برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

22907

تجربه رانندگی ولوو نیوفیس با ریتاردر گیربکس و اکسل بالن در گردنه صعب العبور

تاریخ خبر

تعداد اندکی از ولوو اف اچ ۵۰۰ ها دارای ریتاردر گیربکس ( ترمز گیربکس) و تعلیق اکسل بالن هستند و به همین‌دلیل تصمیم گرفتیم تجربه رانندگی با بار کامیون ولوو اف اچ۵۰۰ ریتاردر گیربکس دار با اکسل بالن را در گردنه سخت با بار برای شما عزیزان به نمایش بگذاریم.

چگونگی عملکرد ریتاردر گیربکس کامیون ولوو اف اچ ۵۰۰

همونطور که میدانید حدودا ۱۰ سال است که  سیستم ریتاردر گیربکس بر روی کامیونهایی که در جاده های طولانی تردد می کنند و در سراشیبی ها بیشتر تردد دارد مورد استفاده قرار نی گیرد و برندهای مختلف  کامیونهای خود را با ریتاردر گیربکس به بازار عرضه می کنند. ریتاردر گیربکس درواقع ترمز گیربکس است که با کنترل دور خروجی گیربکس به دیفرانسیل مانع از سرعت گرفتن کامیون در سراشیبی های طولانی می شود و به این شکل از بسیاری از تصادفات و خطرها و استهلاک و هزینه های مصرفی کامیون جلوگیری می کند. 

وقتی کامیونی دارای ریتاردر گیربکس است در سراشیبی ها می تواند با سرعت دلخواه و بدون مصرف لنت و بدون فشار زیاد به چرخ ها و بدون خرابی رانندگی کند. کامیون های چینی که اخیرا رونمایی شدند نیز دارای ریتاردر گیربکس بوده و از سال ۱۳۹۹ کامیونهای چینی جدیدی که وارد ایران شدند معمولا دارای ریتاردر گیربکس هستند.

ریتاردر گیربکس

ریتاردر گیربکس ولوو ای شیفت

سیستم I-Shift با ریتاردر در گیربکس‌های ولوو به‌عنوان یک ترمز کمکی هوشمند طراحی شده که در جاده‌های سراشیبی و مسیرهای طولانی، ایمنی رانندگی و کنترل خودرو را به میزان قابل‌توجهی افزایش می‌دهد. این سیستم از یک مدار هیدرولیکی برای کاهش سرعت خروجی گیربکس استفاده می‌کند و به دیفرانسیل انتقال می‌دهد، بدون اینکه نیاز به استفاده مداوم از ترمزهای اصلی باشد. ریتاردر گیربکس در ولوو ای شیفت می‌تواند تا ۹۰ درصد از نیاز به ترمزهای اصطکاکی را در شرایط بحرانی کاهش دهد، که این موضوع باعث کاهش استهلاک لنت‌ها، افزایش طول عمر سیستم ترمز و بهینه‌سازی مصرف سوخت می‌شود.  

یکی از مهم‌ترین مزایای ریتاردر گیربکس I-Shift قابلیت تنظیم در چندین سطح مختلف است که به راننده اجازه می‌دهد میزان نیروی ترمزی را متناسب با وزن بار و شرایط جاده تنظیم کند. این سیستم همچنین با دیگر فناوری‌های ولوو مانند کنترل پایداری دینامیکی (ESP) و سیستم ترمز اضطراری یکپارچه شده تا بیشترین سطح ایمنی را در مسیرهای صعب‌العبور فراهم کند.  

ریتاردر گیربکس ولوو

گیربکس ای شیفت ۱۲ سرعته اتوماتیک  

گیربکس ای شیفت ۱۲ سرعته ولوو یک سیستم اتوماتیک پیشرفته است که بر پایه یک گیربکس دستی طراحی شده اما با اضافه شدن یک ماژول الکترونیکی، تعویض دنده را به‌صورت خودکار و هوشمند انجام می‌دهد. این سیستم تعویض دنده را بر اساس پارامترهایی مانند شیب مسیر، وزن بار، سرعت، و شرایط ترافیکی تنظیم می‌کند تا بهترین عملکرد ممکن را ارائه دهد.  

از ویژگی‌های مهم ای شیفت ۱۲ سرعته، طراحی مدولار آن است که امکان سفارشی‌سازی و افزودن آپشن‌هایی مانند دنده کرال برای حرکت در مسیرهای فوق‌العاده سخت را فراهم می‌کند. این گیربکس دارای ضرایب دنده کاملاً بهینه بوده و با بهبود راندمان انتقال قدرت، مصرف سوخت را نسبت به گیربکس‌های دستی قدیمی تا ۵ درصد کاهش می‌دهد. همچنین، هماهنگی کامل این گیربکس با سیستم کروز کنترل تطبیقی (ACC) و سیستم پیش‌بینی مسیر (I-See) باعث می‌شود که دنده‌ها بر اساس شرایط جاده و نوع مسیر بهینه‌سازی شوند.  

در کنار عملکرد روان و تعویض دنده‌های نرم، گیربکس I-Shift دوازده سرعته به رانندگان کمک می‌کند تا با کاهش خستگی ناشی از رانندگی طولانی‌مدت، تجربه‌ای ایمن‌تر و راحت‌تر داشته باشند. این گیربکس هم‌اکنون یکی از محبوب‌ترین و پیشرفته‌ترین سیستم‌های انتقال قدرت در کامیون‌های ولوو محسوب می‌شود که در کنار ریتاردر گیربکس عملکردی فوق‌العاده را در مسیرهای پرچالش ارائه می‌دهد.

4.6 از 89 رای

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به باکامیون می باشد.