۹۰۰ هزار راننده کامیون در ایران بدون قدرت! مشکل اصلی حمل و نقل ایران چیست؟

آنچه در این مقاله می خوانید:
Toggleصنعت حملونقل جادهای ایران با چالشهای عمیق ساختاری مواجه است. بر اساس آمارهای رسمی و خبرگزاری ها، از میان حدود ۹۰۰ هزار راننده فعال در کشور، بیش از ۸۰ درصد مالک کامیون خود هستند. این در حالی است که در کشورهای پیشرفتهتری مانند ترکیه، برزیل و کره جنوبی، مالکیت شخصی تنها سهم اندکی از ناوگان حملونقل را به خود اختصاص داده و عمده عملیات حمل بار توسط شرکتهای بزرگ صورت میگیرد. در ادامه به بررسی این موارد و مشکل اصلی حمل و نقل جادهای ایران میپردازیم.

مالکیت شخصی کامیون، مانع نظم و مشکل اصلی حمل و نقل جادهای ایران
در ایران، بخش بزرگی از کامیونها بهصورت «راننده مالک» فعالیت میکنند. این بدان معناست که هر راننده هم مسئول پیدا کردن بار است، هم هزینههای سنگین نگهداری، بیمه، سوخت، مالیات، استهلاک، تعمیرات و لوازم یدکی را متحمل میشود.
به گفته خبرگزاری ها و آمارها این مدل در نگاه اول شاید نشانهای از استقلال باشد، اما در واقع باعث بینظمی گسترده، تضعیف قدرت چانهزنی رانندهها و رشد دلالی شده است.
در مدل «راننده مالک»، راننده باید خودش به پایانهها مراجعه کند، با شرکتهای باربری چانه بزند، در بسیاری موارد گرفتار شبکههای واسطهای شود و نهایتاً سود نهایی را به سختی به دست آورد. این شرایط باعث کاهش انگیزه، فرسودگی ماشینها، بینظمی در حملونقل و نارضایتی گسترده شده است.
تجربه جهانی، شرکتهای بزرگ به جای افراد پراکنده
در کشورهای موفق، مدل غالب، سپردن عملیات حمل بار به شرکتهای بزرگ است. در این کشورها:
• رانندهها فقط رانندگی میکنند، بار را شرکت برایشان تأمین میکند.
• بیمه، مالیات، سوخت، تعمیرات و برنامهریزی حمل بار بر عهده شرکت است.
• قدرت مذاکره با دولت، تولیدکننده، بیمهگر و ارائهدهنده خدمات، در اختیار شرکتهاست نه افراد پراکنده.
این مدل منجر به بهرهوری بالاتر، نظم اقتصادی، کاهش قاچاق سوخت، کاهش ترافیک در پایانهها و حتی کاهش تصادفات جادهای میشود.
بیشتر بخوانید: اخذ عوارض جدید از حمل و نقل جاده ای، چالش جدید حمل و نقل عمومی بین شهری
چرا ساختار فعلی در ایران ناکارآمد است؟
ساختار تودهای حملونقل ایران باعث ایجاد مشکلات زیر شده:
• سودجویی دلالها و واسطهها که بین راننده و شرکت باربری قرار میگیرند.
• افزایش فشار روانی بر راننده که هم باید رانندگی کند، هم دنبال بار بگردد.
• کاهش کیفیت خدمات حملونقل به دلیل نبود نظارت و استانداردسازی.
• فرسودگی ناوگان چون هر راننده از جیب خودش خرج تعمیرات میدهد و نوسازی دشوار است.
• نبود امنیت شغلی و اجتماعی برای رانندهها.
این مشکلات نهتنها به اقتصاد حملونقل آسیب میزند، بلکه تهدیدی برای عدالت اجتماعی، رضایت شغلی و حتی امنیت روانی رانندگان است.
