مقایسه کامیون آتامان با فوتون 430 ؛ محصول جدید و قدیم ایرانخودرو دیزل

آنچه در این مقاله می خوانید:
Toggleدر این ویدئو به سراغ بررسی و مقایسه کامیون آتامان با فوتون 430 پرداختیم. سعی کردیم تفاوت آتامان جدید با آئومان قدیم ایرانخودرو را به صورت کامل بررسی کنیم.
ویدیو مقایسه کامیون آتامان با فوتون 430
مقایسه کامیون آتامان با فوتون 430 از نظر موتور و گیربکس
کشنده آتامان دارای موتور پر قدرت BENZ OM457 LA است. و توانایی تولید 430 اسب بخار را دارد. همچنین دارای گشتاور 2100 نیوتن متر در 1100 دور در دقیقه است. در ضمن این خودرو از 6 سیلندر خطی با حجم 12000 سی سی برخوردار است. سیستم گیربکس از نوع ZF16S 2230 TO است که این نوع گیربکس دارای 16 دنده جلو 2 دنده در عقب از نوع تک صفحهای خشک است.
در مقابل از مشخصات فنی فوتون 430 دارای موتور کامینز با قدرت 430 اسب بخار در 1900 دور دقیقه با توان تولید 2200 گشتاور است. حجم موتور 11800 سی سی از نوع 6 سیلندر خطی است. همچنین دارای گیربکس zf آلمان 16 دندهای است.

مقایسه کامیون آتامان با فوتون 430 از نظر وزنها، تعلیق و ابعاد
طول ، عرض ، ارتفاع آتامان به ترتیب 6100 / 2490 / 3890 میلیمتر، وزن خالص کشنده حدود 8150 کیلوگرم، وزن مجموع ناخالص (مجاز) نیز 42000 کیلوگرم است. سیستم تعلیق جلو و عقب فنر پارابولیک با کمک فنر هیدرولیک و میل موجگیر است.
در مقابل آئومان دارای وزنی معادل ۸۱۵۰ کیلوگرم بوده که بار مجاز برای محور جلو ۷۵۰۰ کیلوگرم و برای محور عقب ۱۳۰۰۰ کیلوگرم است. محور عقب و جلوی این کشنده فنر پارابولیک به همراه کمک فنر و میل کوجگیر است. کشنده فوتون 430 دارای طول ۶۰۹۰ میلی متر، عرض ۲۴۹۰ میلی متر، ارتفاع (با احتساب بادگیر) ۳۸۹۰ میلی متر و فاصله دو محور ۳۶۰۰ میلی متر است.
مقایسه کامیون آتامان با فوتون 430 از نظر امکانات داخل کابین و تجهیزات
کامیون آتامان با طراحی مدرن کابین، فضای داخلی جادار و راحتی بالایی را برای راننده فراهم میکند. این کامیون به صندلیهای ارگونومیک، سیستم تهویه مطبوع پیشرفته و نمایشگر دیجیتال مجهز است که اطلاعات لازم را بهصورت کاملاً واضح در اختیار راننده قرار میدهد. همچنین، آتامان دارای سیستم صوتی پیشرفته و محفظههای ذخیرهسازی متعدد است که نیازهای راننده در سفرهای طولانی را بهخوبی پاسخ میدهد.
در مقابل، فوتون 430 نیز با تمرکز بر راحتی و کاربردی بودن طراحی شده است. این کامیون دارای کابینی با صندلیهای قابل تنظیم، سیستم تهویه مطبوع کارآمد و نمایشگر چندمنظوره است. از دیگر امکانات آن میتوان به سیستم صوتی با کیفیت بالا و امکانات رفاهی مانند یخچال کوچک اشاره کرد. بااینحال، تفاوت اصلی در طراحی مدرنتر و تکنولوژیهای بهروزتر آتامان است که آن را برای رانندگان بهروز و حرفهای جذابتر میکند.
مقایسه کامیون آتامان با فوتون 430 تعداد، نوع و آرایش محوری
آتامان بهطور معمول بهصورت 6×4 طراحی شده است، به این معنا که از سه محور بهره میبرد و دو محور آن محرک است. این آرایش محوری باعث میشود آتامان قدرت کشش بالایی در مسیرهای ناهموار و شیبدار داشته باشد. همچنین، این کامیون با موتور قدرتمند و شاسی مستحکم، انتخابی مناسب برای حمل بارهای سنگین و ترانزیتی است.
