برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

20185

نام‌های ایرانی و القاب کامیون ها در ایران، از ولوو موشکی تا داف خوش رکاب 

تاریخ خبر

القاب کامیون ها در ایران و نام‌هایی که رانندگان ایرانی به کامیون‌ها و کشنده‌های سنگین اختصاص می‌دهند، الهام گرفته از ویژگی‌های ظاهری، فنی یا عملکردی این خودروها است.

این القاب معمولاً به‌دلیل شباهت‌های ظاهری یا توانایی‌های منحصربه‌فرد، میان رانندگان رایج می‌شوند. در فرهنگ رانندگان ماشین‌های سنگین در ایران، کامیون‌ها تنها وسیله‌ای برای حمل بار نیستند بلکه شخصیت، هویت، و حتی بخشی از فرهنگ زندگی آن‌ها را شکل می‌دهند. 

در ادامه این مقاله باکامیون به چند نمونه برجسته و رایج از این القاب کامیون‌ها در ایران می‌پردازیم. جهت خرید و فروش انواع کامیون نیز می‌توانید به وبسایت باکامیون مراجعه کنید.

شما چه القاب و نام‌های دیگری برای کامیون‌ها میشناسید؟ نظراتتان را با ما به اشتراک بگذارید!

القاب کامیون ها در ایران

ولوو موشکی (Volvo NH)

از سری القاب کامیون ها در ایران میتوان به ولوو موشکی اشاره کرد که این کامیون به دلیل طراحی خاص و قدرت بالا با این لقب بین رانندگان رایج شده است. طراحی دماغه‌ای این کامیون که یادآور هواپیماهای جنگنده است، دلیل انتخاب این نام است.

این کامیون ولوو با قدرت موتور 12 لیتری با 420 اسب بخار و وزن و شتاب و سرعت بالا در کنار طراحی دماغه‌ای تیز خود به ولوو موشکی معروف شده که مانند موشک شتاب بسیاری دارد.

القاب کامیون ها در ایران

ولوو سینه‌ سفید و سینه ‌سیاه

کامیون‌های ولوو سری اف و نسل‌های مختلف آن با جلوپنجره‌های سفید و مشکی عرضه شده اند و به این نام‌ها شناخته می‌شوند. تفاوت در رنگ جلو پنجره و تغییرات جزئی در ظاهر باعث این نام‌گذاری شده است.

همچنبن ولوو F12 که جلو پنجره مشکی داشته و به سینه سیاه معروف بوده و به دلیل استحکام و دوام بالا در باربری‌های سنگین به ولوو سنگی نیز در میان القاب کامیون ها در ایران معروف بود.

القاب کامیون ها در ایران

ولوو FMX (سخت‌کوش یا آفرودی)

کامیون ولوو FMX که در ایران با لقب سخت‌کوش یا آفرودی شناخته می‌شود، یکی از بهترین کامیون‌های سنگین طراحی‌شده میان انواع کامیون و القاب کامیون ها در ایران برای شرایط سخت و مسیرهای خارج از جاده است. این کامیون به‌طور خاص برای انجام مأموریت‌های سنگین مانند معادن، ساخت‌وسازهای بزرگ و جاده‌های ناهموار طراحی شده است. 

 ولوو FMX با موتورهای قوی و بهینه از خانواده D13 عرضه می‌شود که علاوه بر قدرت بالا (تا 540 اسب بخار)، مصرف سوخت مناسبی دارد و برای مسیرهای سنگین و خارج از جاده مناسب است.

القاب کامیون ها در ایران

ولوو سوسماری (Volvo N88)

کامیون سری N ولوو از ابتدا موردعلاقه ایرانیان بود و ولوو N88 اولین کامیونی بود که از این سری به کشورمان وارد شد. لقب ولوو سوسماری برای این کامیون، به خاطر دماغه بزرگ آن است که شبیه سر سوسمار به جلو کشیده شده است. رنگ اکثر این کامیون که نسخه کشنده آن نیز در جاده‌ها حضور دارد، قرمز آلبالویی است. 

