سر گذشت جالب کامیون های آمریکایی وایت موتور از آغاز تا ورشکستگی

آنچه در این مقاله می خوانید:
Toggleعلاقه مندان به کامیون های کلاسیک با کشنده های وایت آشنا هستند، کشنده هایی که در سال های دهه ی پنجاه وارد ایران شدند
و در دو تیپ دماغ دار و بی دماغ در ایران بین رانندگان دارای محبوبیت خاصی بودند.
در این مقاله با سر گذشت جالب کامیون های وایت آشنا می شوید. کارخانه ای که از تولید چرخ خیاطی به تولید کامیون و اتوبوس رسید.

تاریخچه وایت موتور
در سال 1898 توماس اچ وایت مالک شرکت سازنده ی چرخ خیاطی وایت یک ماشین بخار لوکومبیل خرید، بعد از مدت کوتاهی متوجه شد که دیگ بخار این خودرو بسیار نا ایمن و خطرناک است.
پسر توماس که رولین نام داشت تصمیم گرفت تا طراحی این دیگ بخار را بهبود ببخشد.
و توانست این کار را با موفقیت انجام دهد و اختراع مولد بخار خود را در سال 1900 به ثبت برساند.
بعد از این رولین توانست پدرش را که مالک کارخانه چرخ خیاطی وایت بود متقاعد کند که به او اجازه بدهد در قسمتی از کارخانه ی پدرش ساخت خودرو را آغاز کند.
در سال 1905 خودرو سازی وایت از کارخانه چرخ خیاطی آن جدا شد و در همان سال ماشین بخار مسابقه ای این شرکت توانست رکورد سرعت 118 کیلومتر در ساعت را به ثبت برساند.
تا سال 1912 حدود 10 هزار اتومیبل بخار توسط شرکت وایت در امریکا تولید شد.
شرکت وایت موتور بعد از جنگ جهانی اول به تولید خودرو های سبک پایان داد تا به طور انحصاری بر روی تولید کامیون ها تمرکز کند.
شرکت وایت موتور توانست 10 درصد از بازار کامیون آمریکا را در دست بگیرد.