جمع بندی مشکل اصلی حمل و نقل ایران
برای اصلاح حملونقل جادهای ایران، دیگر کافی نیست فقط لاستیک و سوخت ارزان بدهیم یا وعدهی وام بدهیم. باید ساختار را اصلاح کنیم.
با شکلگیری شرکتهای بزرگ و حرفهای در حوزه حملونقل، میتوان:
• فساد و دلالی را کاهش داد
• کیفیت خدمات را بالا برد
• امنیت شغلی رانندهها را تضمین کرد
• و نهایتاً، بهرهوری اقتصادی را افزایش داد
این مسیر نیاز به حمایت دولت، فرهنگسازی در میان رانندگان، و فراهمکردن مشوقهایی برای تجمیع ناوگان دارد. بدون این تغییر ساختاری، اعتراضها و اعتصابها همچنان ادامه خواهد داشت و حلقه ناکارآمدی بسته باقی میماند.
شبکه های اجتماعی
اینستاگرام مدیر سایت اینستاگرام باکامیون گروه واتس اپ نیازمندی رانندگان گروه واتس اپ نیازمندی رانندگان یوتیوب باکامیون
جدیدترین ویدئو ها
مطالب پربازدید
-
-
-
-
-
نارضایتی رانندگان از کامیون های بدون آینه نسل جدید بنز و داف3 فروردین, 1402
56 دیدگاه
موافقم مالکیت شخصی متدی کاملا ناکارآمد هست. باید دولت به گونه ای سیاست گذاری کند که شرکت های حمل و نقل (حداکثر تا ۵ شرکت) کامیون دار عمده باشند و راننده تنها رانندگی کند. نمیتوان از راننده که خیلی هایشان هم سواد و علم زیادی ندارند انتظار داشت در کنار رانندگی تمام امور مربوط به تامین سوخت و بار را به طور بهینه انجام دهند
خیلی آدم بی شوری هستی
خیلی خری مقصود بیگ
از اون آدمایی هستی که هیچی بارشون نیست و فقط میخان حرف بزنن
ده هامشکل که راننده توکشوردارن چرا اینهمه کارخانجات اینهمه ماشین چینی واردمیکنندبعدمیگن مشکل سوخت داریم چراماایرانها ماشین روزاروپا سوارنشیم آنی که است دوازده میلیاد قیمتشه مارانندهاهیچ حامی ودلسوزی نیست خدا ازشمامسولین ناکارامدنگذره
درود بر شما راننده ها اکثراً ماشین ندارن بروید ببینید تحقیق کنید کامیون از افراد سرشناس دکتر مهندس ریس بانک و،،،،،،است کامیونداران نتوانسته آمد صاحب کامیون نو شوند بروید . ببینید مراکزی که گواهینامه رانندگی پایه یکم میدهند شده تجارت خانه نجار بقال کارگر سواد دار بیسواد همه و همه دارن پایه یک میگیرند سود جویان هم در این میان سود میبرند آیا در برنامه کلی کشور تصمیم گیری شده است که ناوگان حمل و نقل باید چند راننده وکامیون باشد به هر سو که مینگری شده مافیا وسود و،،،،،به جز برنامه منظم و حساب شده در حمل و نقل بارگیری بدون برنامه وبه قول معروف یکسر خالی التماس تفکر
آره شما راست میگی… شرکت بزرگ بزنین تا دیگه کسی نباشه و فریاد حق خواهی و اعتصاب سر بده…. شما هم راحت به لفت و لیستون برسید…. چرا ناوگان رو نوسازی نمیکنید… چرا دست باربری ها رو کوتاه نمیکنید…. چرا کرایه هارو به تن کیلونتر بروز نمیکنید…….. شما شرکت بزرگ میخواید که پول بزرگ به جیب بزنی….. وگرنه راست میگی کشورهای پیشرفته درست استفادش کردن ولی هدف شما فقط دزدی بی دردسر تره
خدا بیامرزه امواتت….خدا حفظ کنه عزیزانت
