برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

8294

سر گذشت جالب کامیون های آمریکایی وایت موتور از آغاز تا ورشکستگی

تاریخ خبر
سر گذشت جالب کامیون های آمریکایی وایت موتور از آغاز تا ورشکستگی

آنچه در این مقاله می خوانید:

علاقه مندان به کامیون های کلاسیک با کشنده های وایت آشنا هستند، کشنده هایی که در سال های دهه ی پنجاه وارد ایران شدند

و در دو تیپ دماغ دار و بی دماغ در ایران بین رانندگان دارای محبوبیت خاصی بودند.

در این مقاله با سر گذشت جالب کامیون های وایت آشنا می شوید. کارخانه ای که از تولید چرخ خیاطی به تولید کامیون و اتوبوس رسید.

 کامیون های آمریکایی وایت موتور
کامیون های آمریکایی وایت موتور

تاریخچه وایت موتور

در سال 1898 توماس اچ وایت مالک شرکت سازنده ی چرخ خیاطی وایت یک ماشین بخار لوکومبیل خرید، بعد از مدت کوتاهی متوجه شد که دیگ بخار این خودرو بسیار نا ایمن و خطرناک است.

پسر توماس که رولین نام داشت تصمیم گرفت تا طراحی این دیگ بخار را بهبود ببخشد.

و توانست این کار را با موفقیت انجام دهد و اختراع مولد بخار خود را در سال 1900 به ثبت برساند.

بعد از این رولین توانست پدرش را که مالک کارخانه چرخ خیاطی وایت بود متقاعد کند که به او اجازه بدهد در قسمتی از کارخانه ی پدرش ساخت خودرو را آغاز کند.

در سال 1905 خودرو سازی وایت از کارخانه چرخ خیاطی آن جدا شد و در همان سال ماشین بخار مسابقه ای این شرکت توانست رکورد سرعت 118 کیلومتر در ساعت را به ثبت برساند.

تا سال 1912 حدود 10 هزار اتومیبل بخار توسط شرکت وایت در امریکا تولید شد.

شرکت وایت موتور بعد از جنگ جهانی اول به تولید خودرو های سبک پایان داد تا به طور انحصاری بر روی تولید کامیون ها تمرکز کند.

شرکت وایت موتور توانست 10 درصد از بازار کامیون آمریکا را در دست بگیرد.

کشنده های وایت
کشنده های وایت

ورشکستگی کامیون های وایت

بعد از جنگ جهانی دوم شرکت وایت موتور تصمیم گرفت کامیون های سنگین را تولید کند.

شرکت وایت موتور توانست چهار شرکت تولید کامیون را در آمریکا خریداری کند.

شرکت استرلینگ در سال 1951 خریداری شد و بعد در سال 1953 شرکت اتوکار توسط وایت موتور خریداری شد.شرکت ریو در سال 1957 به وایت موتور فروخته شد و شرکت دیاموند در سال 1958

در سال 1967 وایت موتور شرکت وسترن استار را تاسیس کرد که هدف آن فروش کامیون به ایالات های غربی آمریکا بود.

اما درسال های دهه ی 70 میلادی که برابر با دهه ی 50 خورشیدی بود دو محصول وایت دماغ دار (وایت رود باس) و وایت بی دماغ (رود کاماندر) وارد جاده های ایران شدند.

در سال 1978 شرکت وایت 13330 کامیون تولید کرد اما با مشکلات زیادی رو به رو بود و فروش کاهش یافته بود.

تمام تلاش ها برای زنده نگهداشتن این برند ناموفق ماند و سر انجام وایت موتور در سال 1980 اعلام ورشکستگی کرد.

اولین نفر امتیاز دهید

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به باکامیون می باشد.