برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

23750

تحریم بودن بیمه سبز رانندگان ترانزیت و چالش پر هزینه بیمه فرانتیر کابوس رانندگان

تاریخ خبر
تحریم بودن بیمه سبز رانندگان ترانزیت و چالش پر هزینه بیمه فرانتیر کابوس رانندگان

از وقتی ایران از کنوانسیون بین‌المللی کارت سبز تعلیق شده، رانندگان کامیون‌ ترانزیتی درگیر دردسر تازه‌ای شده‌اند؛ کابوسی به نام بیمه فرانتیر که نه‌تنها گران‌تر است، بلکه در زمان حادثه، خیالی هم از بابت پرداخت خسارت نمی‌توان داشت.

دلیل تعلیق عضویت ایران از کنوانسیون کارت سبز

تا پیش از تعلیق عضویت ایران، رانندگان با داشتن بیمه بین‌المللی کارت سبز، بدون نگرانی از مرزها عبور می‌کردند. اما حالا، برای ورود به هر کشور، باید بیمه‌ای جداگانه تحت عنوان “فرانتیر” بگیرند؛ بیمه‌ای با قیمت بالا و پوشش ضعیف‌تر.

ماجرا از حدود دو سال پیش شروع شد؛ اخطارها جدی گرفته نشد و بالاخره در سال ۲۰۲۳ عضویت ایران به حالت تعلیق درآمد. یکی از دلایل اصلی؟ مشکلات بانکی ناشی از تحریم‌ها. وقتی پول نتواند جابه‌جا شود، طبیعتاً نمی‌شود خسارتی را پرداخت یا دریافت کرد. اما این تنها روایت ماجرا نیست.

برخی کارشناسان و مسئولان از جمله محمد خزاعی، دبیرکل کمیته ایرانی ICC، پای مدیریت ضعیف داخلی را وسط کشیده‌اند. او معتقد است که مشکل اصلی، نه تحریم‌ها، بلکه ناهماهنگی در داخل کشور بوده که اوضاع را به این نقطه رسانده است.

بیمه فرانتیر

تلاش برای راه حل، اما فعلاً بدون نتیجه

رئیس کل بیمه مرکزی گفته راهکارهایی برای رفع تعلیق در دست بررسی است، از جمله جدا شدن دفتر کارت سبز از ساختار دولتی و تبدیل آن به یک نهاد مستقل. با این حال، تا زمانی که مسیرهای بانکی شفاف و قابل اطمینانی برای نقل و انتقال پول فراهم نشود، این مشکل حل نخواهد شد.

در نهایت؛ رانندگان ترانزیت در تنگنا

در این میان، رانندگان ایرانی هستند که زیر بار هزینه‌های چندبرابری بیمه، بدون تضمین جبران خسارت، همچنان در جاده‌ها تردد می‌کنند. راه‌حل‌های روی کاغذ، فعلاً راهی به جیب و امنیت این عزیزان پیدا نکرده است. نظر خود را دربارۀ بیمه فرانتیر جایگزین بیمه سبز با ما به اشتراک بگذارید.

5 از 4 رای

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به باکامیون می باشد.