مقصود بیگ بیشرف حرف مفت نزن تو که از جایی خبر نداری تو خودت بیسوادی اکثر راننده ها دیپلم یا حتی لیسانس دارند
واقعا درک و شعوری از وضعیت موجود در ناوگان حمل و نقل جاده ای ندارید!!! مشکل شماها و دولت و شرکتهای بزرگ حمل و نقل طمع طمع طمع و عادت به استثمار دیگران هست.شرکتهایی که با یک خط تلفن شریک مال خودمالک،دلالی که با یک رابطه کوجک و موبایل خودمالک و دولتی که با صدور یک بارنامه و تعرفههای عجیب و غریب شریک خودمالک میشوند و هیچ خدمات مثبتی ارائه نمیدهند و فقط تلاش در استثمار خودمالک و راننده دارند و در جواب اعتراض بحق کامیوندار و راننده،بی عرضگی و اتفاقا بیسوادی خود را در این زمینه ایجادشرکتهای بزرگ برای سلطه و استثمار بیشتر راننده و کامیوندار و فرار از اعتراضهای آینده این قشر زحمتکش بجای پاسخگویی منصفانه را مطرح میکنند….مشکل از بیسوادی و بی لیاقتی مسئولین و طمع به استثمار و بهره گیری ارزان از قشر کامیوندار و راننده به نفع صاحبین سرمایه و رانت است… بیسواد…..
بی سواد تویی که بیش از ۹۰۰هزار نفر آدم رو بیسواد میدونی وخودت رو عقل خل
مشکل رانندگان اینه که با هم متحد نیستند وگر نه کارهای بزرگی میتونن انجام بدهند
اول حرف دهنتو بفهم حرف دهنتو مز مز کن بعد حرف بزن شبا جای که راننده میخوابه تو تو روزش هم خ.ایه میکنی جوری رو ماشینش مسلط که تو رو عقل نداشت مسلط نیستی راننده یکی از شغل های مهم تو هر کشوری یه هفته ماشین گذاشتن کنار همه خ.ایه کردن درمورد راننده درست حرف بزن شغل متینی به تو نمیرسه که شرور درموردش بگی
امثال تو مسئول هستن که وضع کشور اینه حرف زدن بلد نیستی خفه شدن چی؟
راننده سواد داره اگر سواد نداشته باشه یک چیز بالاتر ازسواد داره به اسم عقل شعور که تونداری بی شعور
اگر نظم و ترتیب وجود داشته باشد نصف این ناوگان برای کشور کافیست
البته با کمک مامانت
بروبمیر مقصودبیکی. مفت خور دجال.
مقصودبیکی زر زر نکن. مفت خور دجال.
انسان سالم وقتی بیمار میشود برای سلامتی خودش تلاش میکند تا زمین گیر نشود صنعت حمل و نقل هم اگر مشکلاتش برطرف نشود آخر زمین گیر میشود
اینجوری مادرت بیکار میشه
عجب نظری آخه آدم نانجیب مقصود بیگی تو کی هستی راننده را بی سواد و بی علم خطاب می کنی تو راننده نیستی قطعا دفتر باربری داری همان هایی که کرایه را با کامیون دار نصف می کنند کامیون دار با تمام هزینه کامیون و شما پشت میز ولی خیر نمی بینید حالا هم به فکر تصاحب کامیون های مردم در قالب شرکت های بزرگ احداث کنید تا مالک و راننده همه برای شما جان بکنند خدا جان امثال تو را بگیرد قضاوت گفتار بی ادبی و توهین را رانندگان گمنام خواهند داد
آقاجان من به راننده بی احترامی نکردم منظورم از انسان بی علم و بیسواد دقیقا کسی مثل تو بود که حتی وقتی به نفعش هم حرف میزنی میاد پاچه آدم رو میگیره! طرف ۶ میلیارد سرمایه انداخته تو جاده آخر ماه صافی براش ۱۰۰ تومن بیشتر نمیمونه چون بازدهی نداره کارش. حالا یکی باید مفهوم بازدهی رو به تو بفهمونه!