از سوی دیگر، آئومان 430 نیز معمولاً با آرایش محوری 6×4 عرضه میشود و بهطور مشابه دارای سه محور است که دو محور آن نیروی محرکه را تأمین میکنند. این کامیون نیز به دلیل قدرت موتور 430 اسب بخار و آرایش محوری مشابه، عملکرد خوبی در مسیرهای طولانی و بارهای سنگین دارد. بااینحال، تفاوتهای جزئی در طراحی شاسی و سیستم تعلیق ممکن است بر سواری و مصرف سوخت تأثیرگذار باشد.
نام کشنده | وزن خالص | وزن ناخالص | تعلیق (جلو و عقب) | ابعاد (طول، عرض و ارتفاع) | گیربکس | ترمز |
آتامان | 8150 کیلوگرم | 42000 کیلوگرم | فنر پارابولیک با کمک فنر هیدرولیک و میل موجگیر | 6100 / 2490 / 3890 میلیمتر | zf 16 سرعته | پنوماتیک |
آئومان 430 | 8150 کیلوگرم | 42000 کیلوگرم | فنر پارابولیک به همراه کمک فنر و میل کوجگیر | 6090/2490//3890 میلیمتر | zf 16 سرعته | پنوماتیک |
مطالعه بیشتر؛ مقایسه کامیون Kl با فوتون 430؛ رقابت چینیهای سایپادیزل و ایرانخودرو
مقایسه کامیون آتامان با فوتون 430 از نظر سیستم ترمز
کامیون کشنده آتامان دارای سیستم ترمز دو مداره، پنوماتیک، جلو دیسکی و عقب کاسه ای، مجهز به ABS(سیستم ترمز ضد قفل) و ASR(سیستم ضد لغزش) است. این سیستم ترمز عملکرد بسیار قوی و کارآمدی دارد که قادر به توقف سریع کامیون حتی در سرعت های بالا است. سیستم ترمز کامیون آتامان به عنوان یکی از مهمترین اجزای ایمنی این نوع کامیون محسوب می شود.
این سیستم ترمز معمولاً شامل چندین قسمت است که با همکاری هم توانایی کنترل کردن کامیون را بهبود می بخشند. سیستم ترمز کشنده آتامان شامل ترمز موتوری (از نوع سوپاپ پنجم) به عنوان کمکی، ترمز جلو دیسکی و عقب کاسه ای، و سیستم ترمز دستی تمام پنوماتیک با عملکرد بر روی محور عقب است.
سیستم ترمز کامیون فوتون آئومان از نوع بادی (پنوماتیک) است که برای ایمنی بالا و حمل بارهای سنگین طراحی شده است. این سیستم شامل کمپرسور هوا، مخازن ذخیره، و شیرهای کنترلی است که فشار لازم برای ترمزگیری را فراهم میکند. ترکیب ترمزهای دیسکی و کاسهای در این کامیون، عملکرد مناسبی در محورهای جلو و عقب ارائه میدهد. همچنین، مجهز بودن به سیستم ABS از قفل شدن چرخها در ترمزگیری شدید جلوگیری کرده و کنترل بهتری در جادههای لغزنده فراهم میکند.
در آخر
در این مطلب سعی کردیم مقایسه کامیون آتامان با فوتون 430 ارائه دهیم. در واقع فوتون آئومان با آتامان جزءِ محصولات قدیم و جدید ایران خودرو شناخته می شوند. شما نیز اگر قصد خرید کامیون را دارید می توانید به سایت با کامیون مراجعه کنید.
