قیمت اتوبوس وارداتی، قیمت اتوبوس مان ۶۰ میلیاردی تا ولوو ۷۵ میلیاردی

آنچه در این مقاله می خوانید:
Toggleپس از چهار سال توقف در واردات اتوبوس به کشور، سرانجام در سال ۱۴۰۳ پنجرهای محدود برای ورود اتوبوسهای لوکس و مدرن به ناوگان حملونقل باز شد. این بار اما، مجوزها تنها به معدود شرکتهایی اعطا شد که در حوزه حملونقل بینالمللی و عمدتاً در مسیر ایران-عراق فعالیت میکنند. در صدر این فهرست، نام شرکت «جوانسیر ایثار» بیش از دیگران به چشم میخورد؛ با اینکه این اتوبوسها فعلاً بهصورت رسمی وارد بازار فروش نشدهاند، اما زمزمههایی از فروشهای شخصی و قیمتهایی شنیده میشود که موجی از واکنش و شگفتی در بازار حملونقل کشور به راه انداخته است. قیمت اتوبوس وارداتی در ایران از ۶۰ میلیارد تومان برای یک اتوبوس مان جدید شروع میشود و تا ۷۵ میلیارد تومان برای مدلهای ولوو ادامه دارد. این ارقام قیمتهای اتوبوس وارداتی برای ناوگانی فرسوده و تشنه نوسازی، هم امیدبخش و هم سؤالبرانگیز است.
قیمت اتوبوس وارداتی در ایران چقدر است؟
اگر به فکر خرید و فروش کامیون و دیگر ماشینهای سنگین باشید، قطعاً به خرید اتوبوس وارداتی هم فکر کردهاید. اما سوال مهم این است که قیمت اتوبوس وارداتی در ایران چقدر است و آیا این خرید و فروشها بهصرفه است؟ قیمت اتوبوسهای وارداتی در ایران این روزها به ارقامی باورنکردنی رسیده است که بازار حملونقل را به شدت متحیر کرده است. بهطور مثال، قیمت اتوبوس مان vip صفر کیلومتر مدل ۲۰۲۴ یا ۲۰۲۵ با ظرفیت ۴۲ صندلی، حدود ۶۰ میلیارد تومان قیمتگذاری شدهاند. این رقم، نسبت به ارزش واقعی و درآمدزایی این نوع اتوبوسها در ایران بسیار بالا ارزیابی میشود.
از سوی دیگر، مدلهای وارداتی ولوو D12 که ظرفیت ۴۷ تا ۵۵ نفر را دارند، با قیمتی حدود ۷۵ میلیارد تومان در بازار عرضه میشوند. این اتوبوسها بیشتر برای مسیرهای بینشهری طراحی شدهاند، اما قیمت نجومی آنها برای چنین کاربردی، تعجب همگان را برانگیخته است.
این نوع قیمت اتوبوس وارداتی در مقایسه با نمونههای داخلی یا اتوبوسهای کارکرده نیز قابل توجه است؛ بهعنوان نمونه، یک اتوبوس اسکانیا چهار ساله با یک میلیون کیلومتر کارکرد حدود ۴۰ میلیارد تومان قیمت دارد. همین موضوع باعث شده مالکان اتوبوسهای وارداتی با مدلهای جدید و صفر کیلومتر، قیمتهای دوبرابر یا بیشتر را برای وسایل نقلیه خود اعلام کنند که نمونهای کمسابقه در بازار حملونقل کشور محسوب میشود.

