انواع کامیون و انواع آرایش محوری کامیونها Types of trucks

آنچه در این مقاله می خوانید:
Toggleکامیون یاtrucks به دسته ایی از خودرو ها در دنیا گفته میشود که در کاربری های تجاری مورد استفاده قرار میگیرند .در این مقاله ابتدا آرایش محوری کامیون ها و سپس انواع کامیون در دنیا را به شما معرفی میکنیم.
آرایش محوری کامیون ها
آرایش محوری کامیون ها بر اساس نوع استفاده و کاربری مورد نظرشان تنظیم میشود.
در واقعا کامیون هایی که باید در کاربری های سخت مانند کمپرس معادن استفاده شوند نسبت به کامیون هایی که باید در جاده ها استفاده شوند اگر از نظر آرایش محوری نیز مشابه باشند اما نوع دیفرانسیل و اکسل شان متفاوت است .
اما اصلی ترین نکته در بحث آرایش محوری محور های بالاگیر و یا فرمان پذیر با فرمان هستند .
معمولا در کامیون هایی که شاسی بلند تری دارند برای اینکه در هنگام پیچیدن به شاسی فشار زیاد نیاید یک محور را فرمان پذیر با فرمان قرار میدهند که این محور با یک درصد مشخص نسبت به فرمان میپیچد.
گاهی طول شاسی آن قدر زیاد نیست که محور فرمان پذیر باشد اما نیاز است که مثلا سه یا چهار محور در شاسی قرار بگیرید تا در هنگام آمدن بار و فشار شاسی دچار مشکل نشود ،در این حالت محور بالاگیر مورد استفاده قرار میگیرد که در اصل دیفرانسیل نیست و صرفا کنترل کننده وزن شاسی است .
انواع آرایش محوری که مورد استفاده در کامیون ها قرار میگیرند به شرح زیر است .

آرایش محوری ۴.۲ :
در این حالت ماشین چهار چرخ دارد یعنی دو محور است که عدد دوم یعنی دو نشان میدهد دو چرخ یا همان یک محور درگیر میشوند .انواع کشنده ها این نوع آرایش محوری را دارند.

آرایش محوری ۴×۴ :
در این حالت کامیون چهار چرخ دارد یعنی دو محور است که هر چهار چرخ درگیر میشوند یعنی دو دیفرانسیل هس و محور فرمان نیز دیفرانسیل بوده و نیرو از گیربکس دریافت میکند.کامیون های مسابقه ایی کویری و کمپر ها از این نوع هستند .

آرایش محوری ۲×۶ :
در این حالت کامیون شش چرخ یا سه محور دارد که باز هم تک دیفرانسیل است ،در این حالت معمولا یکی از محور ها بالاگیر قرار داده میشود که در هنگام خالی بودن کامیون به بالا میرود و وقتی بار روی کامیون قرار میگیرد توسط راننده با یک دکمه پایین می آید. کامیون های باری و یا درون شهری معمولا این نوع آرایش محوری را دارند.

آرایش محوری ۴×۶ :
در این حالت کامیون شش چرخ دارد یعنی سه محور است که چهار چرخ آن یعنی دو محور آن درگیر میشود، یعنی این حالت دیگر بالاگیر و یا محور فرمان پذیر ندارد و هر دو محور عقب درگیر میشوند و دیفرانسیل هستند که نیرو را مستقیم توسط گاردن میگیرند. این حالت بیشتر در کشنده هایی که قرار است در معادن و کار های سخت استفاده شوند مورد استفاده قرار میگیرد.
آرایش محوری ۲×۸ :
در این حالت کامیون هشت چرخ دارد یعنی چهار محور است که تنها دو چرخ آن یعنی یک محور آن دیفرانسیل است و درگیر میکند. در این حالت معمولا یک محور بالاگیر است و یک محور فرمان پذیر با فرمان است .این حالت کامیون معمولا استفاده های خاص درون شهری دارد و تناژ بالایی را حمل نمیکند.

ارایش محوری ۴×۸ و ۶×۸ :
این دو حالت کاملا مشابه حالت ۸.۲ هستند با این تفاوت که یا دو و یا سه دیفرانسیل دارند که سخت ترین نوع کاربری معمول بحساب می آید و کامیون تناژ های بالایی باید حمل کند.

آرایش محوری ۶×۶ :
در این حالت کامیون ۶ چرخ دارد که هر ۶ چرخ درگیر میشوند یعنی کامیون سه محور دارد که هر سه دیفرانسیل هستند (محور فرمان نیز دیفرانسیل است)این شرایط معمولا در کامیون های نظامی مورد استفاده قرار میگیرد که باید در زمین های سخت و شرایط افرودی جا به جا شوند .

