چرا افزایش قیمت گازوئیل غیرممکن است؟ با این قیمت کامیون، گازوئیل باید رایگان باشد!

آنچه در این مقاله می خوانید:
Toggleرانندگان و مالکان کامیون که وسیله نقلیه خود را با قیمتی تقریباً دو برابر نسبت به کشورهای همسایه تهیه کردهاند، در واقع هزینه سوخت مصرفی دوران بهرهبرداری را پیشاپیش و در زمان خرید پرداخت کردهاند؛ از همینرو، بهطور طبیعی در برابر افزایش قیمت گازوئیل واکنش منفی و مقاومت جدی نشان میدهند.
واکنشها به تعلیق طرح سهنرخی شدن گازوئیل
انتشار خبر تعلیق طرح سهنرخی شدن گازوئیل، موجی از واکنشها را در صنعت حملونقل جادهای کشور بهدنبال داشت. این طرح که بهویژه کامیونداران را بهشدت نگران کرده بود، فعلاً متوقف شده اما نگرانیها همچنان پابرجاست. از نگاه فعالان این حوزه، موضوع فقط قیمت سوخت نیست، بلکه نادیده گرفتن بُعد پنهان سرمایهگذاری در حملونقل، بحران اصلی است.
تحمیل هزینههای سنگین به کامیونداران از همان ابتدای خرید کامیون آغاز میشود؛ جاییکه یک دستگاه کامیون، تا ۵ میلیارد تومان گرانتر از کشورهای همسایه به آنها فروخته میشود. این تفاوت قیمتی، عملاً یعنی کامیوندار پیشاپیش بهای گازوئیل ۱۰ سال آینده را پرداخت کرده است.

محاسبه ساده؛ چرا افزایش قیمت گازوئیل غیرممکن است؟
بر اساس محاسبات ساده اقتصادی، اگر نرخ بهره بانکی ۲۲ درصد سالیانه در نظر گرفته شود، این اضافه پرداخت معادل آن است که گازوئیل مصرفی کامیوندار با نرخ حدود ۳۶ هزار تومان در هر لیتر قبلاً پرداخت شده است! حال، مقایسه نرخ سوخت داخلی با کشورهای اطراف برای کامیونداری که بهای کامیونش دو برابر بیشتر بوده، چه معنایی میتواند داشته باشد؟
همین وضعیت درباره خودروهای سواری نیز صادق است؛ محاسبات نشان میدهد که هزینه واقعی بنزین برای مردم، با درنظر گرفتن قیمت بالای خودرو، بیش از ۱۲۶ هزار تومان در هر لیتر خواهد بود. این موضوع نشان میدهد که افزایش قیمت سوخت نه تنها منطق اقتصادی ندارد، بلکه بار مالی سنگینی است که پیشاپیش از جیب سرمایهگذار گرفته شده است.
مسئله اصلی، به زعم کارشناسان، ناکارآمدی ساختار خودروسازی و سیاستگذاری نادرست در حوزه سرمایهگذاری حملونقل است؛ جایی که بخشهای دیگر اقتصاد باید تاوان تورم یک صنعت را بپردازند. حال، وزارت نفت موظف شده است که این هزینه را با قیمتگذاری یارانهای جبران کند.
بیشتر بخوانید؛ بازگشت نیسان آبی با فیس جدید؛ نگاهی به زامیاد EX با استانداردهای 85 گانه!
در آخر
در جواب اینکه چرا افزایش قیمت گازوئیل غیرممکن است؟ بهنظر میرسد اگر ساختار سرمایهگذاری در صنعت حملونقل و خودروسازی اصلاح نشود، طرحهای متناوب و ناقص قیمتگذاری سوخت تنها به آشفتگی بیشتر و نارضایتی عمومی دامن خواهند زد. کامیونداران همچنان منتظر راهکاری اساسیتر هستند، نه مسکنهای موقت!
