جریمه عدم رعایت مقررات حمل بار چقدر است؟افزایش جریمههای رانندگی

آنچه در این مقاله می خوانید:
Toggleرعایت مقررات حمل بار از الزامات اساسی برای رانندگان وسایل نقلیه سنگین و سبک است. عدم رعایت این مقررات نه تنها امنیت جادهها و سایر کاربران را به خطر میاندازد، بلکه میتواند منجر به اعمال جریمههای سنگین و مشکلات قانونی برای رانندگان و مالکان وسایل نقلیه شود. این موضوع در ایران به ویژه در سالهای اخیر با تغییرات در قوانین جریمهها و افزایش میزان آنها بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.
در تیرماه 1403، با توجه به تصمیمات جدیدی که توسط دولت اعلام شد، میزان جریمههای مربوط به تخلفات رانندگی از جمله عدم رعایت مقررات حمل بار تغییر کرد. یکی از این تخلفات، بارگیری بیش از ظرفیت مجاز یا حمل بار بدون رعایت قوانین است که جریمهای 400 هزار تومانی برای آن در نظر گرفته شده است. این تصمیم به دستور “محمد مخبر”، معاون اول رئیسجمهور وقت، ابلاغ شد و در تاریخ 23 تیر 1403 به مرحله اجرا رسید.
پیش از این تغییرات، جریمههای رانندگی از سال 1396 ثابت باقی مانده بود و تغییری نکرده بود. این مسئله باعث شده بود که برخی رانندگان و شرکتهای حمل و نقل با سوءاستفاده از این وضعیت، بدون رعایت مقررات مربوط به حمل بار و ایمنی، اقدام به بارگیری بیش از حد کنند که خطرات جانی و مالی بسیاری به دنبال داشت.
علاوه بر این جریمههای مالی، تخلفات سنگینتر ممکن است به تعلیق گواهینامه راننده و حتی توقیف وسیله نقلیه منجر شود. این امر نشاندهنده جدیت مسئولان در برخورد با متخلفان و حفظ امنیت عمومی است.
چرا مقررات حمل بار اهمیت دارد؟
رعایت مقررات حمل بار از جهات مختلف اهمیت زیادی دارد. اول از همه، این مقررات برای حفاظت از جان و مال رانندگان و سایر افراد حاضر در جادهها تدوین شدهاند. بارگیری بیش از حد یا حمل بار به روشهای نامناسب، میتواند تعادل خودرو را مختل کرده و منجر به تصادفات شدید شود.
از سوی دیگر، حمل بار به شکل صحیح و ایمن از آسیب دیدن جادهها و زیرساختهای حمل و نقل جلوگیری میکند. بارهای سنگین و نامتعادل میتوانند به جادهها آسیب رسانده و هزینههای سنگینی برای تعمیر و نگهداری جادهها به دولت و مردم تحمیل کنند.
انواع تخلفات در حمل بار
تخلفات مربوط به حمل بار تنها به بارگیری بیش از ظرفیت محدود نمیشود. انواع مختلفی از تخلفات در این زمینه وجود دارند که هر یک جریمهها و عواقب خاص خود را دارند. برخی از مهمترین تخلفات شامل موارد زیر است:
1. بارگیری بیش از ظرفیت مجاز: هر وسیله نقلیه ظرفیتی برای حمل بار دارد که توسط سازنده تعیین شده است. بارگیری بیش از این حد نه تنها میتواند منجر به آسیب به خودرو شود، بلکه خطرات جدی برای ایمنی جادهها ایجاد میکند.
2. بارگیری بدون رعایت اصول ایمنی: حمل بار به شیوهای که به طور صحیح و ایمن بسته نشده باشد یا از تجهیزات مناسب برای بستن بار استفاده نشده باشد، تخلف محسوب میشود. این نوع حمل بار ممکن است در طول حرکت جابهجا شده و خطرات جانی به همراه داشته باشد.
3. عدم استفاده از علائم هشدار: برای وسایل نقلیهای که بارهای عریض یا طویل حمل میکنند، استفاده از علائم هشداردهنده ضروری است. عدم نصب این علائم نیز جریمهای به همراه دارد.