القاب کامیون ها در ایران

اسکانیا سرخ‌ پوستی

رنگ عمده کشنده‌ اسکانیا سری ۲ که وارد ایران، قرمز مایل به نارنجی با نوارهای زرد، سفید، قرمز و نارنجی بود که حالت یک سرخ‌پوست را تداعی می‌کرد و به همین خاطر نیز این کامیون به لقب اسکانیا سرخ‌پوستی معروف شد.

القاب کامیون ها در ایران

بنز تیتان

کامیون بنز تیتان یکی از مدل‌های قدرتمند و کلاسیک شرکت مرسدس بنز است که برای حمل بارهای سنگین و فوق سنگین طراحی شده است. این کامیون با موتورهای پرقدرت و سیستم انتقال نیروی پیشرفته، توانایی فوق‌العاده‌ای در عبور از مسیرهای سخت و ناهموار دارد. بنز تیتان به‌خاطر دوام بالا، عملکرد قابل‌اعتماد، و مصرف سوخت بهینه، در حوزه حمل‌ونقل سنگین و پروژه‌های صنعتی به‌عنوان یک انتخاب محبوب شناخته می‌شود. طراحی ساده و در عین حال مقاوم آن، همچنان در بین رانندگان ایرانی محبوبیت دارد.

القاب کامیون ها در ایران

ماک بیست دنده (Mack R600)

معروف‌ترین مدل ماک در ایران مدل بیست دنده یعنی R600 بوده قدرت و استحکام بالایی دلشت. این کامیون با مجموع ترکیب دنده‌های 20 دنده نه تنها در ایران بلکه در کل دنیا از معروف ترین ماک‌هاست.

القاب کامیون ها در ایران

ماک تخم‌ مرغی

در ایران معمولا به هر اتاق و کابین گرد و محدبی لقب تخم‌مرغی می‌دهند مانند کاپریس تخم‌مرغی یا ماک تخم‌مرغی که محصول کمپانی ماک بوده و در سال 1953 اقدام به معرفی سری B نمود و در سال 1956 این کامیون وارد کشور شد.

القاب کامیون ها در ایران

ماک دلفینی

این مدل‌ها که معمولا قرمز هستند بسیار در چشم بوده و باعث جلب توجه می‌شد و دارای اتاق‌هایی بزرگ نسبت به معمول بوده که نمایی مشابه کشنده‌های آمریکایی داشت. این کشنده‌ها که از طریق دبی به کشور وارد شده بودند دارای موتور با قدرت 350 اسب بخار ‌هستند.

القاب کامیون ها در ایران

ماک مترو

در سال 1990 تعداد ی ماک بی‌دماغ با 4 چراغ مستطیلی از کانادا وارد بازار ایران شدند که با موتور 360 اسب بخاری مورد استقبال قرار گرفتند.

احتمالا چون مترو از این ماک‌ها برای خود خریداری کرده بود، این مدل به ماک مترو معروف شد ولی اسم اصلی این مدل ماک Ultra Liner است.

کشنده نهنگ

از کمیاب‌ترین محصولات تجاری آمریکایی موجود در ایران، کشنده‌های CCC هستند که توسط واردکننده و در دو مدل دماغ‌دار و بی‌دماغ و به نام نهنگ وارد کشورمان شدند. البته این کشنده‌ها که سرعت بالایی نیز دارند، از سوی راننده‌ها نیز به نام نهنگ جاده شناخته می‌شوند که علت آن، ترکیب نام آن و سرعت بالای آنهاست.

القاب کامیون ها در ایران

داف خوش‌ رکاب (DAF Torpedo)

در سال‌های گذشته با پخش سریالی از صداوسیما که نقش اول آن یک کامیون DAF تورپدو دماغ‌دار بود باعث شد تا مردم به این کامیون داف، لقب خوش‌رکاب را بدهند.

القاب کامیون ها در ایران

لیلاند سگی (Leyland)

این کامیون در دهه 40 شمسی در ایران بوده و از محصولات بریتیش لیلاند است که از این کامیون در سال‌های جنگ نیز استفاده شده است. چون مدل های اولیه فرمان هیدرولیک نداشتند رانندگی با آنها سخت بود و چون این کامیون از جلو شبیه سگ‌های بولداگ بود و روی کاپوت نماد سگ‌های بولداگ کامیون‌های ماک نصب می‌شد، به آن لیلاند سگی ‌گفته می شد.

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به باکامیون می باشد.