برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

23405

نرخ حق بیمه رانندگان کامیون سال ۱۴۰۴ اعلام شد، مبلغ ۴.۴۸۰ میلیون

تاریخ خبر

با توجه به اینکه هر ساله نرخ حق بیمه رانندگان کامیون افزایش پیدا می کند، امسال نیز این نرخ افزایش یافته و نسبت به سال گذشته که مبلغ ۳۳۰۰ بود امسال به ۴ میلیون و ۴۸۰ هزار تومان رسیده است.
این موضوع باعث نارضایتی بسیاری از رانندگان کامیون و پایه یک شده است زیرا که اگر حق بیمه تامین اجتماعی خود را واریز نکنند نمی توانند هوشمندشان را شارژ کنند و به عبارتی بیمه تامین اجتماعی اجبار دریافت کارت هوشمند است و اگر یک ماه بیشتر حق بیمه رانندگان پرداخت نشود کارت هوشمند باطل می شود و رانندگان مجبور هستند این مبلغ را پرداخت کنند.
بسیاری از آنها اعتقاد دارند این سپرده بسیار سنگین که در نهایت شرایط کاری سخت و بازنشستگی و آنچنان خدمات پوششی مناسبی ندارد چرا باید اجباری باشد و چرا باید هر ماه این مبلغ بالا را پرداخت نمایند.

آیا خدمات بیمه تأمین اجتماعی متناسب با پرداختی رانندگان است؟

یکی از دغدغه‌های اصلی رانندگان این است که در ازای پرداخت بالای نرخ حق بیمه رانندگان کامیون، خدمات مناسبی دریافت نمی‌کنند. برخی از مشکلات و محدودیت‌های بیمه تأمین اجتماعی برای رانندگان عبارتند از:  

  • عدم برخورداری از بیمه تکمیلی: در حالی که رانندگان به دلیل شرایط شغلی دشوار، بیشتر از سایر مشاغل در معرض بیماری‌های شغلی و تصادفات قرار دارند، بیمه تکمیلی برای آن‌ها در نظر گرفته نشده است.  
  • نبود سختی کار: شغل رانندگی یکی از پرخطرترین مشاغل محسوب می‌شود، اما هنوز در بسیاری از موارد جزو مشاغل سخت و زیان‌آور قرار نگرفته است.  
  • کمبود خدمات درمانی در پایانه‌ها: رانندگان زمان زیادی را در جاده‌ها و پایانه‌های باربری می‌گذرانند، اما در این اماکن خدمات درمانی مناسبی دریافت نمی‌کنند.  
  • عدم تناسب پرداخت با خدمات دریافتی: بسیاری از رانندگان معتقدند که مبلغ بیمه‌ای که پرداخت می‌کنند، متناسب با خدماتی که دریافت می‌کنند نیست و این مسئله باعث کاهش تمایل آن‌ها به بیمه شدن می‌شود.  

اعتراضات و نارضایتی برای نرخ حق بیمه رانندگان

یکی از انتقادات اصلی رانندگان این است که دولت نباید تمام بار هزینه بیمه را بر دوش راننده بگذارد.

در بسیاری از کشورهای دنیا، دولت یا کارفرمایان بخش زیادی از هزینه بیمه را پرداخت می‌کنند، اما در ایران رانندگان مجبورند کل هزینه بیمه را به‌تنهایی تأمین کنند.  

علاوه بر این، برخی از رانندگان که به‌صورت روزمزد یا فصلی کار می‌کنند، توان پرداخت حق بیمه ماهانه را ندارند و این مسئله باعث خروج آن‌ها از سیستم بیمه‌ای کشور می‌شود.  

به گفته راننده سنگین، راننده ها شب و روز در جاده ها زحمت کشیده و با این حال سختی کار و بیمه تکمیلی و خدمات درستی ندارند.
برخی رانندگان معترضند که نرخ حق بیمه رانندگان برچه مبنایی؟ بر اساس حقوق دریافتی راننده؟ راننده چقدر حقوق دریافت میکند؟ آیا مشخص
است؟ بیمه تامین اجتماعی با چه پوشش و خدماتی بازدهی با پرداخت همخوانی دارد؟ یاب ه رانندگان در کدام بخش از حمل و نقل و مسیر پایانه خدمات دهی میشود؟ راننده منظور کدام دسته یا صنف است؟ راننده تریلر ؟ کامیون ؟ کامیونت؟ اتوبوس ؟ مینی بوس؟ کدام صنف؟ یخچالداران ؟ کمپرسی داران؟ رانندگان حمل و نقل داخلی؟ خارجی؟ باری؟ مسافری؟ مالک یا کارگر روز مزد؟ ؟ ؟ راننده کیست؟
چرا تمام رانندگان در تمام اصناف و شاخه ها و زیر مجموعه ها و شرایط کاملا متفاوت شغلی را در یک کلمه جا داده اند و به طور کلی حق بیمه را مشخص میکنند و یک حق و حقوق یکسان تعریف میشود؟ حق بیمه رانندگان با مبلغ ۴/۸۴۰/۰۰۰ هزار تومان به خودی خود بخش قابل توجهی از درآمد رانندگانی ست که در طی سالهای اخیر به این شغل ورود کرده اند و بسیاری برای پرداخت آن دچار مشکل مالی هستند.

پیشنهادات برای بهبود وضعیت نرخ حق بیمه رانندگان

  • تعیین حق بیمه بر اساس درآمد واقعی راننده: به جای دریافت مبلغ ثابت، می‌توان حق بیمه را بر اساس میزان کارکرد و درآمد واقعی راننده تعیین کرد.
  • ایجاد بیمه تکمیلی با حمایت دولت: رانندگان نیاز به بیمه تکمیلی دارند تا هزینه‌های درمانی سنگین را بتوانند پوشش دهند.  
  • تقسیم حق بیمه بین راننده، کارفرما و دولت: در بسیاری از کشورهای دنیا، سهم پرداخت حق بیمه بین کارفرما، دولت و راننده تقسیم می‌شود تا فشار مالی روی رانندگان کاهش یابد.  
  • افزایش خدمات درمانی و رفاهی در پایانه‌ها و جاده‌ها: ایجاد مراکز درمانی در پایانه‌های باربری و استراحتگاه‌های بین‌راهی می‌تواند تا حد زیادی مشکلات بهداشتی رانندگان را کاهش دهد.  
  • در نظر گرفتن مشاغل سخت برای رانندگان: اگر رانندگی به‌عنوان شغل سخت و زیان‌آور شناخته شود، امکان بازنشستگی زودتر و بهره‌مندی از مزایای خاص برای رانندگان فراهم می‌شود.  

جمع بندی

رانندگان حمل‌ونقل سنگین نقش حیاتی در اقتصاد کشور دارند و هرگونه اختلال در وضعیت آن‌ها می‌تواند تأثیر مستقیمی بر زنجیره تأمین کشور بگذارد. در حال حاضر، مبلغ بالای حق بیمه و خدمات نامتناسب آن، باعث ایجاد نارضایتی گسترده در میان رانندگان شده است.  

با اجرای سیاست‌های حمایتی مانند کاهش سهم پرداختی رانندگان، بهبود خدمات بیمه‌ای و بازنگری در نحوه تعیین نرخ بیمه، می‌توان شرایط بهتری برای این قشر زحمتکش ایجاد کرد. حمایت از رانندگان، در واقع حمایت از کل سیستم حمل‌ونقل و اقتصاد کشور است.

4.6 از 207 رای

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به باکامیون می باشد.