4. عدم رعایت محدودیتهای وزنی در جادههای خاص: برخی از جادهها و پلها دارای محدودیتهای وزنی هستند و وسایل نقلیه سنگین باید به این محدودیتها توجه کنند. نقض این محدودیتها ممکن است به تخریب زیرساختها منجر شده و جریمههای سنگینی در پی داشته باشد.
شبکه های اجتماعی
اینستاگرام مدیر سایت اینستاگرام باکامیون گروه واتس اپ نیازمندی رانندگان گروه واتس اپ نیازمندی رانندگان یوتیوب باکامیون
جدیدترین ویدئو ها
مطالب پربازدید
-
-
-
-
-
نارضایتی رانندگان از کامیون های بدون آینه نسل جدید بنز و داف3 فروردین, 1402
12 دیدگاه
باید برچسب های روی شیشه ماشینهای سنگین روی شیشه آن بچسبانند از روی اتوبانی اوبری نکنید که
آسفالت ترک و خودشان می کنند خیلی ممنون
چرا کسی خسارت وارده ب ماشینها از خرابی اسفالت وپلها نمیده فقط جریمه ها زیاد میشه
آسفالتهای خراب لوازم چینی خراب خسارت نمیدن چون اول علمشو ندارن دوم زورشون زیاده
خسارتی که جاده های خراب به رانندههای کامیون میزنند جریمهشو کی باید بپردازه
خسارتی که جاده های خراب به رانندههای کامیون میزنند جریمهشو کی باید بپردازه
خسارتی که باعث از بین رفتن سرمایه کامیونداران از طریق جادهها به اونها وارد میشه را کی میده
به جایه اینکه جریمه هارو افزایش بدید یه فکری به ناوگان حمل و تقل کنید،یه فکری به ماشین ها کنید که بعضی هاش اندا پدربزرگاتون سن داره، ۶۰ سال ، ۵۰ سال ، حتی بعضی ماشین ها ۷۰ سال سن دارن، تروخدا یه فکری به اینا کنید ، لطفاااا🙏🙏
یه جاده سالم و درست تو این کشور نیست از مالکان وسایل نقلیه سنگین عوارض آزاد راهی دریافت میکنید ولی یک آزاد راه و اتوبان که جاده اش سالم باشه نیست این بودجه های که به اداره راه دولت میده تو جیب کدوم دزد میره…
یک بار جاده زنجان تبریز و بالعکس رو با وسایل نقلیه سنگین برید ببینید باید عوارض بگیرید یا خسارت بدهید به مردم.
یک هفته همه وسایل نقلیه عمومی بزنن کنار هر جا هستن و بار نبرند ببیند جاده ها درست میشه یا نه.
خدا قوت به همه رانندگان عزیز کشور
خوب دگه اول جریمه هارو میبرن بالا چون بودجه برای جایگزینی ندارن باید اول بودجش تامین بشه در نتیجه جریمه ها بالا بره بودجه تامین میشه بعد جایگزینی میکنم .اونم اگه فرستی باشه اتفاقی نیفته نره دوره بعد چون اون بودجه دگه معلوم نی کجا خرج شده مسئولش نی جواب بده
خوب دگه اول جریمه هارو میبرن بالا چون بودجه برای جایگزینی ندارن باید اول بودجش تامین بشه در نتیجه جریمه ها بالا بره بودجه تامین میشه بعد جایگزینی میکنم .اونم اگه فرستی باشه اتفاقی نیفته نره دوره بعد چون اون بودجه دگه معلوم نی کجا خرج شده مسئولش نی جواب بده
به جایی جریمه کردن رانندگان زحمت کش فکر به حال جاد ها و آصفالت بی کفیت کنندفقط راننده میخادازجاله فرارکنه باعث تصادف میشه
با سنگین ضرربه خودرو میزنم آیاراننده ای هست که ازخرابی ماشینش لذت ببره؟ معاینه فنی یه حرف بی منطقه خب اگه ازنظرایمنی کامیون کشنده و….. اشکال داشته باشه اولین کسی که ضرر میکنه راننده ، جریمه معنی ندارد پلیس برای امنیت تلاش کنه نه برای جریمه .
ارسال دیدگاه