وقتی که حرف رو تو دهنت مزه مزه نکنی و مستقیم از مخت رو زبونت بیاری،بعدش هر چقدر زور بزنی نمیتونی چیزی که از مخ معیوبت بیرون ریختی پاکش کنی…شما سر و پوزت رو از تو سفره کامیوندار و راننده بیرون بکش و حساب کتاب و سود و زیان کار ما هم با نبود شماها درست میشه…..
بیشعور به تو چه ربطی داره سرت تو کار خودت باشه احمق مادر خراب
دمت گرم کهنه سوار
عجب نظری آخه آدم نانجیب مقصود بیگی تو کی هستی راننده را بی سواد و بی علم خطاب می کنی تو راننده نیستی قطعا دفتر باربری داری همان هایی که کرایه را با کامیون دار نصف می کنند کامیون دار با تمام هزینه کامیون و شما پشت میز ولی خیر نمی بینید حالا هم به فکر تصاحب کامیون های مردم در قالب شرکت های بزرگ احداث کنید تا مالک و راننده همه برای شما جان بکنند خدا جان امثال تو را بگیرد قضاوت در گفتار بی ادبی ت و توهین به رانندگان مظلوم زحمت کش را رانندگان خواهند داد
مشکل باربری های حروم خور هستند که قبلا با راننده نصف نصف می خوردن حالا دیگه کمسیون میدن راننده وکرایه رو خودشون میخورن ای زهر مارتون بشه
@مشکل باربری های حروم خور هستند که قبلا با راننده نصف نصف می خوردن حالا دیگه کمسیون میدن راننده وکرایه رو خودشون میخورن ای زهر مارتون بشه
رانندگان امروزی اکثرا تحصیلات دانشگاهی دارند متاسفانه رییس صنفها پنجم ابتدایی دارند از راننده دیپلم میخوان .درضمن ابران هرگز شرکت محوری نمیشود وحمل ونقل خودمالکی است چون طبع رانندگان ایرانی خود آقایی پرورش یافته و خیلی بندرت تمایل دارند رانندگی شرکت را انجام دهند عشق رانندگی در راننده ایرانی باعث شده تمایل به کارکن شرکت نداشته باشند.خودسالاری عشقه .
رانندگان عزیز
به اعتراضات آدمه دهید لطفا
قسط نمیزاره
رانندگان عزیز
به اعتراضات آدمه دهید لطفا
مشکل ما اینه که یه مسول دل سوز نداریم اگر یه راننده با سابقه مسول حمل و نقل بود و از کل مشکلات رانندگان خبر داشت راننده اینقد ذلیل نبود
سلام ..نظر آقای مقصودبیگی بسیار ناپسندانه هست و ضربه به کانون خانواده هزاران راننده ایرانیست
دراصل دولت ما همه فکروزکر وهمه دغدغه اش اوضاع فلسطین ومردمانشه!وبه همین دلیل جامع وکامل نه وقت برا زندگی مردم ایران ونه برای انتخاب ومعرفی نماینده کارآمد ودلسوز برا کشور ایران داره وبه همین دلیل کافی و وافی ما مردمم هربلایی سرمون بیاد به واسطه این نمایندهای @ !