شبکه های اجتماعی
اینستاگرام مدیر سایت اینستاگرام باکامیون گروه واتس اپ نیازمندی رانندگان گروه واتس اپ نیازمندی رانندگان یوتیوب باکامیون
جدیدترین ویدئو ها
مطالب پربازدید
-
-
-
-
-
نارضایتی رانندگان از کامیون های بدون آینه نسل جدید بنز و داف3 فروردین, 1402
61 دیدگاه
اگه موتور بنز باشه عالیه
بر بخر بیل بندر دوازده روز نوبت بزن واسه یه بار برو عجله کن از کفت نره
با سلام ماشین ۸تن وپانصد ضرفیت بار گیریش چقدر است
۴۴عهس۱ل ه۳۴فای۱فتل۲ع۲۱
.لفعتلصثققد
۱۳ع۷۷خع۳۱لعفب۶۵۷عفز۸۰۰۰۰۰عف
سلام داداش اینقدر حسادت نداشته باش برو بندر فلان الان ده روزه بار نیست چرا حسادت میکنی بگو توکل به خدا یه روز هست یه روز نیست هر چی خدا بخواد شکر
چرا ارم بیرون ارم بیرون ارم سمند ارم داخل روی فرمان ارم فتون
سلام چرا کارخونه قیمتش بیشتر از بازاره
سلام فکرکنم ماشين بدربخوری باشه قیمت کارخانه گرانتر ازبازارهسته یه بندخدای ازبچهای سمنان خریده ترانزيت بسته دو ماه کارنکرده فقط خط سمنان تهران ایرانخودرو کارمیکنه انگشتی شکسته درحال تعمیر داخل نمایندگی سیمکشی آتش گرفته
سلام خسته نباشید تست بررسی جاده ای بزارید ممنون مچکرم
لطفاً از ماز آکتروس هم بگید
سلام موتور های این کامیون در شرکت ایدم در تبریز ساخته میشن و صد در صد ایرانی هست در ضمن شرکت ایدم یک شرکت جوینت ونچر بین بنز و ایران خودرو هست با تشکر از سایت خوبتون
درود ممنون از شما
سلام خسته نباشید اگه میشه تست جاده ای بزار مچکرم
اوب
این کامیون و اتوبوس دیزلی آتروس موتور هاشون فکر کنم ساخت شرکت ایدم تبریز باشه که موتور آکسور رو اومدن مهندسی معکوس کردن
سلام میگویند اتاماان در سندش قید شده مواد سوختی حمل نشود
سلام آقای روستا ….یه بررسی برا کشنده دایون جدید انجام بدید .مرسی از شما
لطفا اگاهیتو بیشتر کن
باسلام اقای روستا لطفا شماره تماستون میفرستین
چنتا سئوال راجب این ماشین دارم
ممنون میشم
سلام سوال داری از من بپرس، چون ۲ماه با این ماشین کار کردم۰۹۱۶۸۶۱۸۵۰۵
سلام جناب
کاش نظر کلی نسبت به
ضعف
برتری
این مدل ماشین میگفتی شما بزرگوار
خیلی تاثیر داره در نظر خریداران
درود بر آقای روستا ، من خودم این ماشین و دارم و بشدت سرعت پایین و زیر بار هم که میره موتور از صدای طبیعی در میاد و داغ میکنه این موتور فقط برای مسافتهای کوتاه جواب میده برای همون اتوبوسهای داخل شهر ، خواستم تجربه کار با این ماشین رو به دوستان انتقال بدم . با تشکر
داداس یه شماره بزار باهات تماس بگیرم
بابا این اشغالهای چینی چیه میارین چرا ماشین های اروپا رو برای مردم تبلیغ نمیکنیم ولوو داف اسکانیا اکتروس یعنی مردم ایران با این فرهنگ چند هزار ساله لیاقت داشتن یه ماشین خوب رو ندارن؟ توروخدا این آشغالها رو نخرین جسمتونو از بین میبره اونقدر بی کیفیت هستن…
سلام خسته نباشید من یه فوتون ۴۳۰دارم چند ماه هست ABSوAsr داخل صفحه روشن هست لنت عوض کردم هم نرفت چکارکنم
سلام ببرش دیاک بزنه احتمال زیاد یکی از سنسورهای چرخت خراب شده سنسور ترمزهاته
سلام ببرش دیاک بزنه احتمال زیاد یکی از سنسورهای چرخت خراب شده سنسور ترمزهاته
فیش سانسورش بکش بیرون. خب بشه
اگر اروپایی بیارن تاجرها ضرمیکنن اینها نفسون به ماشین چینی هست
آقا علیرضا عزیز سلام من تمام ویدئوهای شما رو دیدم بابت زحماتی که متحمل میشید کمال تشکر را دارم.
