برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

26218

دلایل اعتراض و اعتصاب رانندگان کامیون چیست؟ چرا کامیون‌داران اعتصاب کردند؟

تاریخ خبر
دلایل اعتراض و اعتصاب رانندگان کامیون چیست؟ آیا جواب خواهد داد؟!

در روزهایی که چرخ حمل‌ونقل کشور کندتر از همیشه می‌چرخد، اعتصاب کامیون‌داران به تیتر اول بسیاری از رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی تبدیل شده است. بیش از ۷۰ شهر از جمله کرمانشاه، شیراز، تبریز، اصفهان، بندرعباس، قزوین و … شاهد توقف فعالیت پایانه‌ها و انبارهای باربری هستند. این اعتصاب کامیون، زنگ خطری جدی برای زنجیره تأمین کالا در کشور به صدا درآورده است. از این رو در این مقاله به دلایل اعتراض و اعتصاب رانندگان کامیون پرداختیم.

دلایل اعتراض و اعتصاب رانندگان کامیون و مطالباتشان چیست؟

اما پشت این توقف‌های اعتراضی، مشکلاتی ریشه‌دار وجود دارد؛ از گرانی سرسام‌آور گازوئیل تا سهمیه‌بندی‌های ناعادلانه سوخت، از کرایه‌های ناکافی گرفته تا افزایش بهای بیمه و قطعات یدکی. کامیون‌داران می‌گویند سهمیه سوختی که دریافت می‌کنند، با میزان پیمایش واقعی‌شان همخوانی ندارد. به‌ویژه رانندگانی که بارنامه برخط ندارند، مجبور به استفاده از گازوئیل گران‌قیمت‌تر هستند؛ موضوعی که با اجرای طرح «گازوئیل سه نرخی» بحرانی‌تر از قبل شده است.

در ادامه، مهم‌ترین خواسته‌ها، دلایل اعتراض و اعتصاب رانندگان کامیون به‌صورت موردی آمده است:

  1. تامین عادلانه گازوئیل متناسب با پیمایش، مخصوصاً برای کسانی که بارنامه برخط ندارند
  2. لغو طرح سه‌نرخی گازوئیل که باعث افزایش هزینه‌های سوخت می‌شود
  3. افزایش کرایه‌ها متناسب با هزینه‌های واقعی حمل‌ونقل
  4. صف‌های طولانی سوخت‌گیری و کمبود جایگاه مناسب برای کامیون‌ها
  5. گرانی قطعات یدکی و لاستیک به‌دلیل نوسانات ارزی
  6. افزایش حق بیمه رانندگان و درخواست برای بازگشت تخفیف‌های قبلی
  7. عوارض سنگین اتوبان‌ها و جریمه‌های ناعادلانه
  8. نبود نظارت مؤثر بر پایانه‌ها و درخواست برای حذف دلالان و واسطه‌ها
  9. نبود امکانات رفاهی و بهداشتی در پایانه‌های باربری و مرزی
  10. افزایش امنیت جاده‌ها و رسیدگی به وضعیت مسیرهای پرتردد

مسئولان چه واکنشی به اعتراض رانندگان داشتند؟

بر اساس مصوبه جدید هیات وزیران، نرخ دوم گازوئیل بر اساس ۵۰ درصد هزینه تولید و نرخ سوم به‌صورت آزاد (در حدود ۲۵ تا ۲۸ هزار تومان) محاسبه می‌شود. همین موضوع می‌تواند هزینه‌های سوخت کامیون‌داران را به شدت بالا ببرد؛ آن‌هم در شرایطی که بسیاری از رانندگان با گرانی لاستیک، قطعه، بیمه و عوارض جاده‌ای هم دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

این اعتصاب تنها محدود به کامیون‌داران نمانده؛ کشاورزان نیز به دلیل نبود وسیله حمل، به صف معترضان پیوسته‌اند. در این میان، مسئولان وعده‌هایی برای رسیدگی داده‌اند اما هنوز اقدام عملی جدی در میدان دیده نمی‌شود. هم‌زمان با این بحران، سفر وزیر راه و شهرسازی به عراق برای بازدید از پروژه‌های ریلی، واکنش منفی بسیاری از فعالان صنفی را در پی داشته است. سوال ساده است: در زمان بحران داخلی، اولویت با توسعه روابط خارجی است یا حل مشکلات رانندگان داخلی؟

در آخر

پیام روشن است؛ اگر سوخت و معیشت راننده تأمین نشود، چرخ کامیون نمی‌چرخد و بدون آن، چرخ اقتصاد کشور هم به مشکل می‌خورد. بی‌توجهی به این هشدارها می‌تواند تبعاتی بلندمدت داشته باشد؛ از گرانی گسترده کالاها گرفته تا آسیب به اصناف و تولیدکنندگان.

حال زمان آن است که گوش‌ها شنوا و دست‌ها آماده اقدام باشند؛ چراکه اعتصاب امروز، حاصل سکوت دیروز است.

4.5 از 46 رای

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به باکامیون می باشد.