ورشکستگی کامیون های وایت
بعد از جنگ جهانی دوم شرکت وایت موتور تصمیم گرفت کامیون های سنگین را تولید کند.
شرکت وایت موتور توانست چهار شرکت تولید کامیون را در آمریکا خریداری کند.
شرکت استرلینگ در سال 1951 خریداری شد و بعد در سال 1953 شرکت اتوکار توسط وایت موتور خریداری شد.شرکت ریو در سال 1957 به وایت موتور فروخته شد و شرکت دیاموند در سال 1958
در سال 1967 وایت موتور شرکت وسترن استار را تاسیس کرد که هدف آن فروش کامیون به ایالات های غربی آمریکا بود.
اما درسال های دهه ی 70 میلادی که برابر با دهه ی 50 خورشیدی بود دو محصول وایت دماغ دار (وایت رود باس) و وایت بی دماغ (رود کاماندر) وارد جاده های ایران شدند.
در سال 1978 شرکت وایت 13330 کامیون تولید کرد اما با مشکلات زیادی رو به رو بود و فروش کاهش یافته بود.
تمام تلاش ها برای زنده نگهداشتن این برند ناموفق ماند و سر انجام وایت موتور در سال 1980 اعلام ورشکستگی کرد.
شبکه های اجتماعی
اینستاگرام مدیر سایت اینستاگرام باکامیون گروه واتس اپ نیازمندی رانندگان گروه واتس اپ نیازمندی رانندگان یوتیوب باکامیون
جدیدترین ویدئو ها
مطالب پربازدید
-
-
-
-
-
نارضایتی رانندگان از کامیون های بدون آینه نسل جدید بنز و داف3 فروردین, 1402
17 دیدگاه
سلام
این کامیونها فقط در نسخه کشنده وارد ایران شد که دارای موتور پرحجم۸ سیلندر خورجینی بود این موتور بر روی اینتر نشنالهای دماغدار پی استار وبی دماغ ترن استار نیز نصب شده بود ودارای قدرت ۳۵۰ اسب بخار بود که در زمان خودش خوب وبه جهت استحکام و حجم بالا ی موتور کاربردی بود مدلهای بی دماغ وایت فاقد فنر در قسمت محور های عقب بود و رانندگی با آن به جهت تکان زیاد بسیار خسته کننده بود لازم به ذکر است این کشنده در زمان تولید کم استهلاک ترین کامیون آن زمان بوده است قبل از این مدل ها وایت ۱۸۷ نیز وارد ایران شده بود که هنوزهم چند دستگاه موجود است
فکر کنم ولوو وایت خرید
معلومه. ماشین. اروپای. خدای. خدای جاده ای. ایرانه. زندباد. سوعد.المان.کره.قربکخور.ومشخور
سلام استاد علیرضا .
احوال شما .
عزیز تشکر وخسته نباشی.
اینددرخشان درانتظارته (چون برای کارت زحمت میکشی.تنوع در کار داری.وخلاصه وجامع حرف میزنی.انصاف در کلام نمره خیلی خوب میگیری .وادب در رفتار عالی ..مدیریت صحنه در بررسی کامیون عالی..هدفمندی.با همین فرمون برو جلو اخوی. ..😘البته با کمی ..پق).
خسته نباشی با هم
سلام خیلی ممنون از شما
بنازم به وایت وانترناش خداشاه رابیامرزدماهی10هزارتومان دادب مردم پدرخدابیامرزمن هم یک انترناش اورد
ده هزار تومان را به خانواده شما داد فقط
سلام.نزدیک به هزاردستگاه وایت اینترناش باده هزارتمن به رانندگان واگذارشد.خدارحمت کند بانی اش را.
آره یادش بخیر. البته الان خیلی تو جاده ها کمن. وایت ماشینیه که مرگ نداره. ماک. اینرناش. وایت
واقعا اعجوبه هستن . ماشین فوق العاده کم استهلاک
خداوند بانی وارد کننده اش را رحمت کنده. نور به قبرش ببارد
سلام. وایت دماغدار فرمان هیدرولیک نبودوهمشون بدون کابین بودش. از لحاظ فنی تفاوت زیادی بین دیفرانسیل وایت و اینترنتش بود دیفرانسیل وایت بهتر بود وبه اصطلاح نشکن بود دیفرانسیل اینترنتش اگربا بار دنده ده میرفتی طول زمان حتما میشکست دایی من ی وایت بی دماغ رو از صفرکیلومتر داشت تا زمان بازنشستگی وقتی فروخت هنوز همچیش فابریک بودش درزمان خودش توی ایران استثنایی بود. آرزو سلامتی واسه تمامی رانندگان زحمتکش
سلام. دایی من یدونه وایت بی دماغ رو از صفرکیلومتر داشت تا زمان بازنشستگی وقتی فروخت هنوز همچیش فابریک بود استثنایی بود. درود به همه شما
واقعا عالیه وایت
خدا بیامرزه
اعلاجضرت اریامهر
که ارزش قاعل بود برا راننده ها
بله اون زمان این طور بود خوابی بود رفت غلامرضاشاه وهرد کر این محصول وگفن هرکسی که وایت بخرد یک گالانت سواری جایزه دارد…ما تا اواخر سال ۷۸یک وایت بی دماغ داشتیم خدایش ماشین بود
درود بعد از اصلاحات عرضی شاه زمین که زمین از ارباب گرفته شد وبه کشاورز داده شد. درهمین حال تولید گندم فقط به اندازه مصرف خوده کشاورز تولید میشد چون جبری نداشت قبلا انقدر نیک است که سهم ارباب هم باشد وارباب هم می فروخت به بازار داخلی شاه مجبور شد گندم را از امریکاوارد کند به همین دلیل وایت با بانکی سه محور آلمانی به رانندگی کره ایها مسئول اینکار شدند که انقلاب ضد فکر شاه صورت گرفت داستان وایت همین جا تمام نشد و تا سال ۶۸ لوازمش وارد میشد جنگ تمام شد رابطه ایران و آمریکا به ایران و کره جنوبی تغییر کرد گره جنوبی هم پیمانه امریکا بوده و هست وایت از ماشینهای کاری دنیا بود نه لوکس نه کولر نه جای خواب ونه فرمان هیدرولیک مرد افکن بود و هست من هنوز سوارم
شیر پیرشم شیره زنده باد وایت با دماغ که از کشتی پیاده کردیم هنوز به ما وفاداری.رحمت به وارد کننده ات .درجنگ تحمیلی بارهای سنگین با وایت حمل شد اما دولتهای ما جای سپاس از مالکان که به کشور خدمت کردند جای تعویض اونها ماشین جدید رو به دلال دادند .روح وایت سوارای خفته در خاک شاد .
پدر من هم یک وایت بی دماغ داشت ولی دنیا بهش وفا نکرد و در سن سی سالگی به خاطر سرطان فوت کرد و اقوام لاشخور از خدا بی خبر ماشینشو حراج کردن ،چقدر گریه کردم و تا الان که بیش از چهل سال میگذره هنوز داغش برام تازه است هم خودش هم ماشینش برام شدن آرزوهایی که برباد رفته.خدا نگهدار تمام راننده ها و ماشیناشون باشه سفرشون بی خطر باشه و چشم حسوداشون کور بشه.
سلام خدابیامرز پدرم بعد انقلاب یکی از این وایت بی دماغ ها که دولت قسطی به راننده ها میداد گرفت سال 59 ماشین خیلی خوبی بود ولی اتاق تکان های وحشتناکی داشتو فرمان خیلی خیلی سنگینی داشت ولی خیلی پرقدرت بود . یادمه با مقوا و شاسی کمپرسی بنزهای اسباب بازی ماکت وایت رو درست کرده بودم عین خودش خداییش . بعدها دادم خواهرزاده هدابیامرزم اونم خرابش کرد
ارسال دیدگاه