راهنمای محل حک شماره موتور و شاسی انواع کامیون و کامیونت و کشنده

آنچه در این مقاله می خوانید:
Toggleآیا تا به حال به محل حک شماره موتور و شماره شاسی کامیون خود دقت کردهاید؟ و یا اینکه میدانید محل حک شماره موتور کامیونت کجا قرار دارد؟ شماره موتور یکی از اطلاعات حیاتی و مهم برای شناسایی کامیونها است. این شماره نهتنها به شناسایی دقیق موتور کمک میکند، بلکه در فرآیندهای قانونی مانند خرید و فروش، بیمه، و ترخیص گمرکی نیز اهمیت ویژهای دارد. در این مطلب، به محل حک شماره موتور انواع کامیون و کامیونت و نکات مهم مرتبط با آن را بررسی میکنیم.
محل حک شماره موتور کامیون بنز
شماره موتور در کامیونهای بنز معمولاً روی بدنه موتور حک میشود. بسته به مدل و سال تولید، محل دقیق این شماره ممکن است متفاوت باشد. در بیشتر مدلهای قدیمیتر، شماره موتور در نزدیکی پایه سیلندر (بلوک موتور) یا روی قسمت بالایی موتور قرار دارد. در مدلهای جدیدتر، این شماره اغلب روی بخشی از بدنه موتور که نزدیک به پمپ انژکتور یا سرسیلندر است، حک می شود.
برای یافتن محل حک شماره موتور کامیون بنز ۹۱۱، معمولاً نیاز به تمیز کردن سطح موتور از گردوغبار یا روغن دارید تا حکاکی بهخوبی دیده شود. استفاده از چراغقوه و ابزار مناسب میتواند این فرآیند را آسانتر کند. در بخش بعد با محل حک شماره موتور نیسان وانت، انواع کامیون بنز و کامیونت را به صورت جدول برای شما ارائه میکنیم.

جدول محل حک شماره موتور و شاسی وانت و کامیونت ها
مدل و برند | محل حک شماره موتور | محل حک شماره شاسی |
وانت ایسوزو | تنه سیلندر سمت چپ بین موتوروگیربکس | تنه شاسی سمت راست زیردرب جلو |
وانت دوکابین مسقف بنز140 MB | لبه بالای سیلندر محل اتصال به گیربکس | تیغه شاسی پشت چرخ جلو سمت راست |
وانت دوکابین پاژنGLD 3000 | بدنه سمت راست سیلندرمحل اتصال به گیربکس(بصورت عمودی) | پشت چرخ جلو سمت راست |
وانت تویوتا لندکروز | تنه سیلندر سمت راست | سرشاسی جلوسمت راست(در مدلهای بالاترقسمت عقب چرخ جلوسمت راست) |
وانت مسقف تویوتا | تنه سیلندر سمت چپ قسمت پائین | پایه رکاب جنب صندلی جلوسمت راست |
وانت دایهاتسو | تنه سیلندر سمت چپ زیر خروجی اگزوز قسمت جلو | پشت چرخ جلو سمت راست |
وانت کیا 6 چرخ | تنه سیلندر سمت چپ(از زیر صندلی راننده قابل رویت است) | پشت چرخ عقب سمت راست(انتها) |
وانت مزدا دوکابین | تنه سیلندرسمت راست زیر شمع 1 | پشت چرخ جلو سمت راست(عقب چرخ) |
وانت میتسوبیشی دوکابین | تنه سیلندر سمت راست مجاور گژروغن | پشت چرخ عقب سمت راست(عقب چرخ) |
وانت تک کابین، دو کابین مزدا 2000 B | سمت چپ قسمت جلو سیلندر | پشت چرخ جلو سمت چپ |
وانت نیسان زامیاد(مدل های پائین) | تنه سیلندر سمت راست | روی شاسی زیرباتری(دروانت های وارداتی پشت چرخ جلوسمت چپ) |
کامیونت ون نیسان | تنه سیلندر سمت چپ | تیغه شاسی سمت چپ مابین چرخ عقب و اتاق راننده |
وانت نیسان دوکابین DX | انتهای بلوک سیلندرسمت چپ پشت محافظ اگزوز | تیغه شاسی سمت راست قسمت وسط |
نیسان پیکاپ دوکابین DX | انتهای بلوک سیلندرمحل اتصال به گیربکس سمت چپ | تیغه شاسی زیردرب جلو سمت راست |
وانت نیسان تک کابین DX | انتهای بلوک سیلندرسمت چپ پشت محافظ اگزوز | تیغه شاسی زیردرب جلو سمت راست |