اولین موج واردات اتوبوس پس از چند سال توقف
شرکتهای خاصی توانستند از این فرصت استفاده کنند و اقدام به واردات اتوبوسهای جدید نمایند. بهعنوان مثال، شرکت جوانسیر ایثار چند صد دستگاه اتوبوس مان جدید و اتوبوس اسکانیا را وارد کشور کرده است. هرچند این اتوبوسها عمدتاً برای ناوگان خود این شرکتها بوده و جهت فروش عرضه نشدهاند، اما خبرها حاکی از آن است که تعداد انگشتشماری از آنها توسط مالکان شخصی خریداری و بهصورت مستقل در بازار عرضه شدهاند.
بیشتر بخوانید: قیمت اتوبوس درسا کارکرده

آیا این اتوبوسهای وارداتی مشتری دارند؟
حال سوالی که پیش میآید این که آیا با این قیمت اتوبوس وارداتی، آنها همچنان مشتری دارند؟ شاید در نگاه اول تصور شود که این قیمتها خریدار چندانی نداشته باشد، اما واقعیت متفاوت است. مالکان اتوبوسهایی با مدلهای قدیمیتر و قیمتهایی در بازه ۴۰ تا ۵۰ میلیارد تومان، برای حفظ ارزش سرمایه خود و بهروزرسانی ناوگان، حاضرند مابهالتفاوت قابل توجهی پرداخت کنند و اتوبوسهای وارداتی مدل جدید و صفر کیلومتر را جایگزین کنند.
این روند نشان میدهد که با وجود قیمتهای بالا، تقاضایی خاص و محدود برای این اتوبوسهای وارداتی وجود دارد؛ کسانی که هدفشان افزایش دوام، بهرهوری و کیفیت ناوگان خود است و حاضرند برای این ارتقاء هزینه بیشتری بپردازند. بنابراین، بازار این اتوبوسها اگرچه محدود است، اما مشتریان ویژه و خاص خود را دارد.

چرا واردات اتوبوس در ایران محدود باقی مانده است؟
واردات اتوبوس در ایران همچنان در سطحی محدود باقی مانده و دلیل اصلی این وضعیت، بحران و ورشکستگی صنعت حملونقل مسافری کشور است. هزینههای بالای نگهداری، سوخت و تأمین قطعات، همراه با کاهش چشمگیر درآمد شرکتهای مسافری، سرمایهگذاری در این حوزه را بهشدت غیرمعقول کرده است. برای مثال، خرید یک اتوبوس وارداتی با قیمت حدود ۶۰ میلیارد تومان، در بهترین شرایط، ماهانه تنها ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان درآمد دارد؛ رقمی که در برابر هزینه سرمایهگذاری، بیشتر شبیه یک شوخی است تا کسبوکاری سودآور.
علاوه بر این، نرخ کرایه در ایران بسیار پایینتر از استانداردهای جهانی است. دریافت ۵۰۰ هزار تومان کرایه برای مسیر هزار کیلومتری، درآمدی کافی برای پوشش هزینهها ایجاد نمیکند. این تضاد اقتصادی باعث شده بسیاری از شرکتها از سرمایهگذاری در این بخش چشمپوشی کنند و تنها شرکتهای بزرگ و توانمندی مانند جوانسیر ایثار در شرایط خاص بتوانند واردات اتوبوس را ادامه دهند. به همین دلیل، واردات اتوبوس در کشور محدود و کنترلشده باقی مانده است.

با این قیمت اتوبوس وارداتی؛ چه کسانی همچنان اتوبوس وارد میکنند؟
در شرایطی که بیشتر شرکتهای حملونقل به دلیل قیمت اتوبوس وارداتی، از واردات آنها کنارهگیری کردهاند، تنها شرکتهای بسیار قدرتمند و سرمایهدار، مانند جوانسیر ایثار، توانستهاند در این بازار باقی بمانند. این شرکتها با بهرهگیری از توان مالی بالا و چشماندازهای بلندمدت، اقدام به واردات محدود اما هدفمند اتوبوس کردهاند.
بیشتر بخوانید: معرفی اتوبوس نویگیتور با قیمت ۲۱.۵۰۰

