برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

12501

جزئیات طرح باک پر ؛ چرا کامیون داران از 1000 لیتر گازوئیل ناراضی‌اند؟!

تاریخ خبر
جزییات طرح باک پر؛ چرا رانندگان کامیون از 1000 لیتر گازوئیل ناراضی‌اند؟!

آنچه در این مقاله می خوانید:

طرحی که به عنوان «باک پر» شناخته می‌شود، اعتراضات و گلایه‌های بسیاری از رانندگان کامیون را به دنبال داشته است. بر اساس این طرح، هر کامیونی که از مرزهای ایران خارج می‌شود، باید باک خود را از گازوئیل پر کرده و یا هزینه‌ی آن را پرداخت کند. این مقاله به بررسی جزئیات طرح باک پر می‌پردازد.

جزئیات طرح باک پر

براساس این طرح، هر کامیونی که از مرزهای ایران خارج می‌شود، ملزم است که باک خود را از گازوئیل پر کرده و یا هزینه‌ی 1000 لیتر گازوئیل را پرداخت کند. این الزام حتی برای رانندگانی که تمایلی به پر کردن باک خود ندارند نیز اعمال می‌شود. به گفته مسئولان، هدف اصلی این طرح جلوگیری از قاچاق سوخت توسط رانندگان کامیون است.

جزئیات طرح باک پر

اعتراضات و نقدها

نایب رئیس کمیسیون حمل و نقل به شدت از اجرای این طرح انتقاد کرده است. و معتقد است که دولت به جای جلوگیری از قاچاق سوخت از طریق راه‌های اصولی، در مسیر فعالیت‌های حمل و نقل مانع‌تراشی می‌کند. وی اظهار داشته که دولت راهکار موثری برای کنترل قاچاق سوخت در مرزها ندارد. رانندگان نیز از این وضعیت ناراضی هستند و مجبورند هزینه‌ی گزافی را برای چیزی که به آن نیازی ندارند، پرداخت کنند.

هدف درآمدزایی دولت

به نظر می‌رسد که اجرای این طرح برای دولت هدف درآمدزایی نیز داشته است. خانم قنبرپور می‌گوید که شاید در حال حاضر این طرح درآمد خوبی برای دولت ایجاد کرده باشد، اما باید توجه داشت که کشورهای دیگر نیز ممکن است دست به مقابله به مثل بزنند. برای مثال، ترکیه هشدار داده است که به زودی مقررات سختگیرانه‌ای برای کامیون‌های ایرانی اعمال خواهد کرد.

واکنش‌ها و نتایج احتمالی

ترکیه اعلام کرده که کامیون‌های ایرانی تنها می‌توانند از 300 لیتر گازوئیل در خاک ترکیه استفاده کنند و باقی سوخت را باید از ترکیه تامین کرده یا مابه التفاوت آن را با قیمت سوخت در ترکیه بپردازند. این تصمیمات ممکن است به مشکلات بیشتری برای رانندگان ایرانی منجر شود و تجارت بین‌المللی را تحت تأثیر قرار دهد.

انتقاد از سوی بخش خصوصی با طرح باک پر

انتقاد از سوی بخش خصوصی

محمد عددیان، عضو هیئت مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی ایران، نیز به شدت از این طرح انتقاد کرده و اظهار داشته که ستاد مبارزه با قاچاق سوخت تنها به دنبال درآمدزایی است و توجهی به تأثیرات منفی این طرح بر ترانزیت، واردات و صادرات ندارد. وی این طرح را نوعی فروش اجباری به مبلغی بسیار گران توصیف کرده است.

نتیجه‌گیری

طرح «باک پر» با وجود نیت خوبی که از سوی مسئولان دارد. اعتراضات بسیاری از رانندگان و فعالان حمل و نقل در بر داشته است. این طرح نه تنها هزینه‌های اضافی بر رانندگان تحمیل کرده، بلکه ممکن است به واکنش‌های مشابه از سوی کشورهای دیگر منجر شود و تجارت بین‌المللی ایران را تحت تأثیر قرار دهد. بنابراین، نیاز است تا دولت با بررسی دقیق‌تر و استفاده از راهکارهای اصولی‌تر، هم به هدف جلوگیری از قاچاق سوخت دست یابد و هم از آسیب‌های احتمالی به فعالان حمل و نقل جلوگیری کند.

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به باکامیون می باشد.