وانت هیوندای | سمت چپ قسمت عقب سیلندر | تیغه سمت راست شاسی بین چرخ جلووعقب |
وانت پیکان 1600 | جلوی موتورلبه سیلندربالای واترپمپ حک شده | بصورت پلاک روی سینی شاسی راست و مدل 1370به بالازیر زیرصندلی جلو سمت راست حک شده |
کامیونت ایسوزو | تنه سیلندر سمت راست بالای دسته موتور | پشت چرخ جلو سمت راست |
کامیونت دوکابین سقف بلندبنز 1828 | انتهای سیلندر سمت راست پائین منیفولدپیستون 6 | پشت چرخ جلو سمت راست |
کامیونت باری کفی بغلدار زامیاد تیپ Z24F | تنه سیلندر سمت چپ پائین منیفولد خروجی | پشت چرخ جلو سمت چپ |
جدول محل حک شماره موتور کامیون و کشنده
مدل کامیون و کشنده | محل حک شماره موتور | محل حک شماره شاسی | پلاک |
کامیون کشنده ایویکو MP44-EUROTCH | سمت چپ سیلندر وسط | پشت چرخ جلو سمت راست | داخل محفظه موتور(سینی جلو سمت راست) |
کامیون کشنده بنز 1842 AXOR | روی بلوک سیلندرقسمت جلو پشت واتر پمپ روی کیت انژکتور | روی تیغه شاسی سمت راست پشت چرخ جلو | درداخل اتاق راننده سمت راست |
کامیون کشنده دوکابین بنز 1843 | تنه سیلندر سمت چپ حک شده | پشت چرخ جلو سمت راست بصورت عمودی | زیردرب سمت راست داخل کابین |
کامیون کمپرسی بنز 2628 | انتهای تنه سیلندر سمت راست جنب منیفولدپیستون 6 | پشت چرخ جلو سمت راست بصورت عمودی ابتداوانتهادارای علامت بنز | دارای 2 پلاک روی ستون سمت چپ کابین راننده |
کامیون بنز 2528 سقف کوتاه دارای کابین خواب | انتهای تنه سیلندر سمت راست جنب منیفولدپیستون 6 | پشت چرخ جلو سمت راست بصورت عمودی | ستون سمت چپ کابین راننده |
کامیون دوکابین سقف بلندوتک کابین سقف کوتاه بنز1828- دوکابین سقف بلند بنز 2528-دوکابین سقف بلند وتک کابین سقف کوتاه بنز2628 | انتهای تنه سیلندر سمت راست جنب منیفولدپیستون 6 | پشت چرخ جلو سمت راست | داخل ستون سمت چپ کابین راننده پائین قفل درب |
کامیون دوکابین وتک کابین آتش نشانی بنز | سمت چپ تنه سیلندر پائین خروجی اگزوز | پشت چرخ جلو سمت راست | داخل اتاق روی درب سمت راست |
کامیون های بنز تیپ تیپ612LP تیپLP814 | بصورت پلاک روی درب قالپاق موتور | سرشاسی جلوسمت راست | منصوب بر رکاب درب سمت راست |
کامیون بنزخاور LP809 , LPA809 | بصورت پلاک روی درب قالپاق موتور | سرشاسی جلوسمت راست | منصوبه بر رکاب درب سمت راست |
کامیون بنز2625-K/32 | بصورت پلاک روی تنه سیلندر | سرشاسی جلوسمت راست | منصوبه برپایه صندلی سمت راست |
کامیون کمپرسی وکشنده BMC تیپ 822 | انتهای تنه سیلندر سمت چپ حک شده | پشت چرخ جلو سمت راست | داخل کابین راننده پائین صندلی شاگرد |
کامیون کمپرسی داف 3300 | تنه سیلندرسمت راست بین تانک روغن فرمان وفیلتر | پشت چرخ جلو سمت راست | ستون درب جلو سمت راست |
کامیون رنو | پشت گلوئی اگزوز به سمت اتاق(4شماره ای) | جلوشاسی سمت راست(بصورت رنگی) | درداخل اتاق سمت راست رویداشبورد |
کامیون باری رنوتیپ 27016 | پشت سیلندرقسمت بالای محل اتصال گلدانی گیربکس حک شده | پشت چرخ عقب سمت راست | رکاب سمت چپ کابین راننده |
کامیون خدمات شهری دنیس 2651 | تنه سیلندربین پیستون4و3 | پشت چرخ جلوسمت چپ | داخل اتاق منصوبه بررویداشبورد سمت راست |