جمعبندی
قیمت اتوبوسهای وارداتی در ایران به سطحی بسیار بالا رسیده که تنها شرکتهای خاص با شرایط ویژه قادر به واردات آنها هستند. این وضعیت، برخلاف بازارهای جهانی که قیمتها متناسب با توان درآمدی صنعت حملونقل تنظیم میشود، نشاندهنده مشکلات اقتصادی و مدیریتی در کشور است. با وجود محدودیت تعداد اتوبوسهای وارداتی و نجومی بودن قیمت اتوبوس وارداتی، انتظار نمیرود در کوتاهمدت تغییر چشمگیری در این بازار رخ دهد. آینده این صنعت وابسته به بهبود شرایط اقتصادی و اصلاح سیاستهای حملونقل است تا شاید بتواند جان تازهای بگیرد و واردات گستردهتری را تجربه کند.
سوالات متداول
قیمت اتوبوسهای وارداتی صفر کیلومتر در ایران بین ۶۰ تا ۷۵ میلیارد تومان متغیر است که بسیار بالاتر از مدلهای داخلی است.
صنعت حملونقل مسافری به دلیل هزینههای بالا و سود کم با مشکلات اقتصادی مواجه شده است و سرمایهگذاری در این حوزه کاهش یافته است.
شرکتهایی مانند جوانسیر ایثار از معدود واردکنندگان اتوبوس در سال ۱۴۰۳ بودهاند که چند صد دستگاه وارد کردهاند.
به دلیل واردات محدود مدلهای جدید و کارکرد صفر، نرخ ارز بالا و کاهش ارزش ریال