شبکه های اجتماعی
اینستاگرام مدیر سایت اینستاگرام باکامیون گروه واتس اپ نیازمندی رانندگان گروه واتس اپ نیازمندی رانندگان یوتیوب باکامیون
جدیدترین ویدئو ها
مطالب پربازدید
-
-
-
-
-
نارضایتی رانندگان از کامیون های بدون آینه نسل جدید بنز و داف3 فروردین, 1402
16 دیدگاه
غیر ممکن است چون قاچاقچیان در ستاد سوخت مستقر هستند با تهیه و تدوین ایین نامه پدر کامیوندار رو در میارن بدون اینکه کامیوندار بفهمه عمله قاچاقچیان میشه ستاد سوخت بهتر از همه میدونه سه نرخی احمقانه هست اما پوست خربزه رو انداخت زیر پای پزشکیان
باید دست مافیای گازوئیل بریده شود
سه نخوری شدن را بهونه کردند الان چند ماه گازوئیل کامیون را قطع کرده اند و خودشان را به کوچه علی چپ میزنند و فقط میگویند اسلام اجازه نمیدهد
ما مردم از مجلس انقلابی میخواهیم قیمت سوخت واقعی سازی شود
تومردم نیستی یکی از اون جیره خورای کون گشادی
والا گفتن بیستم خرداد کرایه۳۰٪ گرون میشه،نکنه اینم مثل بقیه حرفاشون دروغ بود
تو یک نفر بیش نیستی از کی تا حالا یک نفر میاد از طرف مردم ححرف میزنه حتی رهبر هم نمیتونه چنین کاری بکنه چون گس گی نخور
شلوغش نکن از چیزی که سر در نمیاری اظهار نظر نکن، ¡
شلوغش نکن از چیزی که سر در نمیاری اظهار نظر نکن
کامیون بنز وبنزین باید جهانی شود نه اینکه کامیون راچند برابر قیمت جهانی بفروشند بعد روی قیمت سوخت مانور دهند
سلام والله همین کامیون داران ماهیانه درآمد ۵۰۰ آلی ۷۰۰ ملیون تومان درآمد دارنده گازوئیل را بايد لیتری صد هزار تومان کنيد جاده هاي ایمن و امیت و راهداري کشور باید ماهیانه صد ملیون تومان از کامیون داران پول بگيرند والله تمام اين جاده ها چه خراب میشه توسط کامیون داران هستند دولت بایدبا هماهنگی مجلس وقوه قضایی جهت گراني گازوئیل اقدام کنند
فکرکنم کامیون دار بهت فشار آورده خیلی ازشون دلت پره
خدمت امیرعلی. ایا واقعا شما باگران کردن سوخت کامیوندارن اینقدر اصرار داریدتاحالا پرسیدید کرایه خاور ازهمدان به اهواز چقدشده .ساکت باشی هیچکی نمیگه لالی
خدمت امیرعلی. ایا واقعا شما باگران کردن سوخت کامیوندارن اینقدر اصرار داریدتاحالا پرسیدید کرایه خاور ازهمدان به اهواز چقدشده .ساکت باشی هیچکی نمیگه لالی
چرا دولتها طرح تعویض خودروهای فرسوده رو اجرا نمیکنند و همین طور با رانت های کلان باید کامیونهایی وارو کشور بشه که چند برابر کشورهای همسایه قیمت داره وناوگان فرسوده هم همین طور مورد بی مهری واقع شده نمیشه تا قانون اجرا نشه خودرویی رو متوقف کرد چون فرد با همون خودروی فرسوده چند خانواده رو اداره میکنه و دوباره اعتصابات تا سرحد مرگ پیش میره ،باید رانت ورانت بازی رو از صنعت خودروی دارند وگر نه فاجعه بار میشه
تو یک نفر بیش نیستی از کی تا حالا یک نفر میاد از طرف مردم ححرف میزنه حتی رهبر هم نمیتونه چنین کاری بکنه چون گس گی نخور
ارسال دیدگاه