کامیون کشنده مان تیپF2000(2×4)T82 | قسمت عقب بدنه سیلندر | پشت چرخ جلو سمت راست | پائین درب راننده سمت چپ |
کامیون کشنده مان 642208 سه محور | انتهای سیلندرسمت چپ حک شده | پشت چرخ جلو سمت راست | داخل رکاب سمت راست |
کامیون کراس | دارای پلاک سمت راننده تنه سیلندر | حک شده درانتهای شاسی | داخل محفظه موتور بالای صافی گازوئیل |
کامیون ولوو F12 | سمت راست تنه سیلندر پشت پمپ سه گوش | پشت چرخ جلو سمت راست | زیردرب سمت چپ داخل کابین |
کامیون کشنده ولوو FH12 و کمپرسی ولووNH12 | تنه سیلندر سمت چپ بالای استارت | پشت چرخ جلو سمت راست | سینی پشت داشبورد قسمت وسط |
کامیون باری با کمپرسی ولووFM9 و باری ولوو FM9 | انتهای سیلندر بالای دینام | پشت چرخ جلو سمت راست | داخل ستون درب سمت راست |
کامیون ولووNL12 | تنه سیلندرسمت راست(قسمت جلو) | پشت چرخ جلو سمت راست | روی پایه صندلی شاگرد |
کامیون کشنده ولوو FH12 | تنه سیلندرسمت چپ بالای استارت | پشت چرخ جلو سمت راست | پشت داشبورد پائین درب |
کامیون کمپرسی ولووFH12 | سمت راست تنه سیلندر جلوزیر پمپ انژکتور | پشت چرخ جلو سمت راست | زیردرب سمت چپ(راننده) |
کامیون کشنده ولوو F12 دومحور | بدنه موتورسمت راست زیرسیلندر 2 | پشت چرخ جلو سمت راست | روی درب راننده |
تریلر کانتینربر ایران کاوه تیپTC12 | — | سمت راست تیغه شاسی مابین محوراول ودوم | قسمت جلونیمه یدک سمت راست |
نیمه یدک کانتینرچادری ماموت 5/22CHS | — | سمت راست شاسی | منصوبه برعقب نیمه یدک سمت راست |
نیمه یدک کانتینر چادری مارال 385 | — | تیغه شاسی سمت راست | منصوبه بر جلونیمه یدک سمت راست |
در نهایت چرا شماره موتور اهمیت دارد؟
- شناسایی موتور؛ شماره موتور یک شناسه یکتا است که اطلاعاتی مانند مدل، سری ساخت، و مشخصات فنی موتور را نشان میدهد.
- فرآیندهای قانونی؛ در خرید و فروش کامیون، تطابق شماره موتور با مدارک قانونی مانند کارت ماشین ضروری است. هرگونه اختلاف ممکن است مشکلات قانونی ایجاد کند.
- ترخیص گمرکی؛ در واردات و صادرات کامیون، محل حک شماره موتور داف ۴۸۰ باید با اطلاعات ثبتشده در اسناد گمرکی همخوانی داشته باشد.
- تعمیر و نگهداری؛ هنگام سفارش قطعات یدکی یا انجام تعمیرات تخصصی، شماره موتور به مکانیک یا فروشنده کمک میکند تا قطعه مناسب را پیدا کند.
نکات مهم درباره شماره موتور
- مقایسه با مدارک؛ پیش از خرید کامیون بنز، حتماً محل حک شماره موتور کامیون را با مدارک خودرو تطبیق دهید تا از صحت اطلاعات اطمینان حاصل کنید.
- مشاوره با کارشناسان؛ در صورت وجود هرگونه ابهام یا عدم مشاهده شماره موتور، از کارشناسان فنی یا مراکز معاینه فنی کمک بگیرید.
- اهمیت در بیمه؛ بیمهنامههای مرتبط با کامیون معمولاً شماره موتور را بهعنوان یکی از اطلاعات ضروری ثبت میکنند. هرگونه اشتباه در این زمینه ممکن است باعث مشکلات در دریافت خسارت شود.
شبکه های اجتماعی
اینستاگرام مدیر سایت اینستاگرام باکامیون گروه واتس اپ نیازمندی رانندگان گروه واتس اپ نیازمندی رانندگان یوتیوب باکامیون
جدیدترین ویدئو ها
مطالب پربازدید
-
-
-
-
-
نارضایتی رانندگان از کامیون های بدون آینه نسل جدید بنز و داف3 فروردین, 1402
ارسال دیدگاه