شبکه های اجتماعی
اینستاگرام مدیر سایت اینستاگرام باکامیون گروه واتس اپ نیازمندی رانندگان گروه واتس اپ نیازمندی رانندگان یوتیوب باکامیون
جدیدترین ویدئو ها
مطالب پربازدید
-
-
-
-
-
نارضایتی رانندگان از کامیون های بدون آینه نسل جدید بنز و داف3 فروردین, 1402
14 دیدگاه
اصلن این گذارشگر ایرانی نیست چیز حساب پول ایران نمی داند منظؤرش چهار میلیارد تومان میباشدمعقول می یاشد
مگه طرف دیوانه شده….چنین پولی واسه اتوبوس میدی…بااین پولدولت ازفرانسه دوعددبویینگ مسافربری واردمیکنه….
یه طوری میگید قیمت اتوبوس ها 60 و 70 ملیارد تومان هست انکاری ملت ماهی یکی دو ملیارد تومان درآمد دارند حالا اگر 60 و 70 ملیون تومان بود شاید افرادی هستند که میتوانند بخرند من که واقعا 500 ملیون تومان هم ندارم عمرم گذشت نتوانستم بخرم فقط راننده برای مردم بودم لعنت به این بی عدالتی
برای ما ایرانیها همه چی گرون. !!!!!
برا اونها. ارزون!!!
چونکه در آمدمان زیاده فهمیدی. دادا.
وقتی پشتت به کوه باشه بله بزرگترین شرکت حمل و نقل میشی با پول بیت المال ومال صغیر وکبیر
با درود
فکر میکنین چه شرکتهایی میتونن تو این بازار محدود رقابت کنن فقط شرکتهایی که دارای رانت قوی هستن
ارز مفت میگیرن ماشینو وارد میکنن با چند برابر سود میفروشن
کسی که الان تو این شرایط کشور ۷۰میلیارد پول داره بخواد بره با این اوضاع اسفباره کاری بخواد پولشو برای یه اتوبوس بده با بازخورده نهیت۳۰۰ میلیون در ماه واقعا باید مخش تاب داشته باشه تازه با این شرایط سوخت و هزینه نگهداری برای ماشین
با این پول طرف بره ۳۰میلیاردشو یه خونه بخره ۲۰میایارد هم بده ۲تا مغازه بخره بده اجاره که هم ارزشه پولش حفظ بشه هم نیازی به دنده کشی تو جادهای داغونه این مملکت نداشته باشه
۱۰تومنم بده یه bmw بندازه زیره پاش عشقشو بکنه
مابقیه پولشم بذاره تو بانک سودشو بگیره ماهی۲۰۰ تا ۲۵۰ میگیره اجاره مغازهاشم هست
اینجوری هم راحت زندگیشو میکنه بدون استرس هم ارزشه پولش تو این مملکت حفظ شده
حالا بیا برو اتوبوس بگیر با این پول یه روز لاستیک نیس یه روز گازوییل نیس یه روز …… دیگه خودتون بهتر میدونین وضع کار تو این کشور چه جوریه
خدا حفظشون کنه مسئولین زحمت کشمونو!!!!؟؟؟؟
سلام اتوبوس شخصی نیست هرکجا بره بایدصورتحساب داشته باشه وساعت بزنه همش درخدمت مردم باشه پس بایدقیمتی نداشته باشه چه کسی پشت این قضیه هست راننده بدبخت بایدشب نخابی کنه تمام زندگیش توجاده باشه آخرش با سی سال سابقه ماهی ده تومان بش بدن اینم ازعدالت حکومت جمهوری اسلامی آفرین
با درود
فکر میکنین چه شرکتهایی میتونن تو این بازار محدود رقابت کنن فقط شرکتهایی که دارای رانت قوی هستن
ارز مفت میگیرن ماشینو وارد میکنن با چند برابر سود میفروشن
کسی که الان تو این شرایط کشور ۷۰میلیارد پول داره بخواد بره با این اوضاع اسفباره کاری بخواد پولشو برای یه اتوبوس بده با بازخورده نهیت۳۰۰ میلیون در ماه واقعا باید مخش تاب داشته باشه تازه با این شرایط سوخت و هزینه نگهداری برای ماشین
با این پول طرف بره ۳۰میلیاردشو یه خونه بخره ۲۰میایارد هم بده ۲تا مغازه بخره بده اجاره که هم ارزشه پولش حفظ بشه هم نیازی به دنده کشی تو جادهای داغونه این مملکت نداشته باشه
۱۰تومنم بده یه bmw بندازه زیره پاش عشقشو بکنه
مابقیه پولشم بذاره تو بانک سودشو بگیره ماهی۲۰۰ تا ۲۵۰ میگیره اجاره مغازهاشم هست
اینجوری هم راحت زندگیشو میکنه بدون استرس هم ارزشه پولش تو این مملکت حفظ شده
حالا بیا برو اتوبوس بگیر با این پول یه روز لاستیک نیس یه روز گازوییل نیس یه روز …… دیگه خودتون بهتر میدونین وضع کار تو این کشور چه جوریه
خدا حفظشون کنه مسئولین زحمت کشمونو!!!!؟؟؟؟
مگر دیوانه باشه کسی چنین ماشینی برای کار بخزه مگر باهاش قاچاق جابجا کته
با درود نویسنده مقاله چند مرتبه تکرارکرد شرکتهای که میتوانند این اتوبوس هارا میتوانند بخرند ولی هردفعه اسم جوان سیر ایثار بیان کردچون شرکت دیگری نیست وآنها دستش درجیب دولت میباشد وتقریبا تمام مراسمات حکومتی مثل راهیان نورورحلط امام غیره یک پای صابت حمل ونقل این مراسمات می باشد
کاش میگفتین شرکت جوان سیر ایثار وابسته به کجاست تا مردم میفهمیدن دلیل این وارداتشون چیه. من میگم ولی مطمئنم پیامم منتشر نمیشه سپاه پاسداران
فردی که ۷۰ میلیارد پول را خرج خرید اتوبوس کند ، یا مغزش را خر گاز گرفته یا یک کاسه ای زیر نیم کاسه خودش دارد .
ورررح بگره تحویل
🛑⚪🔵 در سال 1404 یک اتوبوس از مدل های موجود در حال کار در طول یک ماه میتونه بیش از یک میلیارد تومان درآمد داشته باشه
با کسر هزینه های نگهداری
در آمد خالص میشه یک میلیارد
حالا با یک اتوبوس صفر جدید که قطعا باید مبلغ بلیطش هم ۲۰ تا ۳۰ درصد بالاتر باشه
درآمد خالص خالص بیشتر یک میلیارد میشه
ولی باز هم نسبت به مبلغ 60 میلیارد سرمایه
اصلا اصلا صرفه اقتصادی ن نداره 🛑⚪🔵
ارسال دیدگاه