معرفی گیربکس دو کلاچه ولوو اف اچ۵۰۰ gearbox dual clutch fh500

اگر تا بحال در کنار درب ولوو اف اچ های نسل چهار نگاه کرده باشید کلمه ishift را در کنار کلمه 500که مشخصه اسب بخار تولیدی موتور است دیده اید .
اما در این روز ها که کامیون های اروپایی بروز به ایران وارد میشوند گاها دیده میشود در کنار عدد اسب بخار کنار درب ولوو ها، کلمات دیگری بجز آی شیفت نوشته شده است ،یکی از آن اصطلاحات Dual clutch هس.
کلمه دوآل کلاچ اشاره به دو کلاچه بودن گیربکس ولوو اف اچ های نسل چهار و یا پنج دارد و این اصطلاح به معنای یک تفاوت و برتری آن کامیون نسبت به دیگر ولوو هایی است که در کنار درب شان کلمه ishift نوشته شده است .
سالهای زیادی است که شاهد حضور گیربکس های دو کلاچه بر روی خودرو های سواری هستیم.
به گفته ولوو این شرکت از سال ۱۹۹۰ تحقیقات برای تولید گیربکس دو کلاچه برای کامیون ها را شروع کرده و از سال۲۰۰۷ به صورت کاملا جدی این مدل گیربکس را بررسی کرده است .
در سال ۲۰۱۴ برای اولین بار در حوزه خودرو های تجاری ، گیربکس دو کلاچه توسط شرکت ولوو تولید و بر روی یک سری از کامیون ها استفاده شد و از سال ۲۰۲۰ تولید انبوه این مدل گیربکس ها با قابلیت سفارش توسط مشتری شروع شد .


گیربکس دوکلاچه چیست و چرا ؟!
گیربکس دو کلاچه ولوو در اصل دو عدد گیربکس است که به صورت موازی به یک دیگر متصل شده اند و هر یک داری کلاچ جداگانه هستند .
در حقیقت یک گیربکس مسئول تعویض دنده های زوج و دیگر گیربکس مسئول تعویض دنده های فرد است .
دلیل استفاده و مزیت گیربکس های دو کلاچه در کامیون های ولوو آن است که این گیربکس ها گشتاور و قدرت را بدون وقفه منتقل میکنند که این ویژگی باعث میشود هزینه های مصرفی گیربکس در طولانی مدت کمتر باشد و رانندگی حس بسیار خوب و لذت بخشی را داشته باشد .
این گیربکس در جاده های جنگی ،کوهستانی ،یخ برفی و آزادراه های خارج از شهر عملکرد های مناسب هر محیط را دارند.
بعنوان مثال در جاده های لیز و یخ زده که باید قدرت کامیون به طور یکسان به چرخ ها برسد و گاز دادن ناگهانی و یا ندادن باعث گیر افتادن کامیون میشود ،این گیربکس با انتقال گشتاور بدون وقفه باعث رانندگی بی دردسری میشود و یا اینکه در آزادراه های شهری که نیاز به تعویض دنده زیاد در یک فاصله کوتاه هس ،این گیربکس عملکرد بسیار بهتری نسبت به دیگر کامیون ها دارد .
گیربکس های دوکلاچه باعث میشوند تکان های کابین کامیون خیلی خیلی کمتر شود و حس رانندی بی نظیری به راننده منتقل شود ،زیرا که جریان قدرت قطع و وصل نمیشود و به کامیون دیگر ضرباتی وارد نمیشود.

گیربکس دو کلاچه ولوو
این مدل گیربکس نیز دوازده سرعته اتوماتیک است .
بر روی ولوو اف اچ نسخه های کنشده اف اچ ۵۰۰ و ۵۴۰ اسب بخاری به سفارش مشتری نصب میشود و هزینه آن نسبت به سفارش یک گیربکس عادی گران تر است ،پس طبیعی هس که قیمت یک کامیون با گیربکس دوکلاچه بیشتر از یک کامیون با گیربکس عادی باشد .
برند های کامیون ساز دیگری مانند بنز و اسکانیا نیز به تازگی وارد این عرصه شده اند اما تولید انبوه این مدل گیربکس ها را هنوز انجام نداده اند .
اینکه چه تعداد ولوو با گیربکس دو کلاچه به ایران وارده شده و هزینه های نگهداری و لوازم تفاوت آنها در ایران ،هنوز مشخص نیست.
در ویدئو پایین تست رانندگی این کامیون را گذاشتیم امیدواریم لذت ببرید .
شبکه های اجتماعی
اینستاگرام مدیر سایت اینستاگرام باکامیون گروه واتس اپ نیازمندی رانندگان گروه واتس اپ نیازمندی رانندگان یوتیوب باکامیون
جدیدترین ویدئو ها
مطالب پربازدید
-
-
-
-
-
نارضایتی رانندگان از کامیون های بدون آینه نسل جدید بنز و داف3 فروردین, 1402
3 دیدگاه
صدای بیب بیب مال چیه؟؟؟ تو سرعت سریعتر هم میشه
سلام اخطار نبستن کمربند
سلام . اگر کسی در این گیربکس ها به مشکلی برخورد کرد با بنده تماس بگیرد . 09142258616 رامین
ارسال دیدگاه