برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

18340

افزایش ۳۰درصدی کرایه حمل ‌و نقل، فرصتی برای شنیدن صدای رانندگان

تاریخ خبر

در هفته‌های اخیر، خبر افزایش 30 درصدی کرایه حمل ‌و نقل جاده‌ای بازتاب گسترده‌ای در میان رانندگان و فعالان این حوزه داشته است. اما هنوز مشخص نیست این خبر در حد شایعه است یا صحت دارد!

این افزایش سی درصدی در حالی رخ می‌دهد که بسیاری از رانندگان معتقدند این رقم به هیچ وجه پاسخگوی هزینه‌های سرسام‌آور نگهداری و بهره‌برداری از کامیون‌ها نیست. 

اگرچه افزایش کرایه حمل ‌و نقل گامی مثبت به نظر می‌رسد، اما واقعیت این است که این افزایش در برابر هزینه‌های سنگین زندگی و کار رانندگان ناچیز است. از طرف دیگر، این تصمیم بدون برنامه‌ریزی برای کنترل تورم و حمایت از رانندگان، می‌تواند فشار اقتصادی را به سایر بخش‌های جامعه منتقل کند. 

در ادامه این مقاله باکامیون به بررسی ابعاد و سختی‌های شغل رانندگی کامیون که به همین دلایل این شغل نیازمند افزایش دستمز و کرایه است می‌پردازیم.

افزایش کرایه حمل و نقل

مشکلات اصلی رانندگان کامیون

  • هزینه‌های سنگین نگهداری: قیمت قطعات یدکی، لاستیک، روغن و دیگر لوازم مصرفی در چند سال اخیر چندین برابر شده است. به‌عنوان مثال، هزینه تعویض یک جفت لاستیک به بیش از 40 میلیون تومان رسیده و تعمیرات موتور گاهی تا 400 میلیون تومان هزینه دارد.
  • افزایش عوارض و هزینه سوخت: سهمیه‌بندی سوخت و طرح‌های جدید مانند محاسبه سهمیه بر اساس بارنامه، مشکلات زیادی برای رانندگان ایجاد کرده است. عوارض جاده‌ای نیز بدون هیچ بهبودی در زیرساخت‌ها، فشار مالی بیشتری به این قشر وارد کرده است.
  • کمیسیون‌های بالا: باربری‌ها و پایانه‌ها درصدهای بالایی از کرایه را به عنوان کمیسیون دریافت می‌کنند. به گفته برخی رانندگان، از کرایه‌ای مانند 10 میلیون تومان، حدود 6 میلیون به کمیسیون‌ها اختصاص پیدا می‌کند.
  • فقدان حمایت دولتی: بسیاری از رانندگان از نبود حمایت‌های دولتی اعتراض دارند. عدم نظارت بر قیمت قطعات و خدمات، نبود بیمه کافی و مشکلات رفاهی از اصلی‌ترین دغدغه‌های آنهاست.

پیشنهادات برای بهبود وضعیت رانندگان و صنعت حمل و نقل

  • نظارت بر بازار قطعات یدکی: دولت باید با کنترل قیمت قطعات و خدمات، از سودجویی‌ها جلوگیری کند.
  • حذف کمیسیون‌های غیرضروری: سیستم پایانه‌ها نیازمند شفافیت بیشتر است تا درآمد رانندگان به جای کمیسیون، صرف هزینه‌های ضروری شود.
  • حمایت‌های مالی و رفاهی: ارائه تسهیلات بانکی برای نوسازی ناوگان و تأمین بیمه‌های کامل برای رانندگان باید در اولویت قرار گیرد.
  • بهبود زیرساخت‌ها: کاهش خرابی جاده‌ها و افزایش ایمنی مسیرها می‌تواند هزینه‌های استهلاک کامیون‌ها را کاهش دهد.
  • رانندگان کامیون، ستون فقرات حمل‌ونقل جاده‌ای هستند و بدون شنیدن صدای آنها، مدیریت این صنعت ممکن نیست. این قشر زحمت‌کش که شبانه‌روز در جاده‌ها مشغول کار هستند، نیاز به توجه ویژه دارند تا چرخ‌های اقتصاد کشور روان‌تر بچرخد.

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به باکامیون می باشد.