.
چرا بنز ایرانخودرو هنوز تولید میشود؟
دلایل متعددی وجود دارد که موجب شده این کامیون قدیمی، برخلاف روند جهانی، هنوز هم در ایران تولید شود. یکی از مهمترین دلایل، استحکام و ساختار سادهی آن است که باعث شده برای کار در پروژههای سخت مثل معادن، جادهسازی، و مناطق کوهستانی بسیار مناسب باشد. همچنین هزینه تمامشده ساخت این کامیون نسبت به مدلهای مدرن اروپایی و حتی چینی پایینتر است که آن را از نظر اقتصادی برای بسیاری از شرکتهای عمرانی جذاب میکند.
کامیون ۶۶ ساله بنز مایلر را میتوان بهحق، یکی از نمادهای دوام، سادگی و مقاومت در صنعت خودروی سنگین ایران دانست. خودرویی که با وجود قدمت طراحی، هنوز کارایی دارد و نیاز بازار داخلی را پاسخ میدهد. شاید در نگاه اول، تولید چنین خودرویی در سال ۲۰۲۵ یک عقبگرد بهحساب بیاید، اما از نظر برخی منتقدان وقتی به واقعیتهای صنعت حملونقل و نیازهای داخلی نگاه کنیم، متوجه میشویم که مایلر نهتنها زنده مانده، بلکه هنوز هم بهدرستی کار میکند.
نظر شما چیست؟ لطفا نظرات خود را درباره این کامیون ۶۶ ساله بنز مایلر در قسمت دیدگاه ها برایمان بنویسید.
شبکه های اجتماعی
اینستاگرام مدیر سایت اینستاگرام باکامیون گروه واتس اپ نیازمندی رانندگان گروه واتس اپ نیازمندی رانندگان یوتیوب باکامیون
جدیدترین ویدئو ها
مطالب پربازدید
-
-
-
-
-
نارضایتی رانندگان از کامیون های بدون آینه نسل جدید بنز و داف3 فروردین, 1402
21 دیدگاه
باسلام
بالاخره نفهمیدیم تولید این کامیون قدیمی خوب است یا بد ؟ قیمت آن مناسب است یا نه ؟
کارآیی آن خوب است یا نه؟
کیفیت دارد؟ندارد؟
بروز است یا قدیمی ؟
اگر بروز رسانی های آن خوب است چرا رانندگان سیستم های آنرا به قدیم برمیگردانند؟
در دنیا امروز اگر حتی از تولیدات ۵سال پیش صحبت شود با این پیشرفت فناوری انگار از تاریخ صحبت میکنی چه برسد به ۵۵سال قبل!!!
این تولید قدیمی هیچ افتخاری برای سازنده ندارد فقط یک نوع عقب افتادگی هست
گوه نخور خیلیم خوبه
تاچشمتون دربیاد غرب های نجس
آدرس مرکز چاه توالت رو میخوای؟
اگه میخوای آدرس بدم بخور تا سیر شی برا خانواده هم ببر
بیشرف پست فطرت
مرگ بر ترامپ مرگ بر امریکا
بیا برو دستشویی گوه بخور
فعلا تو بخور تا سیر شوی
احسنت که خوب جواب این بیشعور را دادی دلم خنک شد بعضی ها آخر بی ادبی و نفهمی هستند و حرف دهنشان را نمی فهمند
احسنت که خوب جواب این بیشعور را دادی دلم خنک شد بعضی ها آخر بی ادبی و نفهمی هستند و حرف دهنشان را نمی فهمند،لااقل کمی ادب آدم را نمی کشد
به تاکسی های لندن نگاه کنید .. همان طرح ظاهری انها همان سواریهای ۵۰ تا ۶۰ سال قبله که برای طرح خاص سنتی انها هنوزم در لندن انگلستان و بعضی نفاط دیگر این کشور تولید و مورد استفاده قرار میگیرد اما با تکنولوژی جدید . فقط ظاهرش قدیمیه . ولی همه قسمتهای دیگه بروز . قصه بنز مایلر هم همینه . البته از نظر تکنولوژی درسته جدیدتر شده ولی بازم خیلی عقبه .