ولی یه نکته، محصولی که معرفی کردید نماد یه شتر گاو پلنگ واقعی هستش که به نظرم مورد توجه بنز سوارها قرار میگیره.
شاسی ماشین شاسی بنز نارنجی هستش قدیمی هستش و احتمالا تعادل خوبی نداره ولی فکر میکنم محکم باشه موتورش بنز اکسور ایرانیزه شده هستش که شرکت ایدم تبریز تولید کرده گیربکس هم که کار چرخشگر تبریز باشه اصولا از تمیزکار بودن تبریزیها خیلی لذت میبرم فکر میکنم موتور گیربکسش بدک نباشه ولی دیفرانسیل و گاردان فکر نمیکنم خوب باشه خصوصا که هفتی هشتی هم نداره اگه من بودم یا دست کم اگه یه وقت آتامان خریدم یه دف سرعتی هفتی هشتی نصب میکنم این ماشین فقط اتاقش فوتون هستش که اونم کپی اکتروز 2006 یا 2007 هستش درکل خالی از آپشن که خوب اشاره کردید ولی فنی. بد نیست تقریبا مثل ال90 کشنده ها میمونه.
یه سوال هم داشتم که ممنون میشم جواب بدید.
ما توی موتورهای بنزینی یه تکنولوژی داریم به اسم تکنولوژی هوشمند باز بسته شدن سوپاپها. توی دیزل هم چنین تکنولوژی هست؟
ممنون و متشکر
فیش سانسورش بکش بیرون. خب بشه. یاچراغش قطع کن روشن تباشه
نه نداریم
موتورای دیزل هر چقدر که جا داشته باشه هوا میکشن تو
۴عاعبع۹ ۸للایعاهزد
سلام چرا کارخونه قیمتش بیشتر از بازاره
سلام شاسیشم بنزه
سلام آقای روستا من در نمایشگاه کامیون کار میکنم موتور اتومان موتور بنز روشه اکسور با اتوبوس چهار صدو پنجاه هفت موتورشون یکیه بنزه از لحاظ موتوری خوبه 👍
اقای روستا من شمارو میبینم با ماشین میای جلو بنگاه رد میشی ما لاین دوم سره سراهی هستیم خوشحالم که شما ماشین تبلیغات میکنید ممنون از لطفتون
کارتون عالیه
سلام میگویند اتاماان در سندش قید شده مواد سوختی حمل نشود
شمسی بنز تک برا کشنده ضعیف است چون خود بنز بر اثر بار سنگین و جاده های خراب ایران بعد مدتی جای ضربه گیر عقب دسته فنر شاسی ترک بر میدارد، سپاس فراوان از زحمات زیادی میکشم و نگاه میکنیم، شوخی کردم خدا قوت پهلوان شیر مادر نون پدر حلالیت پهلوون
فتون ها شاسی هاشون به مرور از پشت اتاق لا میخوره بدترین نقص هست تو این ماشین .
فتون ها شاسی هاشون به مرور از پشت اتاق لا میخوره بدترین نقص هست تو این ماشین .