اگه مقصود بیگی تو نظر ندی هیشکی نمیگه لالی،
نیاز نیست که با ایجاد شرکت های حمل و نقل مافیای حمل و نقل ایجاد بشه بلکه فقط کافیه وزارت راه و شهر سازی سامانه دولتی سفارش و ثبت بار و صدور بارنامه رو ایجاد بکنه تا همه موارد، از اعلام بار تا صدور بارنامه، بصورت سامانه ای توسط خود صاحب بار و راننده انجام بشه و نرخ کرایه هم بر اساس نرخ مصوب از طریق سامانه اعلام بشه ،اینجوری همه موارد از باربری ها و دلال بازی و سو استفاده صاحب بار از این بازار آشفته جمع میشه،وهم مدیریت و تخصیص سوخت براحتی انجام میشه وهم اینکه تمامی رانندگان تحت پوشش سامانه مشترکی کار میکنند که میتوانند حمایتهای بیمه ای و رفاهی وغیره رو هم دریافت کنند و براحتی ساماندهی شوند،این پیشنهاد خیلی راحت امکان پذیر هست ولی چرا توسط وزارت راه انجام نمیده جای تعجب داره
سلام حالا که مالک هستیم نصف کارکرد دستمان را نمیگیرد اگر راننده شرکت بزرگ مقیاس شدیم که دیگر اخرش گدایی
سلام دولت به ما راننده گان کامیون بده تا بابیکاری وبدبختی زندگی نکیم ….به ما کامیون بده تا درراستای پیشرفت کشور تلاش داشته باشیم و به هر دونفرمان یک کامیون وارداتی بده ما برای تو کار میکنیم
بله شرکت های که تا چند سال پیش دوسه دستگاه ماشین. داشتن با کارت هوشمند راننده صاحب چند صد دستگاه ماشین شدن حتی با کارت ملی راننده لاستیک هم گرفتن با 8درصد حقوق به راننده حق راننده رو خوردن آخر کار هم پول کار کرد راننده رو ندادن وهیچ ارگانی هم جواب گو نبود حق زن بچه راننده رو خوردن از گوشت سگ نجس تر اون نونی که سر سفره میبرن این عمر ارزش ظلم کردن رو ندارن اونایی که بفهمم ولی متاسفانه اونایی که ذات خراب دارن تا دم مرگ درست نمیشن
سلام تا به حال با. باربری. و. واسطه گری می خوردند حال می خواهند در قالب شرکت راننده ها را چپاول کنند و حمل نقل را سرنگون الهی که خیر از. زندگیتون نبینی مفت خواران بی سرته
والله من الان این متن رو خوندم متوجه شدم کسانی در کار ما راننده ها نظر می دهند که هیچ گونه درکی نسبت به رانندگی ندارند . اگر شعور و درک مشگلات ما را ندارید لااقل ساکت باشید و چیزی نگویید ضمنا هر کسی از راه می رسد بعنوان یک ماده قانونی چیزی به قوانین بی در و پیکر اضافه می کند که هدفص تنها چاپیدن جیب راننده هاست و این قوانین من گاها تعجب می کنم که حتی به عقل جن هم نمی رسند چگونه بفکر اينها رسیده . پس مشخصه که این مسئولین متخصص کلاهبرداری هستند و کارشان را در غارت کردن جیب مردم خوب بلدند
در کدام حوزه غیر از حوضه علمیه این حکومت کار آمد بود که در حمل و نقل باشه ، دانش آموز روز آخر ین امتحان کتابهاشو پاره می کنه می ریزه کف خیابون ، عاقبت این مردم با سیستم آموزش بیمار آخرش چی میشه ؟ مشکد کشور در بنیان حکومت ناکار آمده منابع ملی نفت و گاز دست حکومته و مدرنترین مدلهای مالیاتی رو سر مردم پیاده کرده داریم غ آ ر ت می شیم هموطن حواستون هست
پیمانکاران در ایران خون کارگر رامیمکند زالوهارا بجان رانندگان نیندازید صنعت حملو نقل نابود میشود. طرف پیمانکار شهرداری پول کارگر وراننده رو نداده بازمینی که شهرداری بهش داده داره ویلا میسازه هرچقدر هم کارگر بدبخت شکایت میکنه به هیچجایی هم نمیرسه چون قاضی وپاسگاه روهم خریده گلبهار مشهد از کارگرای فضای سبز بپرسید تازه میفهمید چه بخور بخوریه
در کدام حوزه غیر از حوضه علمیه این حکومت کار آمد بود که در حمل و نقل باشه ، دانش آموز روز آخر ین امتحان کتابهاشو پاره می کنه می ریزه کف خیابون ، عاقبت این مردم با سیستم آموزش بیمار آخرش چی میشه ؟ مشکد کشور در بنیان حکومت ناکار آمده منابع ملی نفت و گاز دست حکومته و مدرنترین مدلهای مالیاتی رو سر مردم پیاده کرده داریم غ آ ر ت می شیم هموطن حواستون هست
مشکل اصلی کشور حکومت بیسواد آخوندیست…
حمل ونقل هم مثل بقیه جاها صاحب نداره ی مشت دزد شدن رئیس.