واقعا درسته آفرین اون ظاهر کلاسیک خودشو داره ولی با تکنولوژی روز داره بروزرسانی میشه
اما بنز ما ظاهر کلاسیکو داره ولی تکنولوژی همون زمانه وگرنه واقعا ماشین عالی هست
اون ادم بی خانواده ای که اینجا به همه توهین میکنه فکر کنم گرسنشه . میخواد همه گوه هارو بخوره . خوب بخور دادا نوش جونت مردک بی خانواده بی شرف
احسنت که درست ،جواب این نفهم را که به هم وطنش توهین میکند را دادی
در این صنف رانندگان معتقدند ماشین نون بده رو باید نگهداشت و مایلر هم یه ماشین نون بده هست اصلا نگاهش که میکنی خودش داره میگه بزن بارو نترس من اینجام خدایی ابهت خاصی داره من که دوستش دارم با ظاهرش هم هیچ مشکلی ندارم
باباآقایون شده جریان اون قماربازه که اگه نگه به (فلانم)میترکه خدایی این ماشین الان باید توی موزه باشه نه جاده بعدشم توکشوری که هزاران سال برگشتیم به عقب عقب ولااقل یک میلیون سال طول میکشه که به ۵۷برگردیم باید گفت عالیه بی نظیره
باباآقایون شده جریان اون قماربازه که اگه نگه به (فلانم)میترکه خدایی این ماشین الان باید توی موزه باشه نه جاده بعدشم توکشوری که هزاران سال برگشتیم به عقب عقب ولااقل یک میلیون سال طول میکشه که به ۵۷برگردیم باید گفت عالیه بی نظیره
هر حرفی زده شد الا حرفهای اساسی من خودم با۱۹۲۱..۱۹۲۴وزیر مایلر کار کردم ساختار بسیار ساده وبا دوام دارد خط تولید ولوازم یدکی فعال ودر دسترس..مثال بسیار ساده میزنم وقتی مثلاً خونه دو واشر سوزوند واشر همون خونه رو عوض میکنید تو نصف روز باز ماشین واسه شلاق خوردن آمادس خدا به دادت برسه مثلاً اگر کشنده هیوندایی داشته باشی باید درخواست بدی وفرم پر کنی تا شاید بازرگان از کره جنوبی بیاره اون موقع هست که تصمیم میگیری کله تریلی روبنز دماغ دار کنی سواری زیر پات رو پیکان
هر حرفی زده شد الا حرفهای اساسی من خودم با۱۹۲۱..۱۹۲۴وزیر مایلر کار کردم ساختار بسیار ساده وبا دوام دارد خط تولید ولوازم یدکی فعال ودر دسترس..مثال بسیار ساده میزنم وقتی مثلاً خونه دو واشر سوزوند واشر همون خونه رو عوض میکنید تو نصف روز باز ماشین واسه شلاق خوردن آمادس خدا به دادت برسه مثلاً اگر کشنده هیوندایی داشته باشی باید درخواست بدی وفرم پر کنی تا شاید بازرگان از کره جنوبی بیاره اون موقع هست که تصمیم میگیری کله تریلی روبنز دماغ دار کنی سواری زیر پات رو پیکان
کلا مهندسی های ساده همیشه سگ جون بودن
اگه واقعا یکم روش کار بسه مخصوصا اینکه داخلش رو درست کنن ها
واقعا عالی میشه دیگه نیازی به این چینی ها هم نیست
مافیای خودروهای ایران و کاسبان تحریم بایدم برای احمقها کامیون ۷۰سال پیش رو تعریف کنند،چون نه تکنولوژی تولید کامیون جدید رو دارند نه توانش رو ، ماستمالی کردن عقب ماندگی و توجیه احمقانه البته برای احمقها فعلا بهترین کار برای مفتخورهای مافیایی هستش
کامیون خوبی هست ولی سروصدای زیادی دارد که راننده رو همیشه آزار میده
ارسال دیدگاه