آرایش محوری ۸×۸ :
این حالت کاملا مشابه با حالت ۶.۶ بالا است با این تفاوت که یک محور اضافه دارد .
- کامیون کمپرسی
انواع کامیون
کامیون ها معروف دسته از ماشین آلات سنگین میباشند که برای حمل بار های بیش از 5یا 6 تن به کار میروند کامیون ها نسبت به نوع بار، اندازه ماشین و نحوه تخلیه بار انواع مختلفی دارند که از مهم ترینشان میتوان به موارد زیر اشاره کرد :
1. کامیون مستقف : این کامیون ها سرپوشیده هستند و معمولا برای حمل بار در مسیر های طولانی (مانند جاده ها) بکار میروند
2. کامیون اتاقک دار: فضای حمل بار کامیون اتاقک دار از کامیون مسقف کوچکتر است و معمولا برای حمل بار های کوچک و بسته بندی شده در شهر مورد استفاده قرار میگیرند
3. کامیون یخچال دار: این کامیون ها دارای تجهیزات سرد کننده دما میباشند که برای حمل بار های خوراکی در سطح شهر مورد استفاده قرار میگیرند برای حمل بار در جاده ها پیشنهاد نمیشوند و بنابراین معمولا به عنوان جایگزین برای حمل بار های غذایی در جاده ها،کامیون های مسقف را به لوازم سرد کننده تجهیز میکنند.
4. کامیون بونکر: از این کامیون ها برای حمل سیمان و جامدات شکل پذیر استفاده میشود این کامیون ها به خاطر مخزنی که دارند میتوانند به خوبی برای حمل بار در جاده ها مورد استفاده قرار بگیرند
5. کمپرسی : از این کامیون برای حمل شن و ماسه و دیگر مصالحات ساختمانی استفاده میشود
6. کامیون تانکر دار : این کامیون با تانکری که دارند برای حمل سوخت و مایعات در جاده و سطح شهر ممورد استفاده قرار میگیرند
7. کامیون مخلوط کن:از این کامیون برای مخلوط کردن مصالح ساختمانی مانند بتن در حین حمل استفاده میشود این کامیون های معمولا در سطح شهر دیده میشوند
همچنین کامیون ها از لحاظ محور به دو دسته تک محوره و دو محوره تقسیم میشوند کامیون های تک محوره با نام کامیون 6 چرخ هم شناخته میشوند طول اتاقک این کامیون ها 5.7 الی 6 متر میباشد و توانایی حمل بار تا حداکثر 10 تن را دارند.کامیون های دو محوره به کامیون های جفت هم شهرت دارند و میتوانند بار بیشتری نسبت به کامیون های تک محوره حمل کنند(تا حداکثر 15 تن) بنابراین اتاقک نسبتا بزرگتری هم دارند (معمولا 7 متر)
کامیونت ها
کامیونت هارا میتوان حد فاصل بین کامیون و وانت دانست که توانایی حمل بار از 1 تن تا 10 تن و بعضا بالاتر را دارند در حالت کلی کامیونت ها به دو دسته ون باربری و لوری ها تقسیم بندی میشوند که تفاوت اصلی شان در وزن بار قابل حمل میباشد به این صورت که ون باربری توانایی حمل بار 1 الی 4یا 5 تن، و لوری ها توانایی حمل بار تا بیش از 5 تن را دارند.کامیونت ها معمولا دو محوره و دارای شش چرخ میباشند و معمولا برای استفاده راننده باید گواهینامه پایه دو داشته باشد ولی گاها در حمل بار های سنگین راننده ملزم به داشتن گواهینامه پایه یک است. از دیگر کامیونت ها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
فوق سبک : دو مدل معروف کامیونت فوق سبک در جهان وجود دارد:
1-خیلی سبک : این مدل معمولا در کشور های آفریقایی و هند دیده میشود و برای حمل بار های نسبتا سبک و کم از جمله مصالح ساختمانی ، میوه و سبزجات و… بکار میروند سرعت بیش از 40 کیلومتر در بسیاری از کشورها ممنوع است.
2-بسیار بسیار سبک: این مدل معمولا در آمریکا دیده میشود و دارای موتور برقی است که برای حمل بارهای سبک و با حجم کم بکار میرود
سبک: میتوان گفت نوعی وانت هستند زیرا در حد و اندازه های ماشین سواری هستند در کشور های مختلف نام های متفاوتی دارند: اوت در استرالیا و نیوزیلند ، کامیون وانت در آمریکا و آسیا ، ون در اروپا. در کشور آمریکا اجازه حمل بار تا 6 تن را دارند ولی در اروپا با قوانین سختگیرانه اتحادیه اروپا فقط تا 3 تن اجازه حمل بار دارند همچنین راننده برای رانندگی باید گواهینامه پایه یک داشته باشد.
متوسط : این کامیون که به خاور نیز شهرت دارد در کشور های مختلف و با نوع بار های مختلف مثل بار های خوراکی، مصالح ساختمانی،حمل و نقل احشام و… بطور گسترده استفاده میشود در آمریکا اجازه حمل بار تا 13 تن و در اروپا اجازه حمل بار تا 7 را دارند
تراک ها
نوع دیگری از ماشین آلات سنگین وجود دارند که به تراک مشهور هستند تراک ها بطور کلی به ماشین آلات فوق سنگینی که در جاده سازی،ساختمان سازی و پروژه های ساخت و ساز استفاده میشوند مانند :بیل مکانیکی ،لودر،بلدوزر،غلتک،گریدر و… گفته میشود.
شبکه های اجتماعی
اینستاگرام مدیر سایت اینستاگرام باکامیون گروه واتس اپ نیازمندی رانندگان گروه واتس اپ نیازمندی رانندگان یوتیوب باکامیون
جدیدترین ویدئو ها
مطالب پربازدید
-
-
-
-
-
نارضایتی رانندگان از کامیون های بدون آینه نسل جدید بنز و داف3 فروردین, 1402
1 دیدگاه
سلام مفید بود
ارسال دیدگاه