راننده تریلی یا حمل بار گناهی نداره. باید ازصفرتا ۱۰۰ رو خودش هزینه کنه . دولت میاد درصد بالایی تعیین کرده برا کف کرایه.
من خودم تو پایانه ام میبینم دیکه. مشکل اصلی حکومت فاسده ایناست
با سلام و احترام ، اینجانب راننده و مالک کامیون با بیش از ۱۲ سال سابقه هستم با مدرک فوق لیسانس از بچگی شاگردی کردم و خاک خورده این شغلم ، چندتا مقاله در حوزه تخصصی تحصیلی خودم هم ارائه داده ام، مشاور رتبه یک نظام مهندسی کشاورزی هستم، مطمئنا در بین رانندگان افرادی دارای مرتبه علمی بالاتر هم وجود دارند خواهشمندم به رانندگان عزیز و زحمتکش احترام بزارید.
مقصودبیکی زر زر نکن. مفت خور دجال.
مشکل اصلی نداشتن سختی کار این قشر زحمت کشان است.
کشور های پیشرفته صاحب دارند قوانین تامیین اجتماعی بدرد بخور دارند در ایران فقط واژه ها قشنگ است مانند تامیین اجتماعی. حقوق و مزایا بیمه و از این کلمات که اصلا برای ایران نیست شما ببینید حقوق روزانه یک بازنشسته کارگری فقط یک شیشه آبلیمو می شود. می فهمید یک شیشه آبلیمو
کشور های پیشرفته صاحب دارند قوانین تامیین اجتماعی بدرد بخور دارند در ایران فقط واژه ها قشنگ است مانند تامیین اجتماعی. حقوق و مزایا بیمه و از این کلمات که اصلا برای ایران نیست شما ببینید حقوق روزانه یک بازنشسته کارگری فقط یک شیشه آبلیمو می شود. می فهمید یک شیشه آبلیمو
مشکل مارانندگان فقط وفقط سختی کاره کرایه بارالان خیلی هم خوبه بشرطی که دست دلال وشرکتهای حرومخورحمل ونقله تامین اجتماعی میگه منابع مالی واسه درست کردن سختی کارراننده رانداریم پس چطورمجهزترین بیمارستان رومیتونی توفلان کشورعربی میسازی؟
سلام:اگه جلوی این کمیسیونهای هنگفت باربریهاراجلوش رابگیرندهمه چیزدرست میشه.
من نمیدونم چه جوری این پولهارابه زن وبچه شون میدن که خرج کنند.
سلام
وخسته نباشید به کل رانندگان صنعت بزرگ حمل و نقل جادهای کشور
فقط کسی که نشته بدون فکر و فقط با تفکر خودش این چیزا را نوشته واقعا چرا نمیخواد به نطرات این همه راننده جادهای کشور توجه کند .
واقعا ایده بدی است که ناوگان حمل و نقل مستقل را در قالب شرکت های بزرگ دشته بندی کنیم.ایجاد رانت،بی عدالتی و هزاران مشکل را دراین طرح میتوان یافت،راه حل هایی که ارائه شده قطعا توسط یع کارشناس خبره نبوده و این ضعف را میتوان در پیشنهادهایی که ارایه شد مشاهده کرد
سختی کار راننده مشکل اصلی راننده هست بیمه سختی کار درست کنین خواهشاهمه چیزدست خودتون هست توروخدا حق راننده هاروضایع نکنین
ارسال دیدگاه