این موتور روی اتوبوس شهری که بسیار داغ میکنه
کی همچنین حرفی زده،لطفا نکنید اینکارو.راننده اگر راننده باشه ماشین بدون اب هم داغ نمیکنه به اصطلاح عرض کردم.خواستید بنده با سند اثبات میکنم این ایراد فقط و فقط از بی مبالاتی رانندست.پایدار باشید
من سابقه این موتور و دارم داغ کردن ذاتشه خود دانید
این چه حرفیه که ماشین بدون آب هم داغ نمیکنه مگه میشه! این موتور ساخت المانش با یکم فشار اوردن بهش امپر بالا میرفت حالا خود دانید این که چینیه
سلام ببرش دیاک بزنه احتمال زیاد یکی از سنسورهای چرخت خراب شده سنسور ترمزهاته
ماشین چینی نخرید چین پدرسگ
اقای روستا سلام چرا دیگه فیلم برسی یا تست جاده ای نمی زاری
اقای روستا سلام چرا دیگه فیلم برسی یا تست جاده ای نمی زارید
باسلام خدمت دوستان بنز خصلتش بالارفتن امپر اب هست اون هم بعلت ضخیم بودن بلوکه سیلندر هستش وداغ کردنش با رانندگی خوب قابل کنترله فقط اگر دیفرانسیل قدرتی باشه قطعا سرعتش درجاده پایین خواهد بود که اون هم به لطف مکانیکهای وارد ما بزودی جایگزین واون ایراد هم برطرف میشه ولی از نظر قیمت نسبت به سایر کشنده ها بد نیست
آقای روستا اگه میشه از فردا دیزل تست جاده ای بزارید بزارید
با تشکر
امروزههرکسیازننشقهرمیکنهبدوناینکهبفهمهماشینچیمیرهمیخرهاخرش همپشیمونمیشهماشینبایدبرایخریدنشقانونهایبزارننههرکهگواهینامهگرفتماشینبخرهوبرهتوجادهاومشکلبرایرانندهاومردمدرستکنه
اقای تحلیلگر بیسواد و بی اگاه.اول اطلاعاتتو کامل کن بعد بیا تحلیل کن.اینماشین دراصل همون بنز هست با موتور OM457LAبا گیربکس ZFو این موتور برروی اتوبوسهای 457هست که ۲۰ساله درایران جواب داده الا اتاق که از شرکت فوتون گرفته شده همه چی بنز ۴۵۷هست و موتور درایدمتبریز تولید میشه با جعبه فرمان بوش المان و تمام قطعات موتور ۲۰ساله درایران موجوده ….اول اطلاعاتتو کامل کن بعد بیا کار کارشناسی بکن بیسواد….
اقای کارشناس کم سوادو بی اگاه.اول اطلاعاتتو کامل کن بعد بیا تحلیل کن.اینماشین دراصل همون بنز هست با موتور OM457LAبا گیربکس ZFو این موتور برروی اتوبوسهای 457هست که ۲۰ساله درایران جواب داده الا اتاق که از شرکت فوتون گرفته شده همه چی بنز ۴۵۷هست و موتور درایدمتبریز تولید میشه با جعبه فرمان بوش المان و تمام قطعات موتور ۲۰ساله درایران موجوده ….اول اطلاعاتتو کامل کن بعد بیا کار کارشناسی بکن ….
درسته همون موتوره که روی اتوبوس هست ولی کیفیت اون قطعات کجا و قطعات امروز چینی کجا. ضمنا روی همون اتوبوس هم داغ میکنه
اگر اروپایی بیارن تاجرها ضرمیکنن اینها نفسون به ماشین چینی هست
کلا برا کوهستان و بالا روی خوبه. ذات موتورش داغ رو هست. شرکت ومکو داره دیفرانسیل دانا ی چین که طرح آمریکا هستش رو تولید کامل می کنه. اگه دیفرانسیل دانا بشه شتابش بیشتر میشه و کفی رو راحتر میره. موتور هم با گاز دادن کمتری کار می کنه. البته بهتر بود دیفرانسیل رابا که رو فراز هم هست اول می انداختن!
سلام اقای علیرضا روستا ویدیو تریلی دافران بزارید
سلام اقای علیرضا روستا ویدیو تریلی دافران بزارید
سلام برادران راننده خسته نباشید من ازهمه همکاران خودم خواهشمندم اگه بنز چینی سوارمیشن اهرکامیون چینی اولااونهاروببرن تعمیرگاه ومثل بنزهای آلمانی کوبلینگ بذاران که مشکل برای میل سوپاپ پیش نیادواگروضعیت مالی خوب نیست ملاحظه کنیدامپراز90بالاترنره اگه میخواهیدنون پیداکنیدوبی دغدغه بخوریدازکورس بستن وگازدادن بی خوددرسربالاییهاخودداری کنیدمن خودم 50سال بنزسوارمیشم وهمه نوع کامیون سوارشدم فقط ازشماهاتقاضا دارم نخواهیدمثل ولووواسکانیاواویکوکورس ببندیدبقول قدیمیها دست به عصارانندگی کنیدچون خانوادها منتظرندکه شماها رودوباره ببینند آقایون فقط وفقط پشت ماشین نشستی بایدحوصله واعصاب داشته باشید برای همه رانندگان آرزوی سلامتی میکنم
ارسال دیدگاه